2009-08-04

Trollformler och magiska fraser.

Nu är det dags för er att ta fram era trollstavar!
För här kommer ett inlägg om trollformler och dess betydelser.
(Hmm, Magic får en plötslig déjá vu. Har jag inte skrivit om detta innan? Tänka, tänka… Jo, det har jag men inte ett lika ingående inlägg som det som kommer nu!) Men vill ni läsa ett äldre inlägg om trollformlers ursprung så kan ni göra det HÄR.

Nu ska jag ta upp några gamla kända trollord. Ni kommer märka att de flesta av dem är namn för Gud eller olika gudar. Det beror på att de flesta använde dessa magiord som en slags bön. De hoppades att gudarna skulle höra dem och ge dem kraften till att använda magi. För det mesta är det svårt att veta exakt vad varje magiord haft för verkan eftersom de använts olika beroende vem som använt dem. Här kommer i alla fall en lista på lite olika betydelser:

Abracadabra: brukade användas för att bota feber och inflammationer.

Agape: är ett magiskt ord som står för att älska spontant och omotiverat. Eller kärlek till Gud. Om ni vill få någon att bli kär i er är dock detta fel formel att använda. Eftersom denna formel mer står för en högre och platonisk kärlek.
Sorry, använd er charm i stället! Eller brygg en kärleksdryck… Nej skojar bara. Är helt emot kärleks magi. Det ska vara äkta känslor eller inget! ^__^

Agla: ett Hebreiskt ord för Gud.

Alhim: Ett annat Hebreiskt ord för gud eller Gudar. Ordet ska kunna "ge liv åt lera och ljus åt mörker" Mmm, låter poetiskt.

Jahulon: Har använts inom frimureri och i Ordo Templi Orientis (som är en av de största magiska ordrarna) i olika cermonier och sammanhang. Inte ens experter kan räkna ut ordets exakta mening dock. Vissa anser att det också betyder Gud på hebreiska. :)

Vill ni uppnå något alldeles särskilt med er trollformel? Skriv en själv då! Det är faktiskt fullt möjligt. De som använder sig av trollformler idag (tillexempel de som tillhör naturreligionen Wicca) säger att det bästa är att utforma sina formler själv så man garanterat uppnår sitt mål.
De säger att det viktigaste när man skriver en formel är att det är tydligt och klart vad den betyder. Man behöver inte rimma eller få det att låta vackert. Om det blir det ändå så är det bara ett plus. ^__^
Den sortens formler kan man jämföra med affirmationer.
Alltså positiva fraser man upprepar för sig själv för att förbättra sin livssituation. Till exempel: "Jag är trygg i mig själv och frisk och lycklig"

Tänker avsluta detta inlägg med två gamla magiska formler. En för att bota feber och en för att fånga inbrottstjuvar.

Det magiska sättet att bota feber är följande:
Man ska i åtta dagar ge den sjuka bröd med skrift på.
Första dagen skriver man: Colameris x
Andra: Colameri x
Tredje: Colamer x
Fjärde: Colame x
Femte: Xolam x
Sjätte: Xola x
Sjunde: Col x
Åttonde: Co x
Sista dagen brände man den sista brödbiten som man skrivit: C x på.

Om ni får inbrott så skriv följande text på dörren 3 gånger:
Auratabul-Auratabu-Auratab-Aurata-Aurat-Au ra-Aur-Au-A
Då kommer tjuven återvända och bli fångad.

Ja, lycka till allihop med era magiska förtrollningar!

But remember, be careful!

Hälsningar Magic. (som försöker se cool ut och viftar oförsiktigt med sin trollstav och råkar förvandla sitt hus till en sko! Ahhhh!!!)

10 kommentarer:

EN TJEJ I STORSTAN sa...

Tack :)
Nej, det har jag inte :)

/ En tjej i storstan

Renée sa...

sv: nemas :)

Experience No 1 sa...

Är du kär harry potter?

http://experienceno1.blogspot.com

Vida sa...

Åh, vilken härlig genomgång.. nu vet jag var jag ska leta nästa gång jag behöver en trollformel.

Kramen

Trulls sa...

Jag har en "trollformel" för när jag är av med något som jag måste hitta. Är jag till exempel av med en nyckel säger jag såhär

"Nyckel, nyckel, snälla visa dig,
nyckel, nyckel, kom fram till mig"

så säger jag om och om igen och jag hittar ALLTID det jag är av med (och jag blir ofta av med saker), inte direkt, men alltid samma dag. :-)

Mimmi sa...

håller med:)

paulin sa...

ja gotland är mysigt + att man ser den lilla ön blå jungfrun från båten, om du inte har skrivit om den borde du göra det :D du vet vad myterna säger om den va?

Veronica sa...

Om det är något jag önskarjag kunde så är det trolla!
Ingen kärleksformel kanske? :)

Miranda sa...

Tack för låttipsen! Och The quiz, visst är den underbar! =)

LINDA sa...

Intressant! Hade inte hört något av orden förutom Abracadabra innan. =)