2009-05-01

Rosen och dess symbolik.

Det första man kommer att tänka på när man hör ”ros” är kärlek. I USA så köps ungefär en biljon rosor varje år. Själv fick jag en ros häromdagen efter att min teatergrupp haft uppspel. ^__^

Rosen har genom alla tider haft stor betydelse som läkeväxt och symbol.
Den äldsta dikt om rosor som vi känner till är skriven av den grekiska diktarinnan Sappo ca 600 f.Kr.
Rosen användes mycket inom klostermedicinen och botade sår, diarré och feber. Av rosens blad gjorde man salvor till ögon och man kokade rosor i vin för att använda vid huvud- och öronvärk. Rosenvatten förbättrar matsmältningen och blodcirkulationen. Det sägs också att doften av en ros drar till sig kärleks- och glädjeandar.

Rosen med sin vackra blomma och vassa törnen står för hur skönhet kan väcka smärta. Den röda rosen förknippas med Jesu blod. Rosen förknippas också med jungfru Maria. Hon avbildas därför ofta bland rosor eller hållande i en.
Hon liknas ibland vid en vit ros utan törnen.
Biktstolar i Kristna kyrkor har ofta pryds med rosor. Detta härstammar från den romerska traditionen att hänga en ros över dörren när hemliga möten pågick. Utrycket ”sub rosa” (under tystnadspliktens insegel) kommer där ifrån. Så nu vet ni att om ni går förbi en dörr med en ros på så pågår ett viktigt möte och ni bör skynda er undan. Eller tjuvlyssna utanför….^__--

Rosor har olika betydelser beroende på vilken färg de har.
Fast vad som betyder vad kan skilja en hel del och om man tänker använda blomsterspråket kan det leda till hemska missförstånd. :-o

Röda rosor brukar stå för passionerad kärlek. De fick den betydelsen efter historien i grekisk mytologi när Aphrodite spiller blod på en vit ros när hon hjälper sin älskade Adonis.

Vad gula rosor betyder är suddigt. Enligt vissa så betyder gula rosor vänskap, frihet och glädje. Men andra ser dem som en symbol för falskhet och otrohet. Dessa negativa betydelser kommer från Islam där Allah enligt legender gjorde en rosenkvist gul för att bevisa att Muhammeds fru Aïsha var otrogen.
Vita rosor står för renhet och oskuld men även för död.
Blå rosor står för hopp och nya möjligheter.

Inom alkemi står röda och vita rosor för manligt och kvinnligt. Inom alkemin ska dessa två förenas under den alkemistiska processen. Den alkemistiska processen går ut på att uppnå ett tillstånd av upplysthet och perfektion.

Ja, det var lite om rosen. Jag tycker att rosor är otroligt vackra och magiska.
Jag förstår alla animekaraktärer som har en ros som sitt atribut. ^__^

Vad tycker ni om rosor?

24 kommentarer:

emelie sa...

SVAR: minst sagt! vem har sagt att man måste supa bort den? ;)

ilhana sa...

det är sjukt vackert med rosor alltså, även om jag nästintill hatar blommor i övrigt!

fint skrivet :)

Helios sa...

så du diggar också barbie ;) härligt!

måste nästan testa det där med maskorosor och glittrande ögon :)

vilka fina bilder på rosorna! så vackra

=)

johannatastic sa...

Sv: Ja, tillslut blir man ju tvungen att läsa dom! För man blir ju samtidigt lite trött på allt tjat, samtidigt som man blir lite nyfiken :P Har inte sett filmen, men har också hört att den inte ska vara olik boken!

Tack detsamma =)

Miranda sa...

Rosor är vackra!

Sv: Tihi, vad kul att du gillade den! =)

Frida sa...

finns det naturligt blå rosor?

Tjelsi sa...

Jag gillar rosor, för att jag får dom så otroligt sällan. tror jag fått rosor av en kärlek två gånger i mitt liv.

det var väldigt intressant text att läsa! [Sappo hette egentligen Sapfo eller Sapho ^^] Skit samma. Bra blogg!

becka sa...

Oj herrejösses ! Har suttit i tre timmar nu och läst alla inlägg på din blogg. Så otroligt kul och intressant! vissa saker läskigare än andra men jag har alltid varit intresserad av spöken och "magiska" saker och så. Tack för att jag hittade hit. haha. Smygreklamerade dig på min blogg med för att du tog upp min natt. Keep up the good work, jag gillare ! Nu får vi hoppas jag vågar sova efter alla spökhistorier. Förresten, har läst om en "spökprästgård" här i sverige, de kanske skulle va intressant om du skrev om!

Vida sa...

Jag tycker rosor är oerhört vackra och att du skriver bra inlägg där jag lär mig massor.

Ha det underbarast!

Kramar

lizelott sa...

sv: Tackar så jätte mycket!!!
Hoppas att du får en jätte fin dag.
Kramiz

Therése sa...

Jag tycker egentligen att rosor är lite uttjatade, men om man tittar nära igen så ser man att de är underbara!

Själv gillar jag annorlunda färger, som gult, vitt och blått. ^^

Jennifer på Fashioncut sa...

Oj vad mycket den står för. Men visst blir man glad av att se rosor :)
SV: Tackar, älskar den :)

ShopaholicNumberOne sa...

hej! det var läääänge sen! jag har av olika anledningar inte alls orkat blogga :(
kikar in hos dig då o då för att njuta av bild o text! Den första bilden med rosor i händerna. kan du mailami var jag kan få tag på den bilden? kram!

mimmi sa...

Tack detsamma=)

MiNi sa...

Sv: Tack så mycket, och tack för alla dina kommentarer, blir lika glad varje gång =)

Anne sa...

lätt att älska

I Z Z A H ~ S V A R A R sa...

ah okej, haft en bra helg då ?

Ahlberg sa...

Rosor är riktigt vackert <3

Sv: Tackar !

Annies Fotoblogg sa...

Rosor är fantastiskt vackra och de känns romantiska. Kraftfulla på något sätt. Det blir effektfullt på bild.

LINDA sa...

Något med det bästa att spela föreställningar är att man får blommor efteråt (i alla fall efter den första föreställningen). Rosor doftar så otroligt gott, man blir verkligen lycklig av dem! Kanske borde man plantera rosor och ha de växande hemma? Inte för att jag kan plantera, men...

Elin sa...

Tack!

jag älskar rosor. de är så fina. och trots alla betydelser symboliserar det bara kärlek för mig. ;)

Elin sa...

För mig symboliserar gula rosor vänskap oc frihet, röda kärlek och död/smärta, vita står för tomhet eller sorgsenhet och blåa har jag aldirg sett! ;P

Jah Hollis sa...

Rosor är vackra och, som du skriver, mycket laddade med symbolik. Och tänk så många sånger och så mycket poesi det skrivits om rosor:
http://www.recmusic.org/lieder/get_text.html?TextId=8977

Marie sa...

Detta var verkligen ett bra inlägg=)
Ja, filmen var bra men fick en kommentar där en skrev att den japanska versionen skulle vara bättre och oklippt.
Kram