2009-04-08

Vore det möjligt att resa tillbaka i tiden?

Tänk om man kunde åka tillbaka i tiden och ändra mindre bra val!
”Om jag hade låtit bli att ta den sista kakan hade inte Bosse blivit sur på mig, tänk om jag kunde åka tillbaka och ändra mig?” Okej, jag vet. Dåligt exempel…

Det finns lite olika teorier och tankar om tidsresanden.
Jag tänkte gå igenom några av dem nu.

Ett känt problem med att åka tillbaka i tiden är farfarsparadoxen eller mormorsparadoxen.
Alltså, man åker tillbaka i tiden och råkar döda sin farfar innan han har gett upphov till ens pappa. Vilket leder till att du aldrig blev född och därför aldrig gjorde tidsresan.
Vad skulle hända om man gjorde detta?
Skulle man direkt efter att man dödat farfar upphöra att existera?
Poff, borta liksom…
En av de mest populära lösningarna på detta är att när du begick mordet så skulle det bildas ett parallellt universum eller en alternativ verklighet där du och din pappa aldrig föddes.

En liknande teori säger att universum inte har ett planerat tidsflöde.
Du skulle alltså kunna åka tillbaka i tiden och döda din farfar. Världen skulle då gå vidare utan dig. Inget skulle hända dig eftersom det inte finns några fysiska krafter som kan räkna ut vad som hände. Om du skulle åka fram i tiden skulle du finna en framtid utan dig. Du skulle plötsligt inte höra hemma i någon tid.
Inte så värst roligt.
Om du hamnar i denna situation och bestämmer dig för att lösa den genom att åka tillbaka i tiden till innan du dödade din farfar så skulle du stöta på dig själv.
En tredje teori säger att du inte skulle kunna döda din farfar hur mycket du än försökte (stackars farfar!) eftersom det förutbestämda ödet skulle hindra dig.


Man kan även tänka sig att om du gjorde en resa tillbaka i tiden så skulle du inte märka några skillnader när du återvände till din egen tid eftersom ditt ingrepp i tiden bekräftar den nuvarande verkligheten.
De vill säga att alla situationer är sin egen orsak.

Säg att man i framtiden skulle komma på ett sätt att resa i tiden.
Då skulle framtidsfolket åka tillbaka till oss nu 2009 och lära oss hur man reser i tiden. Vi skulle fråga framtidsfolket hur det kom på det och de skulle svara att människor hade kommit från framtiden och lärt dom det 2009.

Någonting som gör en helt snurrig eftersom man inte kan låta bli att undra var informationen kom från först. Svaret man då får är att det kom från det som åkte tillbaka till 2009. Det går alltså runt.
Men vad händer då om vi inte uppfyller kravet att när vi lever i framtiden att åka tillbaka till 2009 och berätta om tidsrestekniken?

Okej, nu är väl alla rätt förvirrade. Jag vet att jag är…

Vad tror ni om allt detta?

23 kommentarer:

Marica sa...

Jag tycker inte att man ska kunna resa tillbaka i tiden. Visst hade det varit skönt att ändra saker och ting och slippa en massa smärta. Men ändrade man saker och ting så skulle man som person ändras och kanske till och med ta bort saker man tycker om. Hade jag inte varit med om så mycket skit och vägarna har lett dit de gjort så kanske jag aldrig skulle ha träffat den underbaraste mannen, vara lyckligt förlovad och älskar mitt liv efter många års av smärta. På så sätt kan jag ta vara på dagen mer än vad jag annars skulle ha gjort.

paulina sa...

jag har hört om några som rest tillbaka i tiden , inte så att de var där, men att de såg den, typ när de föddes och sånt, kommer ihåg hur det kändes att lega i mammas mage typ. vet inte om ja tror på det eller ej men det verkar tufft! :D

Vida sa...

Jag önskar att jag kunde men vet inte om jag skulle vilja inverka på tidens gång eller bara se hur det var. Skulle kunna resa tillbaka som osynlig och bara se hur det var.. ska bara komma på hur man blir osynlig ockå :)

Ha en härlig påsk!

Kramar

Cyndix sa...

typ ÖHHHH?? Det där var lite för snurrigt :) Trevlig påsk!

suss sa...

Det som har skett ska inte ändras för då ändras allt annat oftast till det negativa. Det finns en anledning till att saker sker lär av dina misstag och låt bli att göra om dom senare, det är trots allt misstagen man lär sig av och utvecklas.

Jennifer på Fashioncut sa...

Oj, du tappade mig ett tag där. Men det vore ju rätt otroligt att kunna resa i tiden. Men samtidigt man lär sig ju av sina misstag och sen ska man nog inte kunna göra det...
SV: Tackar :)

Anni sa...

Jag tror att det är omöjligt att åka tillbaka i tiden men jag skulle verkligen vilja det. Det finns mycket som jag vill ändra på och mycket som jag saknar.

Pumita sa...

GLAD PÅSK på dig! Vi kanske ses på Blåkulla. ;)

paulina sa...

mjo iof, men en kille blev sjuk så ja fick hoppa in. behöver ändå extra pengar! :D

Rozie sa...

Intressanta tankegångar... Jag tror för min del att det INTE skulle vara så bra att resa fram och tillbaka i tiden - om vi KUNDE! Det skulle bli ett "enormt kaos", mycket VÄRRE än den kaotiska värld vi lever i nu.

Förresten, var hittar du alla dina vackra bilder?

Glad Påsk! Kram!/Rozie

Jah Hollis sa...

Tanken på tidsresor är fascinerande. Men ju mer man tänker, desto mer börjar det snurra i huvudet. Men det är inte konstigt att tidsresor är ett ämne som ofta dyker upp i litteratur och filmer.
Och en Glad påsk till dig med!

Trille sa...

Jag träffade en man för ett halvår sedan som kände en kvinna (hon befann sig på samma ställe och han tyckte jag skulle prata med henne men jag gjorde aldrig det...) som hjälpte honom att åka tillbaka i tiden för att möta sig själv när han var med om en sjöolycka för cirka 40 år sedan. Han påstod att han träffat henne förrut och att han då gjort samma sak, fast då räddat sig själv från den hemska olyckan, och att det var därför han överlevde. Han sa att när olyckan hände, och han i princip dog, kände han hur han själv tog tag i hans händer i havet och drog upp honom. Han hade aldrig förstått vad som egentligen hände förrän han träffade den här kvinnan som fick honom att förstå att det var han själv som hjälpte honom, fast nu alltså 40 år senare. Och att han med hjälp av henne nu också kunde gå tillbaka i tiden, till den händelsen, och vara med om den igen för att förstå den. Ett slags parallellt universum med andra ord. Han berättade detta på engelska, och mannen som nu var runt 70 pratade väldigt snabbt så jag hängde inte med hela tiden. Men det var fantastiskt fascinerande. Sen vet jag inte om jag har förmågan att tro honom...

carolina sa...

Glad påsk! Kika gärna in på min blogg

Jessie sa...

Grym blogg!lägger till dig via bloglovin så jag hittar dig igen! :)
tidsresor vore sjuk intressant,vilka saker man skulle kunna få se!

SysterLilli sa...

Tidsresor är superspännande! Och snurrigt! ;)
Jag skulle gärna kunna resa tillbaka i tiden, inte för att ändra på något utan för att få uppleva tider som vi nu endast kan ha teorier om hur det var, som t.ex. faronernas Egypten eller Gustaf III:s Sverige. :)
Glad Påsk på dig!

Thai Nguyen sa...

Riktig intressant blogginlägg det här, även om jag blev lite förvirrad. ;)
Glad påsk!

Helios sa...

hehe svår fråga det där med hönan och ägget ;) bra svar!

jätteintressant inlägg! tidresor. kommer säkert bli möjliga i framtiden. parallella universum, tidzoner. vi vet ju inte vad som existerar utanför solsystemet..

om man fick välja en resa..skulle jag vilja resa tillbaka till dinosauriernas tid. Titta på livs levande parasaurolophus och andra fina djur!

häftigt!

du då?

=)
GLAD PÅSK =)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Madonnan sa...

Njae, jag tror inte att det är möjligt att resa så och inte heller att det är bra... Tänker på en film jag sett, vad sjutton den nu hette... Kate&Leopold - den var bra! Och handlade just om det här.

Glad Påsk vill jag önska dig.

Påskkramar!

Lenhult sa...

Mkt intressant, och jodå, visst är jag förvirrad. Det är nog precis som de säger i filmerna..man ska inte leka med tiden.

Sofia sa...

( Det här kommer nog låta rörigt )
Om jag skulle åka tillbaka i tiden tills min tex. farfar var liten för att se hur han bodde, hur han hade det osv. Skulle han vara där då? Jag tänker att han har ju växt sen då och borde vara större, men det verkar ju vara så att allting förbilr som det var. Då börjar jag också undra om man lever varje år hela livet. Om jag fortfarande lever som ettåring osv. För om man åker tillbaka i tiden så måste ju människorna då fortfarande leva, alla kan ju inte resa tillbaka dit och fortsätta sina liv då för att jag vill kika, betyder det att alla lever på olika årtionden eller årtal nu? att några fortfarande är på 1600-talet eller att några är på 2020 talet, och att vi faktiskt har stannat här, men ändå.. hänger med tiden.. ?

Rörigt säkert..

CC sa...

Rörigt...det får mig att tänka på pågående säsongen av LOST!
Jag tror inte man kan...ännu...
Skulle jag vilja? ja, jag skulle vilja ändra vissa saker jag gjort (o inte gjort) för livet hade varit bättre o annorlunda då än det är nu..

hoppas allt är bra med dig Miss Magic :)

Anonym sa...

det verkar coolt. men om du ändrade på någonting så kanske det aldrig varit så som det var idag?
mvh han som älskar alkemi.