2009-07-30

Sator-arepo-formeln.

Sator–arepo-formeln förekommer i gamla magiböcker bland annat och sades ha magiska egenskaper.
Formeln är ett palindrom (Det kan läsas både fram- och bakifrån) av fem ord i en kvadratisk form.

Bild:

Orden i den som ni kan läsa från alla håll är: Sator arepo tenet opera rotas.
(Åh låter magiskt och vackert!) Det är latinska för: ”Såningsmannen Arepo håller med omsorg hjulen”. (Hmm, inte lika magiskt och vackert, nej, nej...)
Det finns lite variationer på den ordagranna översättningen men det är ungefär det där det betyder.

Ovan är från Cirencester i England.

Den äldsta hittades i ruinerna av Herculaneum, alltså i dagens Ercolano i Italien. Det har även hittats i England, Frankrike och Portugal.
Den sades kunna förvirra djävulen och därigenom stod den emot manipulation från honom. Den användes för att skydda boskap från häxkonst och bota feber. Resande använde den som ett skydd mot utmattning. Kanske borde ta med den när man joggar, eller är det fusk? Den användes även för att släcka eldar. (Men jag rekommenderar inte att ni vid en eldsvåda slänger en lapp med denna formel på elden.) ^_^

Jag personligen tycker att sator-arepo-formeln är hur cool som helst. Hur den kan funka från alla håll. Palindrom är häftigt över huvud taget. Sen att den har använts till magi dessutom gör det hela ännu bättre.

Vad tycker ni om sator-arepo-formeln?

19 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Den där har vi läst om förut. Här en kompletterande artikel på Wikipedia. Vad gäller palindromer, så finns det åtskilliga här.

Renée sa...

denna gång var det din tur - http://reneesmedhult.blogg.se/2009/july/bra-bloggar-miss-magic.html :)

THERÉSE sa...

intressant! du hittar alltid massa saker att skriva om ^^

sv: tack så mycket! sanningen är att för ca 2 år sen så blev jag alltid otroligt konstig på bild. men inte längre, vilket är ganska konstigt. att helt plötsligt bli fotogenisk.. O.o


kommer man kunna köpa den? för jag är helt klart intresserad! ^^

Bea sa...

Wow, väldigt intressant! :) Du är en mästare på att skriva kan jag säga!

Sv: Åh, vad roligt att du ska ge ut den! Jag ska då verkligen köpa den ifall den kommer ut! ^^ Jag tror den är toppen, du skriver ju så otroligt bra så jag vet redan nu att den kommer bli super! :D

Miranda sa...

Sv: Tack så mycket snälla du! =)

Jennifer på Fashioncut sa...

Sv: Jodå jag mår bättre redan idag :)

Ahlberg sa...

Hm intressant :O

Sv: Film maraton är jätte mysigt :)

Ida sa...

ja det var riktigt mysigt med grillfest! :D
har du haft en trevlig helg??

jaa det där är sjukt coolt!!
kram

Eva sa...

Spännande! Har ett svagt minne av att jag hört talas om det här tidigare. Fascinerande vilken kunskap människor besatt så långt tillbaka i tiden. Misstänker att det finns MYCKET för oss att återupptäcka :-)
Ha en fin dag!

Jenny sa...

Himla kul, aldrig hört talas om faktiskt. Alltid lär man sig ngt nytt! :D

Trulls sa...

Jag håller med dig, det låter hur coolt som helst! Man skulle haft en i sten hängandes på väggen, bli påmind om magin varje dag.

Jag är tillbaka förresten, har ingen aning om vad jag ska göra men bloggen, den är kvar! :)

justme sa...

Hej igen, letade i din blogg efter olika formler men kunde inte hitta. Vet du om nåt sånt?
Hade gärna velat veta mer om det finns formler för tur i vissa grejer.
Inte kärleksformler utan mer för att få nåt man verkligen vill ha.
Tacksam för ditt svar!

EN TJEJ I STORSTAN sa...

Det där var riktigt häftigt & magiskt !

/ En tjej i storstan

Ella sa...

Hei! Snubblade av en händelse över din blogg igår & har nu läst igenom vartenda inlägg, kunde helt enkelt inte slita mig =) Ruskigt spännande läsning!
Tänkte höra om du inte har möjlighet/lust att skriva ett inlägg om Chupacabra (stavning?), även kallad goatsucker? =)
Tack för en underbar & fasligt spännande & intressant blogg!
Hoppas du haft en bra helg!
//Ella

Lenhult sa...

spännande läsning, palindrom känner man ju till, men inte detta, intressant.

MissMagicGirl sa...

Hej Justme!

Har skrivit rätt kort om trollformler en gång:
http://missmagicgirl.blogspot.com/2008/12/knda-trollformler-och-dess-mening.html
Men då skrev jag mest om dess ursprung.
Jag tänker lägga upp ett inlägg om formler och dess meningar snart. Så du får hålla utkik. :) Tyvärr vet jag nog ingen bra tur-formel är jag rädd. De flesta gamla trollformler är ord eller namn för Gud. Eftersom folk tänkte att Gud skulle skänka dem magin och det var som en bön.
Om man söker på spells for luck typ, hittar man en hel del formler. Men det är mer som affirmationer. Alltså en positiv fras man då och då säger till sig själv för att förbättra sitt liv eller dra till sig något.

Men som sagt, ett trollformel inlägg är på gång så håll utkik.

Ett inlägg om Chupacabra är också på väg Ella!
Tack för att du uppskattar min blogg!

Jah Hollis sa...

Till och med namnet som sångaren i The Ark, Ola Salo, har tagit sig (för han heter egentligen inte så) är ett palindrom.

Jenny sa...

Du, tack för din kommentar. Det värmer. :) Jag kommer tillbaka, ska bara hämta andan lite, och få kroppen att orka också. Kram!

Anonym sa...

hur cool formel som helst den kan ju användas upp och ner och ner och upp och från sida til sida.
mvh han som älskar alkemi.