2009-08-25

Andra dimensioner och gränsvärldar.

Som citatet i min sidpanel säger:
”It´s fascinating to think that all around us there´s an invisible world we can´t even see. I´m speaking, of course, of the world of the invisible scary skeletons”
Jack Handy.

I detta inlägg tar jag upp teorierna kring andra världar och dimensioner.

Teorier om andra dimensioner har funnits länge. Albert Einstein hade teorier om det och på senare år har möjligheten att det finns andra dimensioner som existerar parallellt med vår värld nästan blivit ett erkänt faktum. Forskning om det pågår medan du läser detta och kanske kan vi börja få svar om dessa andra världar redan om 5 eller 10 år. Vilket ändå är väldigt snabbt. Coooooooolt!!!
*__* Hur skulle då dessa andra världar kunna existera utan att vi märkt av dem? Kanske har vi märkt av dem mer än vi förstått. Vad säger egentligen att ufon och spöken måste komma från rymden eller andra sidan….? De kan ju lika gärna tillhöra en parallell värld som tillfälligt blev synlig.

Författaren och konspirationsteoretikern David Icke liknar de andra dimensionerna vid olika radiokanaler och vi själva som mottagare. Just nu är vi inställda på den kanal som visar den värld vi uppfattar att vi lever i nu. Vi känner inte av de andra dimensionerna eftersom vi inte är inställda på att ta emot dem. Men det betyder ju inte att de inte finns där. Då och då kan det bli störningar. Precis som man kan råka få in en annan radiokanal av misstag kan vi råka ta in delar av en annan verklighet och då förklarar vi det som spöken eller liknande.

Ett annat sätt som vi kanske anar andra verkligheter på är genom den ”mörka materian”. Mörk materia är precis lika läskig som den låter. Den mörka materian är mystisk och hemlighetsfull och vi känner inte till särskilt mycket om den. Trots det upptar den 95% av universums kända massa. Den kan inte ses eftersom den inte reflekterar ljus. Reflekterar ljus gör däremot den så kallade ”ljusa materian”. Det är den som utgör den lilla delen av universum som vi kan se. :) Kanske består den mörka materian av andra världar? Men jag bör också nämna att mörk materia är omdiskuterad bland forskare. De flesta säger att den finns men det finns även motsägare. Så mysteriet fortsätter…

Låt oss anta att dessa andra dimensioner och gränsvärldar till vår finns. Hur ser de ut? Hur fungerar de och vilka bor där? Här kommer en lista över olika teorier om det:

1. Det finns oändliga mängder dimensioner. Alla skapade efter folks idéer, tankar och drömmar. Att det finns en värld för varje bok, serie och fantasi alla skulle kunna tänkas ha. (Betyder det att det finns en värld som ser ut som animeserien Valkyria Chronicles? Kan jag komma in där och träffa Welkin? Wow! Coolt! Var är ingången? ^^) Denna sorts dimensioner är kända som ”skuggvärldar”.

2. Alternativa universum. Om ni brukar se på siencefiction har ni säkert stött på denna idé. Alltså, att alla har otaliga varianter av sig själva i olika alternativa verkligheter och att varje version av ens liv och person finns. Vissa tror att termen ”dubbelgångare” bildades av att folks ”tvillingar” från alternativa verkligheter råkade komma över till vår. Denna teori kan vara väldigt bra att använda sig av i en pressad situation vill jag passa på att tillägga. Tänk bara att kunna slänga detta i ansiktet på polisen: ”Nej, det är inte jag som syns på övervakningskameran, det är ju HELT UPPENBART att det är min dubbelgångare från en annan verklighet! Dhu!” Eh, men vi får hoppas att varken ni eller jag kommer behöva säga det. ;)

3. Att Bigfot, yeti, Loch Ness odjuret, chupacabra, svarta hundar, aliens, spöken och så vidare i all oändlighet… alla tillhör de olika dimensioner och har råkat komma över till vår av misstag.

Ja, dessa teorier om hur andra verkligheter ser ut skulle man kunna prata om i timmar. Men jag slutar i tid så ingen somnar. =_=

Vad tror ni om andra dimensioner?

Finns de?

Hur ser de ut?

Om ni fick chansen att besöka en, skulle ni göra det?

10 kommentarer:

Fotograf Annie sa...

Det kanske finns ett Narnia. :P

När jag var liten så tänkte jag att man kom till olika planeter i rymden när man hade dött, att man kom dit och livet började om där. Och att vi på jorden inte kunde upptäcka liv på de planeterna för det var fel värld för oss... Och det är lite som parallella världar.

Det är väl inte helt omöjligt att något sådant skulle finnas, det finns ju så mycket vi inte vet. Det där med parallella världar är spännande...

JOanna sa...

Jag skulle definitivt hålsa på i en annan dimension (om jag kunde ta mig tillbaka sen offcourse) annars vet jag inte om jag skulle våga. Jag tänkte på det där du skrev om att det kan vara som radiokanaler, att om man råkar få in en annan av olyckshändelse, och det blir störningar o.s.v... egentligen skulle man alltså kunna anta att deja vu är en slags biverkning av det? Kanske har det t.o.m hänt som det känns...fast i en annan verkllighet? Hmm... du skriver om extremt intressanta saker tycker jag! I am you loyal subscriber! =D

Jenny sa...

Jag tror... :) En himla massa tror jag men det känns... som om något skall kunna förklara det oförklarliga är det andra dimensioner. Rymden, världen, är ju oändlig, så vem kan egentligen säga vad som är rätt och fel? Ingen på vår planet har alla svar. :)

Lesly sa...

oj vilket intressant inlägg, jag var helt fastslukad i texten. Det är så läskigt med andra dimensioner. Känns så nära men att man ändå inte kan ta i det. undrar hur man blir inställd på att ta emot dem då? Jag vet inte om jag hade vågat besöka en annan dimension, tänk om man fastnar! :O haha men om man enkelt kan ta sig tillbaka så skulle jag lätt ha gjort det. Du da?

Bea sa...

Jag skulle helt klart vilja besöka en annan dimension! Eller ja, om det finns goda varelser där.. ^^

P.S Som vanligt VÄÄLDIGT intressan text! :D

Ahlberg sa...

Möjligheten att det finns en annan är inte helt osanolik...

Nina sa...

Narnia... jag älskade det och läste om och om igen.

Lenhult sa...

Javisst skulle jag besöka en annan dimension, om jag bara visste hur man kom tillbaka men det verkar läskigt

Artlover sa...

Det här var intressant att läsa. Jag vet inte hur insatt du är i fysik och har kunskaper i det. Jag tror säkert att det finns fler dimensioner än 3 som vi är vana vid. Att det finns fler dimensioner än 3 måste det finnas. Hur kan materia bara försvinna i ett svart hål i rymden utan att det finns något där bakom? Ja, det är som att öppna en dörr och hamna på en annan plats som man inte känner igen sig i. Universum kan liknas som en ballong som sväller hela tiden. Men vad finns där utanför? En utvidgning av universum? Ja, som att klämma ihop en ballong på mitten och det bildas två av den, varav den andra som bildas blir en ny dimension av världsalltet. Det är en spännande tanke:-)

MissMagicGirl sa...

Hej Artlover!
Tack! Ja, det är verkligen så fascinerande att fundera över andra dimensioner. Jag tror verkligen på dem. Tror det finns oändliga världar bredvid vår. Jag ser fram emot när mer forskning görs på området och man får veta mer. :)