2009-03-02

Bermuda triangeln. Högkvarter för Aliens?

Bermuda triangeln är ett mystiskt område mellan Bermuda, Puerto Rico och Miami. Det har länge funnits rykten om underliga händelser i där.
Men Bermuda triangelns riktiga magiska skimmer kom när Charles Berlitz och J.M. Valentine gav ut boken ”The Bermuda Triangle” 1974.
Boken sålde i över 10 miljoner exemplar. Mellan 1975-1976 så blev den USA:s mest sålda bok.
I boken påstås att det sker flest oförklarliga försvinnande och olyckor där.
Det som startade legenden var när fem TBF Avenger-stridsplan och 1 räddningsflygplan försvann oföklarligt i triangeln 5 december år 1945.
Det skickades ut ett räddningsplan för att söka efter dom men det försvann lika spårlöst.

Men redan i december 1872 så hittades ett tvåmastskepp Mary Celeste/Amazon drivande omkring i Bermuda triangelns område.
Allt var helt som det skulle.
Det fanns inget tecken på någon olycka, bordet var dukat men det fanns inte en själ ombord.

Samma år som boken kom ut så skedde en ny mystisk incident i Bermuda triangeln. Ett passagerarflyg flög genom triangeln efteråt berättade piloten att de flugit genom ett grönskimrande moln och att havet under dom kokade.
Det var ju rätt spännande men det var inget mot spänningen på marken. Där var det stor uppståndelse eftersom planet försvann från radarskärmen i tio minuter. En hel styrka skickades ut för att möta planet och det gick katastroflarm.
Besättningen blev mycket förvånad över detta enorma välkomnande.
De blev även förundrade över att de försvunnit i tio minuter. Vid en senare koll upptäcktes det att samtliga klockor ombord gick fel med tio minuter jämfört med de på marken.
Det har aldrig fått någon förklarning.
Hur läskigt är inte det?

Vare sig man vill eller inte så kan man inte hjälpa att börja fundera.
Vissa tror att det finns en port till andra dimensioner vid Bermudas Triangeln.
Det finns även många teorier om att utomjordingar skulle ha sitt jordiska högkvarter där. Det är också vid Bermuda triangeln som flest ufon rapporteras ha setts.
Enligt den teorin kidnappas folk av utomjordingar där och försvinner på det sättet. Eller att Bermuda Triangeln är ett sorts kryphål till andra planeter.

En teori säger att gravitationen upphävs vilket leder till att materian pulvriseras.
En annan säger att det är den försvunna staden Atlantis som orsakar skeppens och planens försvinnande.
Hur kan då Atlantis orsaka detta?
Jo, det sägs att Atlantis fick kraft från en speciell kraft kristall som nu sänder ut energi som förvirrar styrningsinstrument eller bryter ner dom totalt.

Eller är det möjligen ett enormt odjur?

Sen finns det som alltid en del vetenskapliga teorier och bortförklarningar.
Om ni inte vill förlora mystiken så läs inte understående!
Okej.
Va?! Ni fortsätter läsa?
Visst, som ni vill.
En vetenskaplig förklaring har lagts fram för att förklara en del av försvinnandena. Enligt den skulle gasbubblor bildas i kontinentalsockeln nära USA:s östkust och vid jordskorpans rörelse (vid t.ex. jordbävningar eller kontinentens förflyttning) skulle dessa enorma gasbubblor frigöras och stiga mot ytan. Fartyg som befinner sig ovanför dessa skulle sjunka i tomt intet då vattnet mister sin bärighet.
Dessutom så går dagligen många flygplan och båtar genom området utan det händer något av dem något.
Så om ni vill semestra i Bermuda så blir det nog en trevlig semester.
Vem vet, rymdvarelserna är kanske jättebra på att spela schack, och de andra dimensionerna är säkert coola…

Vad tror ni om Bermuda tringeln?
Vad är det egentligen som händer där?

21 kommentarer:

SysterLilli sa...

Bermudatriangeln är ett sådant där härligt mytomspunnet område som det skrivits hyllmetrar om. Jag gillar din sammanfattning och jag hoppas att Bermudatriangeln ska få fortsätta vara mystisk och mytomspunnen. Tror att vi människor behöver saker och ting som inte går att förklara. Det kittlar fantasin. :)

Johanna sa...

Sv. Tackar :) Haha ja ska försöka, se på film och vara ute med vovven är typ det enda man kan göra här ute i skogen. Hehe.. Detta med Bermuda triangeln är ganska intressant faktist, men om det är sant eller inte det vet jag inte vad jag ska tro :S Hoppas allt är bra!

Ahlberg sa...

Bermuda är ett sånt område jag inte vill ska redas ut, det är mysigt med lite spänning med grejer som vi inte vet vad det egentligen är...

Sv: Jo pannkakor är riktigt gott :)

Magica sa...

Det där med Bermudatriangeln är hemskt spännande att läsa. Jag har sett en hel del program om just Bermudatriangeln, men det finns säkert en hel del saker som vi inte kan förklara men människan är ju funtad så att vi mer eller mindre letar tills vi hittar en rimlig förklaring till saker och ting. Jag var själv i Egypten vintern 2007 och kollade in pyramiderna och man har ju sett de på bild och på film men när man väl står där, så är det nåt helt enormt. Jag har svårt att förstå att det byggts av människor..Jag ska lägga upp info om min resa på min blogg framöver och en massa bilder. Ha en bra kväll själv! Snöar det hos dig med? Ciao /Magica

Magica sa...

you´ve got mail..ha det gott/Magica

S A N D Y S P L A C E sa...

Hehe ja det hade jag väll :P
Ha en bra dag du också. Kram :D

Jennifer på Fashioncut sa...

Jag tycker det är helt fantastiskt hur det egentligen kan vara både med historier och ren fakta. Jag vet dock inte vad jag tycker eller verkligen egentligen tror på. Lite mystik måste det ju vara även om det finns riktiga förklaringar :)
SV: Jag älskar den totalt, definitivt värt minst ett test! :)

Jeanette sa...

sv: kul att du gillad den nya bloggen :D

Jag har alltid tyckt att bemuda triangeln är fascinerande! Visst försvann även Amelia Earheart(stavas det så) över där? Iaf så tror jag att det är någons slags kryphål eller leder till någon annan dimension.

Viktoriae sa...

Du skriver om så intressanta saker och på ett bra sätt.

Jag kunde inte hålla mig att läsa det sista ;) Lite skönt med förklaring på det mystiska ibland!

Fridas favoriter sa...

Spännande att läsa om bermudatriangeln, du hittar så mycket bra att skriva om! :) Även om sanningen kanske inte alltid är så spännande behöver man ju inte "förstöra" myten...

Vad fin du har gjort sidan förresten, ser riktigt proffsigt ut! :)

Madonnan sa...

Ja, något mystiskt är det ju...och jag tycker det är jättespännande!

:)

Madonnan sa...

Ja, något mystiskt är det ju...och jag tycker det är jättespännande!

:)

Elin sa...

hah, ja! :)

Jag vet inte. För att vara ärlig (tyvärr) är ju vetenskapsteorin troligast. Men det vore ju mycket roligare om det var något annat, typ utomjordingar ;)

Lenhult sa...

Spännande läsning, visst har man hört olika teorier om vad det är som händer i bermuda triangel. Den vetenskapliga förklaringen som du nämnde har jag hört talas om och det kanske stämmer. Det lär väl dröja innan vi får reda på sanningen om detta fenomen men mystiskt är det allt.

Thai sa...

Tidigare har jag spekulerat om att det råder åskstorm över Bermudatriangeln, men gasbubblor är ändå inte någon omöjlighet som skrivet i inlägget. Inte för att jag vet vad jag snackar om, men jag tror mera på vetenskapliga förklaringar än på vidskepelser, men nu verkar det inte finnas någon tydlig vetenskaplig förklaring på det hela, så jag vet egentligen inte vad jag ska tro om Bermudatriangeln ^^'

lotta sa...

Hej vännen lika intressant som vanligt!! Tänkte på en sak... Hade varit så kul om du ritade en skiss till mig, och att jag sen scrappade en bild av den!!! Hade varit skitfräckt. Vad hade du gillat det? kram kram

Eva sa...

Läste boken för många år sedan. Otroligt fascinerande!

Finns ju många olika teorier kring det där.

Apropå det där med Atlantis så finns det ju de som säger att det ska höja sig över vattnet igen. Har du hört det?

Miranda sa...

Så himla läskigt är det! Och, visst läste jag vidare på de vetenskapliga förklaringarna.. Kunde inte låta bli.. Men vad otroligt spännande, om det faktiskt är någonting, av ovanstående! En annan dimension kanske?! Wow lixom. ;)

Spännande!

Veronica sa...

Tycker just bermuda triangeln är en av det mest spännande och just mytomspunnast område som skrivits om. Tyckte om din sammanfattning :)fick en bra update.

Emma sa...

Du skriver alltid om så spännande saker =) Aldrig har jag suttit så djupt för sjunken i en blogg förut =P Bermuda triangeln tycker jag är väldigt spännande. Jag är mer för att det finns en vetenskaplig förklaring. Som det med gasbubblorna, men det vore riktigt fränt om det handlade om en port eller aliens =P

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.