2009-04-05

Ankh korsets mysterie.

Symbolen under kallas Ankh kors.
Ni har säker sett det någon gång förut. Men vet ni vad det symboliserar?
Är det en symbol för livet eller skyddar den mot ondska eller är det kanske rent av en sandal?

Sanningen är att ingen vet säkert.
Fast symbolen är flitigt använd i egyptiska gravar och konst.
På målningar ses ofta de egyptiska gudarna bära ankh kors. Men trots det flitiga användandet av symbolen är ingen säker på vad dess sanna betydelse är och egyptologer är i ständiga gräl om den.

Vissa har tolkat den som en förening mellan manligt och kvinnligt.
Den nedre delen står för manlighet och den övre för kvinnlighet. Då tolkas ringen upptill som en livmoder. Andra säger dock att ringen står för evighet och kretslopp och hur allt går runt i en evig cykel.
En annan teori är att det är en amulett som skyddar mot ondska och dessutom ger sin ägare kraft och intelligens.

En lite rolig teori är att det är en sandal! Nej, jag skojade inte förut. Egyptologen Alan Gardiner (Ja, jag vet vad ni tänker men det var inte han som uppfann gardinen!) säger att ankh korset skulle kunna symbolisera en sandal.
Ringen högst upp är alltså varken en livmoder eller en evighetssymbol utan en vanlig sandalrem!
En annan tolkning är att det är en karta över egypten med den nedre linjen som Nilen, ringen som Nildeltat och strecket på mitten kopplar ihop dem.

Den vanligaste tolkninge av ankh korset och den som i våra dagar är den mest kända är att den betyder liv eller evigt liv. Vilket ju gör det logiskt att de skulle ha den i gravar som ett sätt för att ge den dödes själ evigt liv. Någonting de förmodligen har mer nytta av än en sandal…

Vad tycker ni om ankh korset? Har ni kanske ett själv?

23 kommentarer:

Miranda sa...

Sv: hihi tack! Visst är det kul med lite vardagspyssel sådär! ;D

Angelica sa...

haha...du gör det va? Dem röda eller de vita :))
Hoppas du haft en bra helg!

Sandra sa...

En vän till mig har det intatuerat i nacken. Borde fråga henne vad hon tror det betyder..

Viktoriae sa...

Spännande att läsa, hade ingen aning om egentligen vad den här symbolen stod för eller vad den betydde.. man lär sig alltid något här ;)

Helios sa...

ja det är fantastiskt med vårvädret! ;)

har alltid undrat vad denna symbol betyder. att den hade så många olika förklaringar visste jag inte. gåtfull symbol. den har en vissa betydelse och mening för alla..alla får tolka den lite som de vill.

=)

Helios sa...

ja det är fantastiskt med vårvädret! ;)

har alltid undrat vad denna symbol betyder. att den hade så många olika förklaringar visste jag inte. gåtfull symbol. den har en vissa betydelse och mening för alla..alla får tolka den lite som de vill.

=)

cilla sa...

intressant, alltid kul att lära sig något nytt.

cilla sa...

jag har lagt till dig i mina länkar för jag tycker att din blogg är värd att läsas. kramisar ps hoppas du inte misstycker.

emelie sa...

SVAR: jag HAR det väldigt trevligt :D

Ahlberg sa...

Vad jag har hört så vet man mycket väl att det betyder evigt liv...

Sv: Tackar, och desamma du.

sophia sa...

wow, finns det kurser i det? vad har du fått lära dig? göra guld? ;)

suss sa...

Har ett själv, det står för som du skriver manligt och kvinnligt samt evigt liv - reinkarnation.

LoeIFair94 sa...

Jag hittade din blogg för kanske en halvitimme sedan, och håller på att läsa igenom den. Jag älskar allt som är lite mystiskt och magiskt och tycker att din blogg är ytterst intressant!

Keep up the good work!

LINDA sa...

Jättesnygg symbol! Jag har inte hört talas om det innan men tror att det säkert är en symbol för evigt liv. De var ju väldigt måna om att få evigt liv de där egyptierna. =)

LINDA sa...

Jag har uppdaterat om spöken inne på min blogg i natt!

MissMagicGirl sa...

Hej LoeIFair94!
Tack så mycket! Vad roligt att du gillar min blogg!
Ja, det är verkligen underbart med det övernaturliga och magiska! Jag vill lära mig så mycket om det som möjligt. ^__^
Jag tycker om känslan av att det finns så mycket mer därute som vi inte vet om...

Madonnan sa...

Man lär sig mycket här :)

Vackert med ett sånt kors, tycker jag.

:)

dajra sa...

jag var i egypten för några år sedan, och vi var ute i öknen hos nån schaman snubbe, han trodde på den teorin att den symboliserar egypten. Han kan ha varit en sharlatan, men det kändes som att han visste vad han pratade om. :)

CC sa...

japp jag har ett sånt...har alltid trott att de betyder liv, evigt liv. Vackra är de i alla fall. Och eftersom man i Egypten förberedde så mycket på nästa liv så tror jag nog att symbolen har med liv att göra.

Mari sa...

Jag har ett ankh kors som jag använder nästan dagligen. Det kommer dessutom från Egypten. ^^
Jag tycker det här är en väldigt vacker symbol och tror att den fungerar som ett skygg mot onda krafter och kanske för att samla kraft, som en talisman eller amulett.

Anonym sa...

hei på deg=)
så kul side du har gjort=)
jeg har selv tatto med blanding av ankh-korset og odal runan i en og samma i nacken=)
hoppas att du får din roman snart ferdig så jag kan få köpt den=)
ha en fin dag vidare=)
kram cili

MissMagicGirl sa...

Hej Cili!

Åh det låter som en cool tatuering! Runor är så magiska, borde blogga om runor faktiskt. ^__^

Kul att du vill köpa min bok! :) Jag skriver varje dag nu och planerar att ge ut den i vår. Kommer göra massor av reklam på bloggen då. ^___-

Tack så mycket och ha en fin dag du med!

Kram M.

Anonym sa...

hej igjenn M=)

du må ha kjempe lykke til med skrivingen din..
är ikke like lett alltid å ha skrive humöret på topp,men det höres ut som du har alt under kontroll=)
runer er kjempe göy og lese om og det finnes så mange fine betydelser oxo...
hvor er du egentlig fra?
var det stockholm?
mins inte just nu vad det stod på din sida=)

HA EN JÄTTE FIN DAG DU OXO=)
KRAM CILI