2009-06-13

Vad är sanningen bakom alien abduction?

Från mitten på 1900-talet har folk berättat historier om hur de blivit utsatta för alien abduction. Alltså bortförda av utomjordiska varelser som utfört experiment på dem. Riktigt creepy! (Magic ryser och ser sig oroligt omkring.)

Ett av de första fallen var 1957. Den brasilianska lantbrukaren Antonio Villas Boas blev upplockad av underliga 45 cm långa varelser med grå overaller och hjälmar. (Åh, sånt originellt rymdmode!) Deras ögon var små och blå. Efter denna händelse har många vittnat om att ha blivit bortförda av olika sorters aliens. Ett annat fall som även det fick mycket uppmärksamhet kom 1961 när det amerikanska paret Betty och Barney Hill blev bortförda av aliens när de åkte bil.

När de var ute och körde på kvällen 19:e september såg de något i luften som de först trodde var en fallande stjärna. Men sen märkte de att ljuset tycktes följa efter dem. Barney gick ut ur bilen för att se lite bättre. (Stort misstag! Gör inte det i en liknande situation!) Ljuset visade sig var format som en disc. Inuti kunde Barney se människoliknade varelser som kollade på honom. Han gick närmare (smart Barney!). Varelserna började röra sig och i huvudet hörde han orden: Stanna där du är och fortsätt titta. Barney gjorde motsatsen. Han sprang förskräckt tillbaka mot bilen. De började köra i väg men märkte snart att bilen vibrerade. De hörde även konstiga surrande ljud. De kände sig varken sovande eller vakna och underliga i kroppen. När de kom till sans igen var de långt från den plats de upptäckt discen. Det hade dessutom gått flera timmar som de inte
kunde redogöra för.

Betty hade efter incidenten drömmar om hur hon och Barney togs ombord på en farkost av underliga varelser som undersökte dem. Båda två prövade att försöka minnas mer under hypnos senare. Vad de egentligen upplevde den där kvällen är fortfarande ett mysterium.
Lika mystiska är alla andra alien abduction-historier folk har sagt sig uppleva sedan dess. De flesta som varit med om såna här händelser har varit helt vanligt folk som inte har visat minsta tecken på psykisk sjukdom eller liknande.
Vad beror dessa upplevelser på?

-Varför för ni bort folk? –No comment! Svarar den folkskygga alien och knuffar undan kameran..

Att rymdvarelser skulle plocka upp jordbor på detta sätt och utsätta dem för experiment och, enligt vissa, operera in föremål i dem tycker jag känns mycket läbbigt. Man vill ju helst tänka på utomjordingar som visa och högtstående. Men det finns väl olika sorter…

Man skulle ju kunna avfärda de flesta såna här historier genom att fråga: Varför satte denna våg av bortföranden igång efter att dessa två historier fått en massa uppmärksamhet och boken om händelsen: The Interrupted Journey kom ut?
Men gamla historier om folk som blivit överfallna av det demoniska väsenet Maran är rätt likt de historier som finns om alien abduction idag. Ett kort väsen som kommunicerat telepatiskt, så brukar ju aliens beskrivas. Så detta kanske har pågått mycket längre än vi trott?


En alternativ förklaring till utomjordingar är att det folk har upplevt är ett tillstånd av sömnparalys. Detta är ett förlamat tillstånd som uppkommer när man håller på att somna eller vakna. När man sover stängs ju musklerna av så att man inte ska röra sig i sömnen. Men när man hamnar i detta tillstånd stänger musklerna av sig för tidigt eller slås på för sent och då är man vid fullt medvetande men kan inte röra en muskel. Om man inte vet vad detta beror på får man så klart panik och man kan även få hallucinationer i detta tillstånd. Jag har upplevt detta kort några gånger och tycker mig då ofta se former och föremål röra sig runt mig. Jag antar att om man är i detta tillstånd länge skulle kunna minnas det som en alien adbuction.

Även om denna teori kan förklara vissa fall så förklarar det knappast det Betty och Barney var med om.
Varför blir inte dessa händelser mer omskrivna? Vissa påstår att en konspiration tystnar ner det hela eftersom USA:s regering tillåter aliens att göra dessa experiment i utbyte mot högteknologi.

Egentligen finns det inga bevis för alien abductions mer än offrens vittnesmål. Inga av de så kallade ”inplantaten” som sagts ha hittats inne i offren har behållit sin mystik efter mer noggrann undersökning. Eller så är det det de vill att vi ska tro… ^__--


Vad tror ni om detta fenomen?

Har ni kanske själva upplevt det till och med?

P.S Jag är nu lycklig ägare till både en kristallkula och en kristallskalle. Nej, det är inte självaste Mitchell Hedges skalle jag har varit och snott. Vad tror ni om mig? ^__^ Nej detta är en liten kristall i formen av en skalle. Ända sedan jag först läste om kristallskallarna har jag önskat mig en. Nu har jag det! Lycka!
Vad det gäller kristallkulan har jag inte spått i den ännu men jag ska snart testa. Så, framtiden kan se upp! Here comes Magic! D.S.

25 kommentarer:

Rebecca sa...

Tack,vi hade jätte kul!

Mikael sa...

Jag tycker det är synd att du bara beskriver de amerikanska/europeiska utomjordingarna. Det är ett välkänt faktum att rymdvarelser som för bort människor ser olika ut i olika länder. Jag tror det är i Australien det är betydligt vanligare med reptilliknande gröna utomjordingar. Vore kul att läsa om de olika sorterna folk blir bortförda av. :)

Carro sa...

Alltid kul med karaoke :D

S A N D Y S P L A C E sa...

Kommer upp på bloggen snart så får du se vad jag fick i paketet :)

johannatastic sa...

Mm riktiga sötnosar är dom allt =)

Jaa, riktigt skönt att vara frisk nu. Men nu har alla andra blivit förkylda istället ;P

cilla sa...

tack du är för go. kramisar

Ida sa...

hihi ja det var hur kul som helst!! :D

häftigt att du köpt en kristallkula! kommer du att lägga upp någon bild påden? :P vart köpte du den förresten?

Emma sa...

Sv: Haha tack. Den tårtan var extremt svårgjord =P

Rozie sa...

Oavsett verklighet eller fantasi, så är dessa berättelser väldigt spännande att höra och att läsa om.

Ha det gott! / Rozie

Therése sa...

Jag har läst en hel det om detta men har faktiskt inte en åsikt än. Kan vara sanning, helt klart. Kan vara bluff det med.

Men vi är naiva om vi tror att vi är ensamma. :P

Kul med en kristallkula!!

lizelott sa...

sv: Tackar så mycket!!
Hoppas att allt är bra med dig
Kramiz

Helios sa...

Spännande! hade de haft sår eller ärr på magen efter obduktionerna hade man ju trott dom.

hittade du ngt kul på spotify då? :)

My sa...

Det är väll inte ngn av de riktiga kristallskallarna ? :o

Claudia sa...

Du har en SJUKT intressant blogg tjejen. Brukar läsa den då och då eftersom sådant intresserar mig.
Keep up the good work!

Malin sa...

sv: Tack :) Den var inspirerad av Angelina Jolie ^^

Anni sa...

Sv: tack, skönt med lov nu fast dåligt väder är det!
Man vet aldrig vad man ska tro på när man hör om sånt. Jag tycker att bevis är viktigt men samtidigt varför ska människor ljuga om sånt?

Söderberg sa...

Ohja, drömtydningar är jätteintressant! Brukar kolla upp sånt när det är något som återkommer.. typ det om drunkningen.


Det låter lite mystiskt att de ska få experimentera med oss människor för att vi ska få tillgång till högteknologi. Helt sjukt är det ibland.
Men jag skulle inte bli förvånad om folk blivit bortförda. Jag menar; hade vi hittat liv på en annan planet hade jag inte blivit förvånad om vi plockat upp de varelserna för att undersöka.. men det är ju mina tankar :)
Haft en trevlig helg? :)

Ida sa...

Hej! Tack så mycket! :D
vad spännande. Måste hålla utkik då. ;)
Hm.. man måste till stockholm alltså. :P Men jag flyttar ju snart söderöver. Tycker att det är väldigt spännande med kristallkulor och så .. även om jag inte vet hur man gör när man använder dom. Vad kostade den du köpte då? :)
kram!

LINDA sa...

Tack så mycket! Helgen har gått bra, trots problem i tullen till Norge i fredags.

Jag har ingen aning om det där med obduktionerna...

Isabel Tränk sa...

Hej! Om du är intresserad av andar och det övernaturliga, då tycker jag att du ska besöka www.levailjuset.ning.com eller www.andeljus.se och bli medlem där.

Lenhult sa...

Visst har man hört liknande historier förr och som vanligt att regeringen i usa tystar ner historien, precis om i Arkiv x.

Jag har lite svårt att tro på det, som har blivit bortföda beskriver ju samma sak, kanske är det så att de som har blivit bortförda har blivit drogade av amerikanska militären/regeringen från på något sätt och sedan trott att det har varit utomjordlingar.

mimmi sa...

Håller med!:) Kram

Eva sa...

Läskigt. Finns en massa filmer på Youtube om det. Vet inte vad jag ska tro, men jag har sett UFOs. Första gången när jag var runt 14-15 år och sedan för ungefär ett halvår sedan.
En slagruteman har sagt att jag bor på ett 6-kantsfönster, som sägs ha kopplingar just till UFOn. Nä fy, det är scary det där.

croxz sa...

Det är så mycket BS allt sådant. Om utomdjordiskt liv skulle vara så avancerat så de skulle kunna åka till Jorden. Så med deras tekonologi och kunskap, skulle förmodligen de bara behöva 1 bloddroppe för att veta allting om oss.

CC sa...

Sömnparalys känner jag igen, det har jag upplevt. Jätteläskigt är det o visst känns det som att det är varelser i rummet då.
Men jag tror inte det har något samband med dessa fall... för det är ju inte från sängen sovandes som människorna har förts bort..?

Tror på aliens gör jag ju...