2009-06-05

Spökprästgården i Borgvattnet.

Skulle du vilja sova över i ett hemsökt hus? Inte?! Men om du får ett fint diplom som bevis för ditt mod då? Avfärda inte förslaget helt förrän du vet lite mer om huset i fråga. I dag tittar vi närmare på den hemsökta prästgården i Borgvattnet i Ragunda kommun i Jämtland.

Borgvattnets prästgård räknas som ett av Sveriges mest hemsökta hus. Präster som bott där berättar om hur de inte känt något lugn där och märkliga saker har inträffat.
Mystiska steg har hörts, tvätt har rivits ner, gråklädda damer har visat sig och folk har kastats ur sina stolar…

Att det spökar i prästgårdar är ju nästan en allmän sanning. Något som kanske förvärrar just Borgvattnets prästgårds situation är att den är byggd på ett så kallat: ”Currykors”. Alltså där två currylinjer går över varandra. Currylinjer står för strålning från jorden och redan på stenåldern undvek man att bygga sina hus över dessa linjer. Träd som växer på dessa kors brukar bli sjuka och förvridna. Myror trivs däremot på dem och bygger gärna sina stackar där. Folk söker efter dessa kors med bland annat slagruta. De har aldrig bevisats vetenskapligt att denna jordstrålning finns. Mobiltelefoner fungerar varken inne i prästgården eller runt omkring. Detta skyller man på currykorset.

Det finns flera rum i huset som är extra mytomspunna. bland andra:
Blå rummet: Här finns ett mystiskt spöke som saboterar sängen genom att sätta sig på och skrynkla till överkastet. Vilka fasoner! Kanske är det samma blåklädda dam som har setts sitta i en fåtölj därinne?
Det finns också ett porträtt här inne av en pojke. Ingen vet var det kommer ifrån.
Detta porträtt sägs ha pratat och flyttat runt sig i huset. Besökare har följts och skrämts av pojkens blick.
Gula rummet: Draperiet som hänger mellan gula och blå rummet har setts röra sig. Det går inte att beskylla vinden för detta eftersom detta har hänt när alla fönster och dörrar varit stängda.
Gråterskornas rum: Som ni hör på namnet är detta inte något roligt rum precis… Här innifrån har mystisk och hjärtslitande gråt hörts.
Rosa rummet: Härinne har folk känt sig allmänt olustiga till mods och inte fått någon ro.

Köket och de två rummen bredvid är alltid låsta om natten på grund av alla spöken som lever rövare därinne nattetid. Men en låst dörr hindrar inte ett spöke. Varje morgon är de dörrar som låstes på kvällen öppna igen.

Så nu när du har hört lite om spökhuset hur känner du? Lockad att sova över?
I fall du vill pröva ditt mod så gå in på: http://www.borgvattnet.eu/
Där kan du boka in en övernattning. Vill inte skrämma vettet ur någon men det har hänt att nattgäster har flytt därifrån mitt i natten och aldrig setts mer… Inne i prästgården alltså. :)
Själv känner jag mig faktiskt lite lockad att pröva måste jag säga. ^__^

Vad tror ni om Borgvattnets spökprästgård?

Spökar det verkligen där?

Skulle ni kunna tänka er att sova över?

27 kommentarer:

Rebecca sa...

jag skulle ALDRIG någonsin ens sätta min fot i ett hus där jag visste att d spökade.

Renée sa...

jag vet faktiskt inte.. hade ju varit spännande men ändå ;P

Wysteriia sa...

Har alltid velat åka dit! :D

Rebecha sa...

I och med att jag för tillfället bor i Jämtland och väldigt nära borgvattnet så har många runt omkring mig sovit över där med klassen osv.. Efter att jag har hört deras historier så verkar det inte spöka så värst mycket där..

Men jag skulle gärna åka dit iaf för att ta reda på det själv ;)

becka sa...

Tack! Det är läskigare att läsa när dus kriver om de än när jag läste själv på hemsidan.. Min pojkvän försöker få mig att vilja sova där, men jag vet itne om jag vågar. känner på mig att något kommer hända just mig! Mewn visst hade det varit spännande!!

Miranda sa...

Gaah, fy vad läskigt! :o

Marica sa...

Du glömde gungstolen. ;) Dock vet jag inte om den finns kvar där iof. Hörde något om att dom flyttat den till ett annat hus, såld eller något liknande. Men det sägs att ingen kunnat sitta i stolen utan att blivit avkastade, knuffade eller urglidna som om någon redan satt där. Sen har folk sett den gunga av sig själv osv. Aldrig varit i borgvattnet men det ligger inte långt ifrån min hemstad så det lär väl bli ett besök någon gång när man kommer hem till sverige.

Dom har även ett kafé som tydligen ska göra sjukt goda pannkakor. Eller om de var vofflor. Haha. Minns inte.

Men intressant är det ju ändå. Skulle lätt kunna tänka mig spendera en natt där. Inte ensam förstås men med någon.

Sandra sa...

sv: Åh tack så jätte mycket! :) Följ mig på bloglovin? :) Kram på dig!

Vida sa...

Spännande! Jag skulle nog inte våga bo där för jag skulle börja nojja oavsett om det var nåt eller inte..
men om du åker dit vill jag höra direktrapportering.

Kramar

Mandragora sa...

Jag hade GÄRNA stannat där några nätter.

Tune sa...

Jag skulle faktiskt vilja fara dit. Jag är jättelättskrämd men jag gillar det på nått konstigt sätt. Det är spännande. Men några vänner skulle jag kunna tänka mig gör något sånt.

Kul du hittade min blogg^^ Tack för den fina kommentaren

Kram

Therése sa...

Aldrig, aldrig, aldrig att jag hade gått in i det huset!

Helios sa...

Ja visst är filmkvällar underbara :)

Det är ju Borgvattnet!! min syster har precis flyttat upp dit i trakterna nyligen. hon har berättat mkt om borgvattnet. och självklart spökar det där. det spökar även i det gamla fina huset hon bor i nu. så fascinerande! jag ska upp och hälsa på dom i sommar. självklart ska vi övernatta på Borgvattnet. Lovar uppdateringar och bilder därifrån sen! :)

=)

Mikael sa...

Scary!

Trille sa...

Låter spännande! jag hade gärna sovit över där, men ihop med någon annan. Inte alldeles ensam. Men jag fick väldig lust att besöka huset! :)

Krycklina - mitt liv på krycka! sa...

Nej, usch va läskigt!! ;O

thats me sa...

Nej jag är nog för feg för att prova att tillbringa en natt på något sånt här ställe. Men spännande är det.
Kul att hitta din blogg med så mycket skoj att läsa.

Anonym sa...

Har en kompis i Borgvattnet...
Sova...ja varför inte :)
Carina

johannatastic sa...

Sv: Ja, man fattar heller inte i början att dom faktiskt är borta för alltid heller. Känslan är så himla weird... Som att dom ändå aldrig lämnar en liksom =O

MissMagicGirl sa...

Hej Carina!
Ja, nog vore det spännande att testa. :)

KajsaLinnea sa...

Jag har sovit där 2 ggr, det är spännande!:)

Anonym sa...

Är nog ingen större fara, ja jobbar alldeles intill utan att ja tagit skada av de ;) De som inte dödar, härdar! Haha

MissMagicGirl sa...

Hej anonym!
Tur att spökena inte gett sig på dig! Men var försiktig!

KajsaLinnea, vad coolt! Åh jag måste åka dit!

paulina sa...

kanske inte sova där, men iaf gå runder där inne :D

Peter b sa...

Läskigt! Hade varit en prövning att sova över där..om man nu hade kunnat somna..Gillar denna blogg. ska in & kika mer.

Anne sa...

det later sa sorgligt, hela huset ser sorgset ut.

Anonym sa...

Jag har vart där själv, och jag lovar att dit ska jag igen för att ta reda på mer. Hemsökt är vad det är, jag såg saker som jag aldrig kommer glömma i hela mitt liv!