2009-08-20

Konsten att spå i kort och med tarotleken.

Vill du få en glimt av framtiden? Fram med kortleken då! I dag ska jag försöka ge en överblick över kortspåning. Både hur man spår i den mystiska tarotleken och i helt vanliga spelkort. Jag hoppas att dina frågor blir besvarade av detta, Ally! n_n

För att börja med vår vanliga 52 kortlek. :) Om ni vill använda en vanlig lek till spåning så spring och köp en särskild för detta ändamål. Helst inplastad. Det ska bli er personliga spådomslek och ni får INTE hålla på och spela spel med den. Eller låta någon annan än ni själva spå med den. Denna lek ska bli er personliga vän. Bär den med er, lägg patiens med den (nej, patiens räknas inte som att spela så det är grönt!) och sitt och blanda leken. Om ni är duktiga med detta så kommer leken besjälas. Sen kan ni börja prova att spå!

Det finns mängder av olika sätt att spå och tolka korten. Ett bra sätt att börja är att fråga ja- och nejfrågor. När ni frågat drar ni ett kort. Spader står för nej, hjärter för ja och resten för kanske. Tolkningar av korten varierar beroende på vem som använder dem men i allmänhet står spader för fara, hjärter för kärlek och klöver för pengar och ruter för familjen och familjeangelängenheter. Jag brukar ibland dra 9 kort på morgonen och lägga efter varandra för att se vad dagen kommer innehålla.

Nu över till tarotleken. Läran om tarot har lärts ut i hemliga mysterieskolor under århundraden. Man vet inte exakt när själva tarotleken kom till. Men kortlekar har funnits sen medeltiden. Man kan anta att kortleken har utvecklats genom tiderna till tarotleken och vår vanliga lek.

Tarotleken består av 78 kort. Korten är indelade i tre delar: Stora Arkanan (22 kort), klädda kort (16 kort) och lilla Arkanan (40 kort). Den lilla Arkanan är i sin tur är indelad i fyra sviter: stavar, bägare, svärd och brickor. Få inte panik nu om detta låter komplicerat. O_o Det är inte nödvändigt att lära sig detta utantill för att kunna använda korten. Jag använder min tarotlek som så att jag helt enkelt ställer en fråga och drar ett kort. Jag tror det är det ”enklaste” och vanligaste sättet. Skaka dina händer och dra ett kort med vänster hand. (Vänster är mer kopplad till den omedvetna och intuitiva hjärnhalvan) Vissa vill tända ljus och göra det hela till en ceremoni. Även om det så klart är en massa mys så är det inte nödvändigt. Jag gör det sällan. (För lat! Ha, ha). Fokusera dina tankar på frågan du vill ställa och dra det kort som känns rätt.

Försök att tolka bilden på ditt eget sätt. Men det är mycket bra att ha en bok till hjälp, om inte annat för att uppmuntra en till egna tankar. Jag har en jättebra som heter: Tarot själens spegel skriven av Gerd Zigler. Ni kan köpa den HÄR!
Den finns också på Vattumannen på Drottninggatan där ni även kan köpa er en tarotlek. :)

Ja, lycka till med era spåkort. Må ni få rikt med hjärter och ont om spader… och vem vet? Om ni blir duktiga på att spå kanske ni rent av tjänar lite klöver. ^_-


Har ni spått i kort eller blivit spådda någongång?

18 kommentarer:

Marica sa...

Jag hade en gång i tiden en jätte fin tarotlek som jag förvarade i en bit siden duk i en kista. Tyvärr tror jag dock att den kan ha försvunnit genom åren. Eller så finns den kvar i sverige. Saknar den i alla fall.

♥ Tjelsi - Så kan det gå när inte haspen är på ♥ sa...

Det har jag faktiskt inte! Men vill gärna bli spådd. Kan du inte spå mig? :)

(svara gärna i min blogg tjelsi.com så blir det lättare att veta om du läst och svarat)

Anne sa...

jag är certifierad tarotläggare :) Sant. och visst håller de energi.

Elin sa...

det verkar som att alla säger tvåtusennio, iallafall hittills.

Haha, nej jag har bara blivit spådd med sånadär fyrkanter man ritar i sanden. I dom skiver man tex namn på olika personer och så räknar man och stryker en varje gång. Fattar du? ^^

Eva sa...

Ja, jag har blivit spått flera gånger och det har stämt bra. I maj blev jag spådd med tarotkort av ett känt medium. Och det är redan flera saker som stämt, så det var fascinerande. Tyckte ju bara det där med tarot var flumm, men... jag har ändrat uppfattning :-)
Sv: Jo, det ska bli skönt att dra härifrån nu. Två nätter kvar bara.

emelie sa...

SVAR: tack! ja, det var trevligt och jag har redan fått allt ;)

THERÉSE sa...

tack så mycket! ^^


Älskar du också tacos precis som jag? Ta då en titt i min blogg! :D

Anni sa...

Jag skulle gärna vilja tro på spåkort men jag tror att det inte kan vara sant.

Ahlberg sa...

Det hade varit väldigt intressant att kunna spå i kort. Men jag vet inte om jag kan lära mig det...

Sv: Jodå verkligen en bra helg blev det.

Miranda sa...

Det har jag faktiskt aldrig gjort. ;)

Sv: Åh, tack snälla du! Det värmer så otroligt mycket, du lyste just upp min dag! =)

Får jag fråga vad du går för linje på gymnasiet? =) Allt väl!

sabiha sa...

Svar; nemen tack! :)
Jo de blir nog till att ha håret så :)
fortsätt gärna kolla in min blogg :D

Tina sa...

Ja det var svårt, men kul :) Tack så jätte mkt, kul att höra..

Ida sa...

haha jag har publicerat svaret på gåtan nu! :P det brukar väldigt ofta vara väldigt enkla svar. kanske så enkelt att man knappt tänker på det. :P
hihi tack så mycket!

vad spännande med att spå i kort.. det är något som hade varit kul att lära sig. och haha vad fyndig den näst sista meningen var! ^^p

Jenny sa...

När jag var barn hade vi massa sätt att spå med vanlig kortlek. Men det mesta var nog väldigt... fjantigt. Och allt handlade om kärlek. :) Livet består ju inte bara om vem man ska fråga chans på... :)

Försvinner från offentligheten nu. Maila/MSN om det är ngt. Kram!

Madonnan sa...

Så intressant med kort och jag fick en reading i Tarot för ett år sedan. Har nog varit rätt så skeptisk innan, men rös och blev helt tagen...! Fick en egen tarotkortlek men har inte blivit så duktig alls (för lat!). Brukar ibland dra ett kort och så frågar jag någon mer kunnig om tolkningen, men just att ställa en fråga tror jag är bra - och det är nästan lite kusligt hur väl det känns som att det verkligen ä r svaret på frågan, inte bara en slump!

Ha det fint,
Kram

suss sa...

jupp, men som de e jag lite lat :)

Anna Munkhammar sa...

Jag har aldrig köpt någon tarot-lek för jag har hört att man måste FÅ den :-/

MissMagicGirl sa...

Hej Anna!

Jaså? Intressant, har faktiskt aldrig hört det. Kanske är så, vem vet? Låter lite fint på nåt sätt men det ska nog gå bra med en inköpt också... Får vi hoppas! :)