2009-04-11

Blåkulla och påskkärringar!

Nu när påsken är här tyckte jag att det inte var mer än rätt att skriva om blåkulla och påskkärringar. ^__^

I gammal folktro är blåkulla är en mystisk plats dit häxorna färdas på skärtorsdagen eller valborgsmässoafton. Exakt vad de gör där vet man inte. Men enligt de flesta historier så festar de med djävulen.
Häxorna flyger dit på sina kvastar eller annat redskap eller kanske på ryggen av deras husdjur.
Häxornas frånvaro märks aldrig för alla är förtrollade att tro att häxorna är hemma som vanligt.
Blåkulla är inte en specifik kulle utan kan variera.

Varför platsen för denna fest kallas just Blåkulla är något av ett frågetecken.
Vissa säger att namnet är en svensk version av tyskarnas Blocksberg. Där sägs häxor också samlas och festa. Fast då bara under valborgsmässonatten.
Men då får de flyga riktigt högt på sina kvastar för Blocksberg eller Brocken är den högsta toppen i bergskedjan Harz. Den är 1141 meter hög.

Det kan också vara efter den öländska ön Blå Jungfrun. Förr i tiden trodde man att det förde olycka med sig att säga namnen på farliga platser. Därför tabubelade man de äkta namnen och gav platserna så kallade noa-namn. Alltså ett totalt motsatt namn till vad det var. Blåkulla är ett noa-namn som gavs till Blå Jungfrun men Blåkulla blev snart också tabubelagt på grund av alla häxhistorier.
Vad det första namnet på Blå Jungfrun är vet man inte.

Det finns även lite andra platser i Sverige som kallas Blåkulla.
Ett bostadsområde i västra Laholm heter Blåkulla. Det heter även miljonprogramhusen i Hagalund i Solna, polishuset i Visby, en del av ett bostadsområde i Helsingborg och högsta toppen på Stora Brattön i Bohuslän.
Undra om en massa vilsna påskkärringar virrar runt där nu…

Vad tycker ni om legenden om Blåkulla?

Hur som helst, jag vill avsluta med att önska alla en riktigt glad påsk! Ät mycket godis nu!

27 kommentarer:

Vida sa...

Att jag önskar att jag kunde flyga, det vore skönt.

Kramar och glad påsk!

Liv

Elin sa...

Ja, det är ju jättegott. Konstigt att man inte gör det oftare. det tar ju inte så lång tid...

Undrar om alla häxor är onda. Fördomar. Om det nu finns häxor kanske inte alla är onda... Som i harry potter. Hehe

GLAD PÅSK

FRÖKEN GRÖN sa...

När jag var liten försökte jag rida på kvasten ... eller flyga säger man kanske bara. Jag hade sett för många filmer helt enkelt och jag önskade innerligt att den skulle få liv.

GLAD PÅSK!

paulina sa...

tack! :D

Sofia Werlin sa...

den är jättegod kladdkakan :D

Mimmi sa...

Tack detsamma!:)

Ida sa...

Verkligen intressant! :)
Och jättefina bilder (som vanligt! :D).

Jennifer på Fashioncut sa...

Det skulle vara roligt att kunna flyga :)
SV: Nästan hemskt vad filmer gör med oss...

yasmine sa...

tack detsamma! :) jag hade också velat festa med djävulen, låter väldigt spännande:P

Wysteriia sa...

intressant, aldrig läst om blåkulla tidigare :)

glad påsk! :D

sophia sa...

sv: eller hur, visst var det fint :) glad påsk, tjejen!

Magica sa...

Skulle varit kul att ta en tur men som sagt, jag hade glömt trimma kvasten så det blev inget av med årets resa. Syrran fick åka istället. Det sägs också att det händer konstiga saker med de som tar en sten eller annat från Blå Jungfrun med sig. Sedan vet de inte om det är skrock eller om det e för att folk inte ska sno stenar mm från Nationalparken. Hoppas att du fick en trevlig påsk! Kram

Ida Eriksson sa...

sv: Haha, nej det är väldigt svårt. men man lär sig lite grand i alla fall då man sätter sig in i det! :P
OJ vad häftigt! :D Jag kommer verkligen att köpa den då! Vad kommer den att heta? Vet du det?
kram

Lenhult sa...

Glad påsk på dig, kul att läsa om häxor och blåkulla. Djävulen måste ha det väldigt trevligt på en stor fest med bara kvinnor :D

Anni sa...

Glad påsk!Ha så trevlig!

bloggspejaren sa...

*Nu går det bra att nominera till månadens blogg hos mig!*

LINDA sa...

Enligt Goethes "Faust" som är en väldigt bra bok/pjäs festar häxorna med djävulen. Det är därför de flyger iväg på sina kvastar vid påsk - för det är årets största fest på "Blåkulla" där alla (djävulen, häxorna, mörkerväsen m.fl.) samlas.

Hoppas din påsk har varit bra!

Trille sa...

Hoppas du haft en riktigt glad påsk ;) jag har inte sett några häxor eller påskkärringar på hela helgen. Hm! Många grannar bortresta de här dagarna antar jag.

Ahlberg sa...

Finns väl även en ö utanför gotland eller öland som heter blåkulla ?
Hoppas din påsk var bra!

Sv: :)

Emma sa...

Glad Påsk lite sådär i efterhand. Nu var det länge sen jag tittade in och som vanligt massvis med intressant att läsa.

Jag tycker påhittet om Blåkulla är lite kul. Det är iaf något som funnits sen man var riktigt liten och knackade dörr och terroriserade området med påskbrev =P "Ska du till Blåkulla ikväll?"

Emma sa...

Föresten så har du en grymt snygg meny! Den var nog inte där sist.. Jag håller på och letar lite idéer till hur jag ska göra med min meny. Den är lite trist =/ Jag gillar ju också hur du har massa bilder på rad där längre ner. Mycket snyggt!

Carolin sa...

Jätteintressant! Jag älskar tanken på blåkulla och häxor. I tonåren skulle jag bli häxa och var väldigt intresserad av Vitka. :)
Hoppas du hade en riktigt fin påsk!
Kram

Lesly sa...

nee det är ju inte det faktiskt :P
Kul att du också skrivit om påsk och häxor =)Bra inlägg

Jah Hollis sa...

Jag vet att Blå Jungfrun är Blåkulla. Det känner man när man är där (och jag har varit där ett par gånger) även om det är mitt i sommaren och solen lyser.

Veronica sa...

flyga skulle inte vara så dumt..

Anne sa...

hoppas din påsk var fin och att du fick extra många påskägg.

Nanna sa...

hmm. just blåkulla är väl bara en saga, men påsken är en viktig festtid för häxan, en av sabbaterna kallad Ostara efter gudinnan Eostra. (Skillnader på stavning finns). Engelskans namn för påsken kommer just från detta (Easter).

Mer än så berättar jag inte just nu om Ostara, givetvis är du eller andra nyfikna välkomna att fråga mig men det finns mycket intressant om det att hitta lite varstans på nätet :)