2009-06-15

Min nyckel till himmelriket…

Dagens inlägg är tillägnat min mormor och handlar om en ovanlig symbol. Den kallas för ”Himmelrikets Nyckel”. Jag har fått en sån av henne. Ni ser den på bilderna nedan.
Jag har letat efter information om himmelrikets nyckel och vet nu dess historia.

Under järnåldern och vikingatiden fanns det ett bebyggt område mellan åarna Verkeån och Klammersbäck i södra Sverige. I samma område ska det ha funnits en stor handelsplats. Enligt vissa sägner fanns det också en stad med tempel och gästhamn kallad Malestad eller Luna som senare förstördes av vikingar.
Många fynd från forntiden har gjorts häromkring i våra dagar. Bland annat himmelrikets nyckel!
Den hittades av en bonde på 1900-talet nära Öradekaret. Efter att han hittat nyckeln har det gjorts utgrävningar på platsen och man har hittat husstolpar, keramik, djurben, spikar och en kniv.
Åh, jag skulle vilja vara med vid en sån där utgrävning! Så spännande det måste vara! (Magic fantiserar om fantastiska skatter med glittrande ögon.)

Att ha en nyckel runt halsen var en populär symbol, inte bara i Norden utan i hela Västeuropa där anglosaxiska missionärer hade varit. De trodde att Sankte Per var väktaren till himlen. Hans attribut var en nyckelknippa. Med hjälp av den släppte han in de som var värdiga i himlen.
Man trodde att genom att själv bära en nyckel som en amulett så skulle det ge en fritt inträde till himlen. Vilket ju, när man tänker på det, inte låter rimligt alls…
Skulle Sankte Per bli så lycklig över att han såg en annan nyckelbärare att han släppte in en i ren glädje eller skulle man armbåga sig förbi honom och släppa in sig själv?

Vad tycker ni om denna symbol?

Har ni kanske en själva?

Eftersom flera har frågat om min kristallkula och kristallskalle efter att jag nämnde dem i förra inlägget kommer här ett foto av dem:

Kristallskallen visade sig inte vara så fotogenisk. Tycker den fick lite knöglig form… men, men… Vem vet, den kanske rent av har kameraskräck? Kristallkulan poserar ju fint dock. ^__^

Kristallkulan köpte jag när jag var på kropp- och själmässan i Liljeholmen för en tid sedan, fylld av entusiasm efter att precis ha blivit spådd. Kan andra spå så kan väl jag!? Jag hade länge önskat mig en så det kändes bra. Om ni vill ha en kristallkula så finns de på Vattumannen på Drottninggatan i Stockholm. Det var för övrigt där jag köpte min lilla kristallskalle :). Det går även att hitta kristallkulor på tradera.
Men om jag köpte en där skulle jag vara noga med att rena den på något sätt innan användning. Med rökelse eller ställa den i skenet från fullmånen en natt. Just eftersom den är begagnad.

Nästa gång så kommer ett inlägg om midsommar och alla legender och magin runt denna högtid.

Ses då!

Stor kram Magic.

23 kommentarer:

Lesly sa...

åh vad coolt jag skulle också vilja få något mystiskt från en släkt... Sånt är så magiskt :O Gått runt i generationer. Kropp och själ mässan låter också intressant =) Hur går det med kristall kulan då? Ser du något i den? är det svårt gumman?

Ang botaniska så är det jätte fint och hur stort som helst man kan promenera runt i flera timmar :)

KRAMAR

Bea sa...

Underbart cool blogg! Du skriver så jäkla fantasktiskt! Och det är inte bara fakta, utan mycket personlighet som sticker emellan. Så himla nice! :D Ett önskemål är att du skriver lite mer om mayafolket och sådär, dom tror ju att jorden typ ska gå under. Det skulle vara kul att läsa om! Fast jag är ganska ny så jag vet inte riktigt om du skrivigt något om mayafolket innan? Skicka gärna länken isåfall! ^^

Bäähz sa...

Shit jag älskar verkligen din blogg .
Så himla kul att du skriver om såna här mystiska och intressanta saker . Har alltid gillat mystik , men har tyvärr inte haft tid att gå in på det närmare .
Keep up the good work girl !
Kraam

Malin sa...

Hej tjejen!
Jag tror att du kommer gilla bilden i mitt senaste inlägg :'D
Två orbs på bilden.
Den ena sitter i min hand och är antagligen min 'änglabror' som dog för exakt 2 år sen idag. Kortet är taget hösten 2007. Hans mamma bad honom att hålla mig i handen när hon skulle ta kort och när väl kortet var taget syntes en liten svag orb vid mina händer ^^

Ida sa...

Ja visst gör den! :D Jag vill också ha en uteplats full med blommor. :)
ÅÅh spännande. Vart bor du egentligen? (då du har släkt i lappland?) :)

Oj det var verkligen inte dyrt! Den såg jättefin ut. Jag trodde att man skulle behöva betala upp mot tusenlappen.

Thihi, ska kolla in det inlägget. ;) Och nyckeln var ju så himla fin. det är som ändå en fin symbol på något sätt...

Ser fram emot inlägget om midsommar.
kram

Lenhult sa...

Det var något nytt, har aldrig hört talas om himmelsnycken.

Isabel Tränk sa...

Tusen tack för det! Jag har ju fått veta att jag i grund och botten är en älva och det sägs ju att det är i skogen som älvorna trivs bäst! Ha en fin dag! /Isabel

Helios sa...

vilken fin nyckel! fin historia bakom oxå! :) välkommen till min nya blogg! precis, man måste våga vara öppen och låta sig utvecklas!

=)

Rebecha sa...

Sv; Ja det är alltid härligt när solen lyser, man mår så mycket bättre då också! :)

Mikael sa...

Sv: Vad kul att gå på konstskola, skulle jag vilka göra med. :P

Ja det var inte så farligt, man vande sig väldigt snabbt. :)

Rebecca sa...

Ja me ellerhur?
Jätte läskigt,haha.

marie sa...

Ja visst är dom =) Alltid lika intressant läsning på din sida;)
Ha en bra kväll.Kram

Miranda sa...

Sv: Tack så mycket! =) Åhja, kattungar är för söta!

Tune sa...

Tack så mycket! Skulle dock vilja ha en bra kamera suck, skäms visa de suddiga bilderna. Men ja ha inte råd just nu.

Intressant inlägg, jag tycker nyckeln var vacker. Och ja-jag skulle verkligen vilja vara med vid någon utgrävning så spännande!

Kram

Vida sa...

Fantastisk symbol. Faktiskt aldrig sett den så därför är den desto mer spännande.

Kramra från Liv

Krycklina - mitt liv på krycka! sa...

Sv; Tack tack :D!

johannatastic sa...

För mig var det första gången i morse =P Dock har jag klarat mig undan bin och getingar än så länge och ska försöka att det så får förbli, för fanken vad ont det gjorde när humlan bet mig. Och tydligen ska getingar vara värre =O

Lizette sa...

Hej! Åh, vad härligt att veta att jag inte är den enda som tror på övernaturiga grejer! Jag läser gärna din blogg lite oftare,men då får du gärna gå in och kolla på min ibland:) Handlar om min resa till drömvikten :)
www.LizetteThornell.blogg.se/ettkiloiveckan :D

Jennifer på Fashioncut sa...

Vilken snygg nyckel! Inte nog med att den faktikt har en intressant historia utan att den till och med är snygg! :)

SV: Tackar :)

Therése sa...

Vikingatiden är ett stort intresse för mig, du får gärna skriva mer om det.

Har läst massa böcker men blir nog intressantare om du skriver, du skriver så himla bra. ^^ Ha det bra och tack för dina kommentarer på min blogg! ^^

Söderberg sa...

Ja, vädret har varit kanon några dagar.. Men nu ska det ju bli bajs lagom till midsommar :P haha.
Ska du göra något skoj på fredag? :)

Jenny sa...

Spännande med nyckeln, jo det var ju mycket om Sankte Pers nyklar. :) Men roligt att man hade det ännu här i slutet av vikingaåren! :D

CC sa...

Jättefin nyckel!!

Har du lyckats spå i kristallkulan då?