2009-04-20

Spökraketer. Ufon i Sverige?

Man kanske skulle kunna tro att detta inlägg handlar om hur spöken firar nyårsafton men så är det inte.
Spökraketer eller spökflygare är namnet på observationer av mystiska ljus och ufon som gjordes i Sverige, Finland och Norge 1946.
På grund av alla rapporter så skapades det en kommitté kallad: ”Spökraketkommittén” eller ”rymdprojektilkommittén”. Den skulle samla ihop rapporter och vittnesmål och analysera dem och göra vidare undersökningar med hjälp av experter om så behövdes.

Vad orsaken till alla vittnesmål var har aldrig förklarats. Den 11 augusti 1946 kom det in över 300 rapporter till Spökraketkommittén. Förklaringar att det berodde på meteoritregn eller att ryssarna hade återuppbyggt tyskarnas raketbas i Peenemünde och att synerna var raketer de provkörde framlades. Men den teorin avvisades av både svenska, brittiska och USA`s militära undersökningar eftersom inga raketbitar hittades och de oidentifierade objekten inte lämnade några spår efter sig, var helt ljudlösa och åkte horisontellt genom luften och ibland flera i olika formationer.

Sveriges och USA´s militärs officiella åsikt har aldrig uttalats men ett hemligt utläckt dokument visar att de också hade funderingar på om det var utomjordingar som låg bakom spökraketerna. (Åh, jag älskar hemliga, läckta dokument!) Ni kan läsa dokumentet på den lilla bilden ovan om ni trycker här!

Den 19 juli rapporterade många vittnen oberoende av varandra om projektiler som krachat i de tre norska sjöarna: Kattisträsket, Marmen och Kölmjärv. Sjön undersöktes och på botten hittades en detonationskrater med 30 meters diameter på sjöns botten. Mängder av tester togs och sjön undersöktes med metalldetektor. Karl-Gösta Bartoll som ledde sökandet lämnade in en rapport som uppgav att något okänt material fanns på botten. Ett nytt material som inte kunde uppfattas av våra instrument. Men efter många undersökningar hittades inget och vissa tror att det som Karl-Gösta pratat om lösts upp. Karl-Gösta hävdar fortfarande att det folk bevittnade var riktiga objekt.

Framåt hösten 1946 blev observationera färre och Spökraketkommittén hade sitt sista sammanträdande den 12 december. Spökraketfenomenen har aldrig fått någon riktig förklaring.

Vad tror ni låg bakom alla mystiska syner?

PS. Måste bara berätta att 22 amatörkricketspelare är på väg upp till Mount Everest för att spela världens hösta kricket spel! Hur coolt är inte det? Avundsjuka! Jag vill också spela kricket högre än någon annan gjort. :-) Det vore toppen… DS.

14 kommentarer:

Lenhult sa...

hm..ingen aning om vad det är folk har sett, men visst har man hört talas om liknande fall i sverige. Däremot så har jag aldrig hört talas om denna kommitté...blir väl ytligare ett fall där vi aldrig får reda på vad som verkligen hände.

Yoannah sa...

Kom att tänka på en sak som kanske intreserar dig. I rättvik där jag bor finns en kvinna vars bil plötsligt la av mitt i skogen och sen började funka igen, bara det att det hade försvunnit tid som hon inte minns. Efter händelsen har hon blivigt alergisk mot det mästa och kan inte längre bo i närheten av el.

Yoannah sa...

kom på att det finns en ufoförening här i rättvik också om det skulle vara intresant ;)
http://biphost.spray.se/siljan.ufo/

tack för en intresant blogg :D

ASG / Anna Svartlava Grön sa...

Åh, sånt här är ju dödligt intressant!

Jag tror absolut att det var ufon. Bara för att det är mer spännande så! Det är roligare att tro att det är något övernaturligt, istället för att hitta en naturlig förklaring.

Ahlberg sa...

Hm, jag tycker det känns som om det är komet regn etc... Men man vet ju aldrig ;D

paulina sa...

coolt det med sjön! :D

Carro sa...

Ville bara lämna lite cred, är mäkta imponerad av din blogg. Hittade den i morse runt 7 tiden och har nu suttit och läst igenom inlägg för inlägg under alla etiketter.
Kan inte bestämma mig förr om det övernaturliga skrämmer mig eller fascinerar mig, är nog lite av en blanding skulle jag tro..

Iaf så - hatten av för dej !

Amna sa...

Visst är den :) Du har inte tips på någon bra mobil som inte behöver kosta en förmögenhet?

Miranda sa...

Åh, jag håller med dig med dokumenten, det lixom ökar spänningen. ;)

Sv: Maha. :D Visst är den jättefin! :)

Anonym sa...

Kikade in, säger hej och önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

Passar också på att önska dig välkommen till mitt kryp-in:
http://www.metrobloggen.se/offer

Där skriver jag för att överleva vardagen, för att finna vägen tillbaka till ett lyckligt liv efter våldtäkten.

Finns intresset går det att, via bloglovin, prenumerera på min blogg - vilket verkligen uppskattas!

Elin sa...

Ja, det blev många kassa bilder... Tricket är att köra med självutlösare ;)
Kram

Marie sa...

Allid lika spännande läsning=)
Ha en bra kväll!!

Annies Fotoblogg sa...

Yes, jag hittade hit igen! Jag måste ha råkat ta bort länken hit, inte bra.. Men nu hittade jag hit igen :)

Det måste ju finnas någon logisk förklaring till UFOn. Photoshop eller naturliga magnetfält eller någonting.. Men klurigt är det..

Sandra sa...

svar: ja visst är han :D fastän han ser lite illmarig ut hehe...