2009-06-09

Omen och Banshee.

I dag tar vi en titt in i den svårtolkade världen av omen. Vi tar också reda på vilka de mystiska varelserna kallade Banshees är. Är de verkliga väsen som då och då visar sig för att ge oss tecken om framtiden eller tillhör de bara gammal folktro?

Omen är kort sagt ett förebud eller ett varsel som berättar om framtiden. Omen kan både förebåda dåliga och bra saker. Omen kallas ibland också för järtecken. I den romerska religionen fanns det folk som professionellt tolkade just omen. Till exempel augurer som var medlemmar av ett prästerligt kollegium i Rom. De skulle genom att studera djur räkna ut huruvida gudarna var för eller emot olika beslut. Kan inte ha varit helt lätt alltid… Inom astrologi kunde man finna många omen. Sol- och månförmörkelser och kometer tolkades på olika sätt som varsel för framtiden.

I skotsk och irländsk mytologi finns de mystiska Bansheerna. Namnet kommer från orden för kvinna (bean) och fe (sidhe). Bansheer är kvinnliga väsen och kan se både unga och gamla ut. Bansheer följer vissa familjer och visar sig när någon familjemedlem ska dö. Då samlas en eller flera och skriker. Men som tur är så finns det ingen risk för att man ska störas av bansheer i verkligheten. För de finns bara i gamla historier, eller hur? Ja, det ska man inte vara så säker på…

Det finns en hel del berättelser om folk som stött på bansheer i verkligheten. 1692 väcktes en gäst på O´Brien´s slott av underliga ljud. När hon såg ut upptäckte hon en rödhårig kvinna klädd i gamla irländska kläder. Ljudet fortsatte en stund. Sedan försvann hon. Nästa morgon frågade gästen värden på slottet vad som hänt. Han berättade att en nära släkting hade dött under natten och att bansheer alltid visade sig innan dödsfall inom familjen.

1776 var mr Lewin på affärsresa. Hans dotter Jane och hennes vänner kom hem sent en natt. Då hörde de ett mystiskt ljud. De följde efter det och såg en vithårig kvinna i en svart mantel som sprang runt och slog ihop händerna. När de närmade sig henne försvann hon (folkskygg?). När de uppskakade efter händelsen kom hem möttes de av mrs Lewin som var lika (om inte mer) rädd än dem, eftersom en enorm korp hade flygit mot fönstret tre gånger. Medan hon berättade om detta kom fågeln tillbaka en fjärde gång och gjorde samma sak. Några dagar senare fick de veta att mr Lewin hade dött denna natt.

Att se korpar räknas ofta som ett dåligt omen. Förr ansåg man att korpen stod i förbund med djävulen och om en korp flög över ens hus betyde detta sjukdom. Om någon redan var sjuk skulle den inte tillfriskna. Om man dödade en korp skulle ens hand skaka för evigt. Om man såg en korp tvätta sina fjädrar blev det regn.
Ugglor sågs också den som ett omen för död och sjukdom. Om man såg in i ugglans näste blev ens själ mörk och sorgsen. (Varför? Är ugglans näste SÅ ostädat att man blir illa berörd?).
Duvor har många sett som heliga eftersom djävulen inte kan ta deras form. Men den har ändå sagts bringa död om den flyger krig ens hus.

Att se spökskeppet, Flygande Holländaren eller malmannen räknas också som dåliga omen.

Det mesta skulle man kunna tolka som omen och budskap till en. (”Jag läste ett inlägg om omen hos MissMagicGirl. Det betyder nog att jag ska bli mer uppmärksam på omen runt om mig”) Dessa tecken kan mycket väl stämma. Det jag menar är att vad som är ett omen mycket ligger i betraktarens öga och det finns ingen anledning att bli skrockfull och skrämma upp sig själv. :)

Vad tror ni om omen?

Finns Bansheer?

Har ni fått omen om framtiden?

17 kommentarer:

Olivia sa...

Jag vet inte om jag skulle kalla det omen, men varje spådom jag har fått i lyckokakor har slagit in. Det är tursamt :)

MissMagicGirl sa...

Hej Olivia!
Coolt! Jag har faktiskt aldrig köpt en lyckokaka när jag funderar på saken... Måste pröva och se om de är lika lyckosamma för mig! ^__^

Sandra Törn sa...

Intressant blogg!

Vida sa...

Tror ändå på att det kan finnas omen, men som du skriver så är det ju inte lätt att veta vad som är ett och många gånger kan det vara efterskonstruktioner också tänker jag...

Intressant inlägg, som alltid.

Ha det gott!

Lenhult sa...

Jag har aldrig upplevt något omen, så det känns inte som att jag skulle tro på det, men det var intressant läsning, kanske dyker det upp något nu när man har läst om det?

joanna sa...

Defenitivt. Jag vet att det gör det. Vet kanske inte om banshees men omen tror jag på.

Glas och Klorid sa...

Ett tips till dig! Lägg in bilderna på bloggen i lite större format så dom åt minstånde blir lite större en på bloggsidan. Jag tycker nämnerligen inte bilderna blir så intressanta om jag inte kan få upp dom lite för att till exempel kolla närmare eller bara kunna njuta av bilden.

/Thomas

Tune sa...

Tack så mycket^^ Va snäll du e

Therése sa...

Man kommer nog bli lite mer uppmärksam nu.. :P

Jennifer på Fashioncut sa...

Det beror ju helt på hur man själv tolkar sina tecken och omen. Men jag tror att det finns ändå!

Sv: Tackar så mycket :)

lizelott sa...

sv: Tackar!! Jag hade super kul
Kramiz

Madonnan sa...

Jag vet verkligen jättelite om sånt här, men tycker det är så intressant att läsa det du skriver :)

Trevlig helg!

Helios sa...

Tack så mycket! ja bloggen känns mkt fräschare nu!

omen intressant. jag har själv inte fått ngt omen. tack och lov.

du då?

ha en fin helg!

Mikael sa...

Sv: Tack så mycket, finurlig vet jag inte men börjar faktiskt bli lite mer nöjd med den nu när den fått sjunka in. :)

Mikaela sa...

schyssta bilder=)

a.k sa...

Cool blogg! gillar konceptet! :)

veronica sa...

Som vanligt alltid lika spännande och kusligt roligt att läsa här! :)