2009-04-15

Malmanen, superhjälte eller…?

Glöm spindelmannen och stålmannen och de andra. Nu är det malmannen som gäller!
Han har ett starkt övertag över de andra eftersom han kanske finns!

Malmannen eller Mothman är en underlig varelse som sågs i Charleston och Poit Pleasant i West Virginia i USA på 60-talet.
Tidningarna gav honom namnet malmannen efter en ond karaktär i Batman.

Vittnen har beskrivit honom som runt två meter lång och med röda lysande ögon och malvingar. Några säger även att han var huvudlös.
Däremot sägs inget om att han har någon mantel eller liknande som superhjältar annars brukar ha. Så han kanske inte är en superhjälte trots allt?

Den femtonde November 1966 sågs han av ett ungt gift par. De var ute och åkte bil när de såg den underliga varelsen. De blev väldigt rädda och körde fort därifrån. Varelsen ska då ha försökt jaga efter dem. Inte så superhjältigt gjort…
Nästa dag genomsöktes området där malmannen setts av beväpnade stadsbor.
De hittade inte något. Men malmannen sågs ändå denna kväll av en barnfamilj.
När de skulle sätta sig i sin bil dök något som verkade ha legat bakom bilen upp. Familjen beskrev varelsen som stor och grå och med lysande ögon.

Den tjugofjärde november samma år såg fyra personer malmannen komma flygande över himlen. Den tjugofemte november såg en bilförare honom stående i ett fält.
Varelsen flög sen efter bilen en bit. Tjugosjätte november fick en kvinna vid namn Ruth Foster ett besök av malmannen. Hon hade sett honom stående på sin gräsmatta. Hennes svåger gick ut för att titta men då hade malmannen mystiskt försvunnit.
Det fortsatte att strömma in rapporter om honom hela det följande året. Nu är det däremot länge sen han synts till.
20 år innan rapporterna började strömma in i USA sågs varelser här i Sverige vid flera tillfällen. De beskrevs av vittnen som enorma och bevingade. Kan det ha varit malmannen?

Så, vem är malmannen? Är han ond eller god? Är han en människa biten av en radioaktiv mal? Äter han yllekläder som malar brukar göra?
Kommer han från en annan dimension eller kanske en annan planet?

Vissa tror att malmannen är en ättling till åskfågeln (Thunderbird) som beskrivs i legender från nordamerikas urbefolkning. Den ska ha varit en stor varelse som genom att slå ihop sina vingar skapade åska. Den hade enorm styrka och var väldigt fruktad. Beskrivningar av åskfågeln och malmannen liknar på många sätt varandra. Är det möjligt att åskfågeln som det berättas om i de gamla legenderna och malmannen är samma varelse?
Det enda som skiljer dem åt är att malmannen ibland beskrivs som huvudlös.

Åskfågeln:

Många påstår att det är ett dåligt omen att se malmannen och att han visar sig innan olyckor för att varna oss.

Hur som helst, var särskilt försiktiga om ni ser denna gynnare på tåget:

Vad tror ni om malmannen?

18 kommentarer:

Ahlberg sa...

Har svårt att tro på just "malmannen". Kommer dock att tänka på en av mina favorit filmer som är just The mothman, som handlar om att folk ser honom i Point Plesent.

FRÖKEN GRÖN sa...

Åh tack! Vad roligt att få respons på min konst!

cilla sa...

du skriver så kanon bra, din blogg är otroligt bra som vanligt. kramisar

Helios sa...

oj jäklarns, malmannen har jag aldrig hört talats om förut. ruggigt! undrar om han finns.

hoppas du haft det bra i påsk :) låter iaf som du planerat in en riktig nice helg!

coolt att du oxå är kreativ på natten. hehe din nattuggla ;)
håller med dig helt i det du skriver.
jag målade bilden i paint.
brukar du oxå göra det?

=)

Jennifer på Fashioncut sa...

Påminner mig om filmen/serien Mothman som gick för inte så länge sedan. Superbra, men då var han som en varning för att något skulle hända. Så jag vet inte riktigt vad man ska tro. Tycker han verkar läskig rakt igenom bara...
SV: Jag ska försöka fixa lite med det imorgon hade jag tänkt :)

Sofia Werlin sa...

ja det ska bli jätteskoj att lägga ihop våra åldrar och skriva ut inbjudningar till folk;D

Trille sa...

Tack för din kommentar!! Röd tråd eller inte, så fortsätter jag ;) Den här mannen har jag aldrig hört talas om... Det finns en bok som du nog hade gillat som heter "mysterier" av herbert genzmer som du nog hade gillat!! Fast den har du säkert redan! :) Kram!

Wysteriia sa...

Svar: Det är en riktigt intressant kurs!! :D

Känner mig lite otrevlig som inte läser igenom ditt inlägg nu ;S men är för trött i mössan efter denna dagen.

du har en riktigt bra blogg iaf måste jag säga! :)

Rozie sa...

Har aldrig hört talas om varelsen, och har svårt att tro på hans existens. Säkert har folk sett "någonting", men jag tror att detta "monster" är skapat ur folks fantasier om "myter och legender". Dessutom vet man ju hur det blir när en berättelse "går från mun till mun", man lägger gärna till lite för att berättelsen om vad man upplevt ska bli mer spännande.

Bloggsvar:
Ja, visst är det spännande med tarotkort. :)
Man får små råd och “fingervisningar” ibland.

Sanna sa...

Tack så mycket! :)
Oj, jag vet inte vad jag ska tro om malmannen, läskigt om han finns. hehe

Ha en trevlig helg!

Viktoriae sa...

Spännande läsning, som vanligt, har inte hört talats om den här "figuren" förut.. verkar läskigt ändå, om han visar sig innan olyckor sker osv..

paulina sa...

jaa, våren är underskattad, man bara går och längtar till sommaen så man tänker inte på hur mysig våren faktiskt är! :D

Lesly sa...

Tack vad snällt =) Blir så glad när man får beröm för bilder =)Ha en bra helg ;) kram <3

Viktoriae sa...

Önskar dig en trevlig helg!

Lenhult sa...

Det verkar vara som jag är den enda av de som har kommenterat inlägget som har hört talas om malmannen tidigare. Har läst om honom tidigare och det finns även en bra film om myten. The Mothman Prophecies med Richrad Gere, den är sevärd om du inte har sett den.

Vad det är har jag ingen aning om, men eftersom många påstår ha sett malmannen så kanske det finns någon sanning i det...eller kanske inte.

Som alla andra paranormala fenomen så tror att det kommer att dröja innan vi får reda på vad är...och framför allt, vill vi det?

Då blir ju inte lika spännande längre

Lotta sa...

Hej hej förlåt att jag inte varit inne på länge. Men det har varit mycket i huvudet...Men jag fick dina bilder. Ska använda dem när jag skicka iväg foto nästa gång så jag får kort att göra dem på- Det blir nog bäst så faktiskt...
Hoppas allt är bra med dig. Och jag skärpa mig och vara inne hos dig mer!! Kram kram Lotta

Anni sa...

Intressant, har aldrig hört om den förut. Men det känns allafall inte så verklig.

Bea sa...

Hm.... I boken INVASION av Dean Koontz så är det några "saker" där som beskrivs exakt som malmannen. Du måste läsa denna bok!! Då kommer du märka att dom där "sakerna" i den boken är ungefär som malmannar! De är riktigt onda i den boken. Och du kanske säkert tror att det är någon slags barnbok eftersom jag är 12 år men jag kan säga att jag lånade den av mamma. :P Den är riktigt läskig!

Förresten, SUPERCOOL blogg! :D Du skriver fantasktiskt!

// Bea