2009-04-27

Vad är Telekinesi?

Hur många gånger har du inte önskat att du kunde flytta saker genom att endast tänka? Som när man har satt sig i soffan med en skål soppa i knät och upptäcker att tv-kontrollen ligger flera meter bort… Då vore det praktiskt om man kunde telekinesi!
Telekinesi är att kunna flytta saker genom att använda tankekraft.

Många personer har sagt sig kunna telekinesi. De flesta har visat sig vara bluffar.
En känd är Uri Geller som säger sig kunna böja metallföremål. Uri säger att hans krafter är äkta och har stämt många som sagt att han varit en bluff. Hans stämningsförsök har dock varit rätt misslyckade.
Nina Kulagina är också känd för att kunna använda telekinesi. Men det finns många som är skeptiska mot hennes förmågor också.

Men världen är inte bara full av skeptiker. Många tror på telekinesi och experiment har ordnats där försökspersoner fått kompassnålar att röra sig och tärningar att falla. Hur pålitliga dessa tester varit går såklart att diskutera…
Telekinesis uppträder oftare spontant än när någon verkligen försöker framkalla sina krafter. Vilket gör det svårare att bevisa.

Ursprungligen stod telekinesi för att föremål flyttades av spöken och andar.
Men har genom åren börjat stå för tankekraft. Termen bildades av den ryska fysikern Alexander N. Aksakof 1890. 24 år senare, alltså 1914 bildades termen ”Psychokinesis” av författaren Henry Holt. Hans vän, parasykologen J.B Rhine började använda sig av ordet 1934 i samband med experiment där folk försökte påverka tärningar. Men ordens betydelse är den samma.

Tror du på telekinesi?
Själv tror jag att våra tankar har mycket mer makt än vi tror..

Om någon där ute kan telekinesi, räck upp min hand!!!

18 kommentarer:

Johanna sa...

Tackar tackar! Hoppas du med hade en bra helg, vad gjorde du i helgen förresten? Jag tror med att våra tankar har mycket mer makt än vi tror :)

johannatastic sa...

Man kan ju alltid hoppas att telekinesi finns ;P (I bekvämlighetssyfte alltså! Hehe)

Det är ju trots allt bevisat att vi inte använder speciellt stor del av hjärnan, så vem vet? =)

Johanna sa...

Sv. Ja verkligen, speciellt på sommaren känner man av det då det regnat!

Okey låter som en spännande helg med andra ord ^^,
Ja =)

Lady Humpalot - fun and fearless sa...

SV: tack, hihi.. fast kan dock inte ta åt mig äran för den, det är min roomie som gjort den.. konstnären här i lägenheten hehe :-)

Carolin sa...

Jag tror nog inte det ska vara omöjligt. Allt oftare tycker jag att man märker att tankens kraft har en stor påverkan på saker och ting. Allt startar ju med en tanke...det borde väl också gälla rörelser?
Kram

Therése sa...

sv:Inga problem, jag är bara så glad att jag hittat en annorlunda blogg som jag faktiskt läser allt på^^

Man vet ju att tankar påverkar kroppen, men jag vet inte riktigt om jag kan tro på att påverka föremål med tankar. Fast man vet inte - det är det roliga!

Annies Fotoblogg sa...

Jag tror inte på det. Fast å andra sidan sägs det att spöken har starka energifält och kan flytta saker och göra illa människor, men frågan är om levande människor kan flytta saker. Och jag vet inte om jag tror på spöken heller... :P

Lizelott sa...

Grymt fin blogg du har!!! Me like
Kramiz

cilla sa...

hej tack, du är för go. ja jag tror att vi kan mer än vad vi vet att vi kan.
kramisar

Trille sa...

Det känns faktiskt inte omöjligt ändå. Jag tror våra tankar och hjärnan i sig kan åstadkomma mer än vi förstår. Man kanske kan träna upp det? :)

S A N D Y S P L A C E sa...

Tack söta för din kommentar :D

paulina sa...

tack! :D

Miranda sa...

Sv: Tack! =)

Viktoriae sa...

Tankarnas makt är nog större än vi tror, precis som du skriver.. De kan verkligen påverka oss i olika aspekter och måhända kan det finnas människor som kan använda telekinesi? (Vad det någon som räckte upp din hand förresten? Hihi)

Anni sa...

Sv: nej, ritade bara lite fritt.

Johanna sa...

Sv. Jo det får vi verkligen hoppas! Vad händer nu ikväll då? Blir det lungt för din del?

Emma sa...

Jag tror att tankens kraft är enorm...mer än vad vi kan föreställa oss. Kinesi, tror jag säkert att någon kan. Frågan är om dom som verkligen kan det går ut med det? Det brukar ju va så i övrigt, Dom som har "förmågan" skyltar sällan med det.

Ha en bra helg!

Lenhult sa...

Spännande, vet inte om jag tror det på det eller inte, men det är helt klart en häftig förmåga som jag skulle vilja ha.