2009-02-16

Pentagram. Vad symboliserar det?

Ett Pentagram har ni nog alla sett någon gång.
Det är en femuddig stjärna vars spetsar är sammanbundna med fem linjer.
Ibland kan man se en femuddig stjärna i en cirkel. Det kallas också för pentagram fast inom matematiken godkänns den inte eftersom det skulle förstöra den matematiska formeln.

Pentagrammet har genom alla tider räknats som en magisk symbol.
Den har haft olika betydelser i olika kulturer.
Symbolen användes av präster och magiker i den Sumeriska kulturen i Mesopotamien redan under sent 3000-tal f.Kr.
I allmänhet står pentagrammet för vit magi när den har spetsen riktad uppåt och svart magi när den har spetsen riktad neråt.

Inom kristendomen är pentagrammet en symbol för de fem sinnena.
Inom judendomen var pentagrammet det officiella sigillet för Jerusalem ett tag. (Vissa blandar ihop pentagrammet med Davidsstjärnan. Men Davidsstjärnan är inte lik pentagrammet alls efter som den har sex uddar.)
Inom naturreligionen wicca står det för de fem elementen (jord, eld, vatten, luft, ande) och är en symbol för tro.
Inom satanism görs pentagrammet med spetsen riktad neråt och inuti ritas ett gethuvud. Det kallas Sigillet av Baphomet och står för the church of satan.

Så, det var lite information om pentagrammet!

Vad tycker ni om denna symbol?

18 kommentarer:

Ahlberg sa...

Intressant att få veta lite mer om denna symbol som syns väldigt ofta faktiskt.
Jag personligen tycker det är en vacker symbol. Av någon anledning har jag fallit för dennes form.

Helios sa...

intressant läsning!

visste inte allt d där om pentagramet!..underligt att det är så pass många troer som har denna symbol.


Jag har utmanat dig i min blogg! :)

kika här:


http://helioz.blogspot.com/2009/02/8-sanningar-om-mig.html


=) =)

SysterLilli sa...

Mycket intressant läsning. Vad ett pentagram är visste jag, men hade inte alls dina djupa kunskaper. :)

Helios sa...

tack!! :) ska bli så spännande o läsa vad du ska skriva

=)=)

Lady Humpalot sa...

5 årstider?? vilken är den femte? :) kram

MissMagicGirl sa...

Oops! Jag menade dom fem sinnena!
Sorry, har ändrat det nu! ^_^

LINDA sa...

Du har alltid så fina bilder!

Jag älskar symboler, för genom symboler går man utanför det "männskliga", det välkända, steriotypa och ut i ett större mer andligt tänkande. Tack för informationen om pentagrammet, jag har alltid undrat vad det symboliserar!

Leslie sa...

Åh tack för alla snaälla komentarer och för att du tog dig tid att skriva om symbolen pentagram. Jag har precis börjat med tarot det har redan hjälpt mig en del men jag förlitar mig inte helt på dem än :P Väntar på tillhörande beställd bok också =)Vilken kortlek har du?

Miranda sa...

Svar: Åh, då mste jag ta & läsa dom! Ja eller hur, världens lyx! Men jaghar faktiskt letat lite & jag tror att det går att köpa alla filmerna. :) Någon gång, ska dom få stå här hemma i filmhyllan.. Någon gång.. ;)

Alltid lika rolig, intressant & för och inte tala om spännande information! Och jättefina bilder! :)

Pumita sa...

Jag blir alltid lika fascinerad när jag kikar in hos dig. Den här världen är helt främmande för mig. Superintressant att "vidga vyerna".

Vad fint du har gjort med olika knappar i marginalen. Fortsätt i samma stil!

Anni sa...

Sv: Jag tycker att boken är inte så läskigt, filmen är säkert läskigare.

Queen sa...

Visst var skorna snygga :) Oh känns som man träder in i en sagovärld då man besöker din blogg, härligt! :)

Natacha sa...

Hej hej! Intressant blogg =)
Har för mig att jag även läst mig till att själva pentagram formen kom till i grekland (?) där man kolla mycket på stjärnorna och där venus gudinnan dyrkades, och där planet venus rör sig i pentagram form över himlavalvet, men att när kristendomen kom så ville dem ju inte att andra gudar och speciellt inte gudinnor skulle dyrkas och därför sa man att det var ett satanist märke, vilket än lever kvar idag.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det någonstans, men kanske kul att kolla upp =P

tjipp

Anonym sa...

Du är helt otrolig, jag har sagt det innan och jag säger det igen!!! Alltid lika kul att läsa dina inlägg... Hoppas allt är bra med dig!! Går det bra i skolan? vad händer efter detta läsåret? kram kram min vän Lotta

suss sa...

Fyra element. ringen runt symboliserar alltet..universum typ.Tyvärr är den alldeles för mycket förknippad med satanism och ondska när den egentligen är ett skydd mot detsamma. Eller som hjälpmedel vid besvärjelser/spells. som har att göra med något av elementen. finns säkert fler användnings områden.

Magica sa...

Mycket intressant. Har man läst Da Vinci koden och Änglar och demoner, så får man en del information om just pentagrammet. Är fascinerad av sånt som handlar om heliga graal, pentagram mm. Tack för intressanta fakta!

Jeanna sa...

Jag älskar den symbolen, har ett halsband som är ett pentagram :D
har alltid varit min favorit symbol!

Fridas favoriter sa...

Det är intressant med symbolik. Oftast har ju en symbol så många olika betydelser...

Ha en trevlig helg, nu är det faktiskt fredag! Weee :)