2009-03-25

Loch Ness-odjuret, en elefantkonspiration?

Hmmm, jag antar att ni grubblar som bäst över överskriften just nu. Var tålamodiga. Ni får snart veta…
Hur som helst, idag så tittar jag närmare på Loch Ness-odjuret. Även kallad Nessie.

Jag antar att alla någon gång har hört om den mystiska varelsen som säges bo i sjön i skottland. Ryktena om den har funnits länge. Men från 1933 så började rapporter och iakttagelser strömma in mer och mer. Många hade även fotografier av varelsen.
Det mest kända är kallad: the 'Surgeon's Photograph'.
Det är den här under:

Fotografen ska ha hetat Robert Kenneth Wilson. Det finns många teorier om fotot. Vissa säger att det är bluff medan andra tror att det är ett bevis för Nessies existens.
Det finns även en hel del filmklipp som bevis. Söker man på youtube kommer det upp mängder.
En teori är att det skulle vara en dinosaurie som plesiosaurier (plesiosaurus). Som egentligen skulle varit utdöd i 65 miljoner år men som har överlevt utan vår vetskap i sjön.


Det har gjorts mängder av undersökningar och expeditioner för att ta reda på sanningen bakom Loch Ness-odjuret.
Många har rapporterat möjligheten att det finns ett odjur där nere. Vissa säger även att de träffat det på nära håll!
Efter en undersökning mellan 1967-1968 skrevs:

The answer to the question of whether or not unusual phenomena exist in Loch Ness, Scotland, and if so, what their nature might be, was advanced a step forward during 1968, as a result of sonar experiments conducted by a team of scientists under the direction of D. Gordon Tucker... Professor Tucker reported that his fixed beam sonar made contact with large moving objects sometimes reaching speeds of at least 10 knots (19 km/h). He concluded that the objects are clearly animals and ruled out the possibility that they could be ordinary fish. He stated: "The high rate of ascent and descent makes it seem very unlikely that they could be fish, and fishery biologists we have consulted cannot suggest what fish they might be. It is a temptation to suppose they might be the fabulous Loch Ness monsters, now observed for the first time in their underwater activities!"

Jag vill väldigt gärna tro den rapportern.

”Jaså det vill du?” tänker ni nu, ”men hur var det med elefanterna då? Som det stod om i överskriften?” Ja, jag kommer till dom nu. Det påstås att ryktena sattes igång efter att en cirkus stannat vid sjön. De lät sina elefanter bada där och nu påstås det att det är deras snablar som folk sett.

Teorin understrykes av att cirkusdirektören Bertram Millis utlovade en belöning på 20 000 pund till den som kunde fånga sjöodjuret.

Jag vill själv gärna tro att det finns en varelse där nere i djupen. Men förmodligen är den tråkiga sanningen att det är elefanterna som roar sig med att lura oss.
Förmodligen är det så här det går till:

Ja där ser ni själva.
Elefantkonspiration!

Vad tror ni?

26 kommentarer:

Wysteriia sa...

haha älskar sista bilden! ;)

Jag älskar övernaturliga / mystiska och oförklarliga saker så i min värld finns Nessie...även om jag nog förstår innerst inne att fallet troligtvis inte är så....;) men man vet aldrig! :P

Ahlberg sa...

Haha skrattade gått åt sista bilden ;D

Sv: Tackar !

Madonnan sa...

Haha, så fiffiga de är!

Kram

ღ Sofia Werlin sa...

Jag vill gärna tro att Nessie finns :)

Mimmi sa...

haha okej, hur kan man inte bli hungrig när man ser det;D

Jennifer på Fashioncut sa...

Jag skulle vilja ha ett odjur någonstans :) En sjö långt från mig är helt okej :)

Annies Fotoblogg sa...

Det låter rimligt att det är elefanter. Vilken konspiration :P

Förresten, har du sett att jag bytt blogg från http://annie90.blogg.se till http://anniesfotografier.blogg.se ;P

emelie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
emelie sa...

det måste verkligen vara ett monster om det i så fall fortfarande lever, den första bilden är ju sjuttio år gammal liksom :P

Gurre sa...

The truth is out there

FRÖKEN GRÖN sa...

ELEFANTER!
Den teorin har jag inte hört förut.
Jag hoppas att det finns riktiga odjur där. En skock snälla Nessisar.

Viktoriae sa...

Sv: Hej & tack för din röst!

Intressant text som vanligt, har aldrig hört att det kan ha och göra med elefanter.. det var intressant och jag gillade bilden du hade längst ner ;) Busiga elefanter!

Lesly sa...

nä vad tråkigt, jag tror på att lochness existerar att den är en ras som lever jätte djupt ner där vi inte har varit och därför inte kunnat upptäcka den /dem. (finn fler) Denna hade nog hamnat lite fel bara ;)

Du skriver så intressant och bra. Skulle bli jätte glad om du vill Gäst blogga hos mig någon gång =) KRAM

Lady Humpalot - fun and fearless sa...

Haha.. jag tror på elefant-teorin! Hade det funnits sjöodjur, varför har man aldrig hittat ett dött djur då? Någon borde ju ha hittats flytande isf liksom :-)

LINDA sa...

HEHE! Jag har besökt Loch Ness. Där finns ett museum tillägnat odjuret, där man får se alla bilder som personer tagit på "odjuret", man få se filmer i en bio där vetenskapsmän letar efter odjuret, hur de åker med en hörselmaskin under ytan för att leta efter ljud m.m. och höra alla olika historier berättas. Jättekul var det!

suss sa...

nej elefant konspirationen tror jag inte på...men det finns nog något mystiskt där:)

Jeanette sa...

Hehe bra skrivet och rolig bild på slutet :P hehe

Anonym sa...

Hej.. orkar du göra mig en jättetjänst som fkt inte e jobbig?? :P bli medlem här http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=191211 det är helt gratis, tar typ 1 minut o de skickar INTE reklammail.. Välj själv om du vill vara aktiv eller Ej!!!!! När du reggar dig får du 50 poäng.... När du samlat ihop 400 poäng får du ett presentkort på H&M, Kicks eller Nelly.com hemskickat (du väljer själv)

Malin sa...

Hej, tjejen! Jag har läst igenom HELA din blogg nu och är verkligen hur facinerad som helst av dina inlägg :D Jag själv är väldigt spirituell och har mött på lite "konstigheter" i mitt liv och har därefter på riktigt blivit väldigt spirituell. Jag har mött på orbs flertal gånger exempelvis (on du vet vad det är) och har känt av närheten från min döda farfar och min döda vän. Hur som helst, jag kanske inte kommenterar jätte ofta, men du kan lita på att jag tänker besöka din blogg OFTA! :D Jag ser framemot flera inlägg. Kram

Nicolas sa...

haha fantastic

Miranda sa...

SV: Eller hur! :D Vad kul att du gillade dom. :)

Haha, sista bilden var ju kul! ;DVad spännande det skulle vara om dety faktiskt är ett djur i sjön!

Lenhult sa...

Nu får jag vara lite tråkig, men fotot utav Robert K Wilson är bluff. Jo det är sant! han har själv erkänt det. Det är ett ihop-plock utav grejer som har gett upphop till ett av de mest kända foton av "nessie".

Det finns massvis med klipp på youtube som visar "nessie", tyvärr är de flesta dåliga och man ser bara något som bryter vattenytan, aldrig har man sett hela...trots dess popularitet så vill det inte visas sig. En av de filmer som ser mest mystisk ut verkar vara den här http://www.youtube.com/watch?v=2-Q-IwUijoc kanske är det fejk, jag vet inte.

Teorin att Nessie skulle vara en dinosaurie stämmer inte. Helt enkelt p.g.a att en plesiosaurie inte är en dinosaurie. Dinosaurier var landlevande djur och kunde varken flyga eller vara under vatten. Plesiosaurier som du nämner är reptiler som levde tillsammans under samma tidsperiod som dinosaurierna.

Nessie kommer att förbrylla folk så länge legenden lever vidare tills den är motbevisad. Kanske är allt en enda stor bluff som någon har sett igång eller så finns det verkligen något i sjön, vem vet!

Jag hoppas dock att vi någon dag får reda på sanningen.

Pumita sa...

Elefanter är intelligenta djur så det kan stämma. ;)

Jenny sa...

Eftersom jag själv åkt båt på Loch Ness kan jag med säkerhet säga att jag tror på Nessie. Inga elefanter. Turbåtarna har till och med mätare idag för att se om djupet förändras när man åker runt på sjön.

Det stora problemet med Ness är att sjö är för grumlig, vattnet är helt utan sikt, så det går inte med säkerhet dyka och se speciellt långt framför sig. Sjön är ganska lång och svänger, varvid det kan vara vågigt på en strand och stilla på den andra. Med tanke på hur sjön ligger inramad mellan berg- och det tidigare gick att färdas genom Ness och de många andra sjöarna i Skottland via en led som förr fanns så är det inte alls omöligt att Nessie finns eller funnits. Idag är Loch Ness nästan helt avskuren från andra vattendrag vilket gör det hela mycket sorgligare - om Nessie funnits där. Våra guider berättade dock för oss att de första rapporterna som finns nedskrivna är över 200 år gamla, det finns anteckningar till och med av en äldre munk som reste genom sjöarna ned till Irland. :)

veronica sa...

Det här är en av mina favvisar, men elefant teorin hade jag aldrig hört förut. Är lite fascinerad, vill åka dit någon dag. Men sen om jag tror att det finns eller inte..??, jag hoppas det funnits för spänningens skull. :)

Anonym sa...

jag tror att nessie finns