2009-09-11

Den baklängesflygande fågeln Goofus.

Jag var på jakt efter lite ovanliga och intressanta magiska djur i min boksamling. ^^ (Alltså som det står om i någon bok. Har inga magiska djur som bor i min bokhylla. Eh, okej då, några….^^) Så fort jag läste om Goofus fågeln blev jag helt bedårad och kände att denna gynnare måste jag absolut lära mig mer om och blogga om. Oh ja! Så här kommer ett inlägg om den lustiga och på tok för okända Goofus fågeln! ^__^ Vi får hoppas att fågelns berömmelse växer i och med detta. :)

Goofus kommer från folktro bland skogsarbetare i Wisconsin och Minnesota i USA på 1800-talet och tidigt 1900-tal. Goofus är, uhmm, lite udda jämfört med normen av fåglar och har en hel del egenheter. :) Den har lärt sig att flyga baklänges för att kunna se det den just passerat. Man skulle kunna se goofus som en metafor för att titta tillbaka mot det förflutna och att sträva mot det som har varit. Goofus gillade även att sova upp och ner. (Men goofus då! Din tok! Du är väl ingen fladdermus heller!) Av denna anledning byggde den även sitt näste upp och ner. Nästet hade formen av en igloo med ingången i botten. Hur goofus ägg kunde stanna inne i boet är ett av världens mysterium som vi förmodligen aldrig kommer få svar på…. ^.^

Men Goofus är faktiskt inte helt ensam om sina annorlunda vanor. Det finns även en fisk i gammal folktro från samma område kallad: Goofang. Goofang simmade baklänges för att inte vattnet skulle skada ögonen. Symboliken blir ännu mer tydlig när man tänker på Goofang-fisken. I stället för att ta sig framåt i livet med risken för problem (som vatten i ögonen) simmade goofang bakåt, mot det förflutna och bekanta, för att skydda sig. Vatten står ju, som ni kan läsa i mitt inlägg om vatten som element, för känslor och sinnestämningar. Så om man vill ta tolkningen riktigt långt kan man se goofang som en symbol för att inte vilja inse hur man känner. Dessa är förstås bara mina tankar. Har ni andra sätt att tolka dessa djur får ni mer än gärna träda fram! ^__^

Goofus (och även goofang!) tillhörde en grupp varelser som kallades ”Fearsome Critters”. (Låter coolt. Hmm, det skulle jag döpa mitt band till.^^) Denna grupp bestod av en mängd (och när jag säger mängd menar jag verkligen MÄNGD!) olika djur som användes för att förklara mystiska saker och ljud skogshuggarna var med om och hörde. Historierna om dem var många. Vissa djur var roliga och dess historier lika så. Men det fanns även en hel del riktigt skrämmande varelser som skogshuggarna skrämde varandra med. Historierna om fearsome critters är många och en del av dem har samlats bland annat i boken General History Of Connecticut skriven av Samuel Peters.

Ja, det var lite info om allt mellan fågel och fisk… eh jaa…

Vad tycker ni om Goofus? Och Goofang med för den delen? :)

Skulle ni kunna tanka er att sova/bo upp och ned? :D

P.S Blev ni helt inne på magiska fåglar nu? Då kanske ni också vill läsa HÄR om fågel Fenix? ^__^ D.S

14 kommentarer:

Lizelott sa...

sv: Tack!!!
Kramiz

ps. jätte spännande grajer du har skrivit om på sistonde.

Jenny sa...

Fåglar i magi och fantasy är kul, spännande och annorlunda. I den där boken som jag skrev på hade en telepatisk condor en biroll ;) Goofus verkar vara en udda filur :)

MissMagicGirl sa...

Hej Lizelott!
Varsågod! Tack så mycket! Mycket händer just nu... :)

Hej Jenny!
Ja, jag tycker att det är så kul med magiska djur i folktro och sådär. Goofus tyckte jag var särskilt gullig! :) Åh en telepatisk condor! Det låter som en intressant karaktär! Blir nyfiken på din bok. Kanske kan få läsa en bit ur den någon gång?

Lenhult sa...

En fågel som flyger baklänges...aldrig hört talas om det. Har evolutionen fått sig en smäll? och nej jag skulle inte vilja bo/sova upp-och-ned

MissMagicGirl sa...

Hej Lenhult!
Ha, ha ja Goofus sticker ut! :D
Men vad konstig du är! Vill du inte sova/bo upp och ned? Ha, ha nä faktiskt inte jag heller.... ^____^

Madonnan sa...

Vacker fågel!

Önskar dig en fin helg!

Kram

Ahlberg sa...

Sv. Åh vad roligt att få en så fin kommentar!
Hoppas du gillar den så pass mycket så att du väljer att följa den.

THERÉSE sa...

spännande^^

cilla sa...

helt klart hade jag kunnat tänka mig att testa att sova upp och ner, allt för att prova något nytt. tack för kommentaren. hoppas du får en fortsatt trevlig helg. kramisar

Jenny sa...

Svar; javisst, den dagen jag orkar renskriva den. Allt handskrivet... Hade inte egen dator när jag började skriva. :)(11 år sen!)

MissMagicGirl sa...

Hej Madonnan!
Ja, det är det. :)

Hej Alberg!
Varsågod! Jodå, dig fortsätter jag att följa! ^_^

Hej Therése!
Ja, älskar verkligen att läsa om gammal folktro. Det finns så många intressanta varelser och berättelser. :-)

Hej Cilla!
Åh, vad kul! En som är beredd att prova något nytt. :) Jag antar att jag också skulle kunna testa. Men jag undrar hur gott man skulle sova? ^__^ Eller så skulle en massa bra idéer rinna ner i huvudet från fötterna och man skulle bli jätte pigg!? ;)

Hej Jenny!
Jag vet hur det är, jag skriver alltid mina historier för hand först. Det har en viss mysfaktor...:-) Men sen kan renskrivningsjobbet bli lite tungt. Om du någon gång renskriver så maila gärna till mig! :)

Mickan sa...

Coolt det där. Får mig utsökt att tänka på Bärgarn i filmen Bilar. På tal om att åka baklänges. Haha. Det låter som både fågeln och fisken har fattat ett, vad ska man säga, smart beslut genom att flyga/simma baklänges. Men att sova uppochned, det lät knepigt. :P

Kram

MissMagicGirl sa...

Hej Mickan!
Ja, de är rätt coola. Goofus och Goofang. :) Sova upp och ned är nog ganska knepigt. Fast det är väl en vanesak... ^__^ Ah, tyvärr har jag inte sett Bilar-filmen. Den verkar kul. Måste ta och se den.

Kram!

Jenny sa...

Nu du, nu sitter jag och renskriver. Sedan kanske det kan bli en fortsättning också. ;)