2009-02-23

Nära döden upplevelser.

Genom alla tider har folk haft nära döden-upplevelser. Man kan spåra dom i gamla skrifter från århundraden innan år 0.
De har blivit vanligare nu i modern tid i och med den nya tekniken.
De flesta som haft nära döden-upplevelser beskriver ungefär samma syner och känslor. Kan dessa historier ge oss svar på vad som händer efter döden?

Generellt sett brukar en nära döden-upplevelse upplevas som följande:
Först kommer ett obehagligt ljud och man får en känsla av att vara död. Efter det infinner sig en känsla av rofylldhet och harmoni. Plötsligt kan man se sin kropp utifrån och man kan flyta runt i rummet. Man ser en blå tunnel med ett starkt ljus på slutet. Man är omgiven av döda släktingar och vänner eller religiösa figurer. Sedan ser man hur ens liv spelas upp. Sen når man en sorts gräns och känner hur man dras tillbaka till sin kropp. Ofta med en viss motvilja. Slutligen fylls man med en känsla av värme.

Dom flesta som har upplevt en nära döden-upplevelse ser det som ett bevis för ett liv efter detta och har ändrat sin andliga inställning.
Det är svårt att ge någon förklaring på vad det är folk upplever. Vissa har försökt förklara det som en sorts dröm eller hallucination när hjärnan stängs av.
Men det är svårt att säga det när man hör om de som har upplevt hur de svävat ur sin kropp och sen kunnat berätta exakta detaljer om vad som hänt i rummet medan dom var döda.

Jag tror verkligen att själen lever vidare efter att den fysiska kroppen dör.

Vad tror ni?

Till skillnad från många andra saker jag skriver om så är en sak säker denna gång.
Vi kommer alla få veta en dag….

13 kommentarer:

Lady Humpalot sa...

Jag tror också att själen lever vidare, definitivt! Är absolut inte religiös men tror ändå på något sätt att döden inte är slutet på "livet". Jag tror det är bra att tänka så, då är man inte lika rädd för att verkligen leva sitt liv till fullo :-)

Ahlberg sa...

JAg tror att man förr eller senare återföds, själen då. Den lever vidare ett tag och sen föds den om.

Ja som du sa, vi lär ju märka.

Emma sa...

Sånt här tycker jag är svårt =/ Jag vet inte vad jag tror. Eller ska tro. Man måste nästan uppleva det själv för att tror på det.

Vida sa...

Personligen tror jag själen lever vidare!

Tack för tänkvärda inlägg, jag får ofta något att fundera på när jag läst här..

kramen

Liv

CC sa...

Jag är övertygad om att själen lever vidare.... jag är inte religiös men det är en övertygelse jag alltid haft. Och har ännu mer sedan jag sett lik, de är bara tomma skal.. o ibland kan man möta någon som man bara känner är en gammal gammal själ. Svårt att sätta ord på sånt där..

Jennifer på Fashioncut sa...

Jo själen lever nog vidare. Lite i en form av hinduism men man återföds inte. Man är kvar och svävar någonstans...
SV: Jag fick inga semlor hemma men i skolan :)

Sandra sa...

*svar:* :) ja man hade ju inte tackat nej till de i första taget ;P

jag hoppas verkligen att det finns ett liv efter döden.. liksom hur kul är det att bara poff försvinna??

cilla sa...

Jag tror på att (jag är en solitär wiccan)döden inte är slutet, utan början på något nytt.
Precis som växterna ute i naturen får nytt liv till våren, får människorna ett nytt liv efter döden, alltså tror man att själen går vidare och finner en ny skepnad.

Carolin sa...

Jag tror absolut att själen lever vidare. Förut var jag osäker, men när min mamma gick bort för 5 år sedan, och vi alla var med henne när hon dog hände något alldeles speciellt. Jag vet inte hur jag ska förklara det utan att det blir för långt, men hennes kropp kämpade tills den slutligen gav upp, jag kände att hon "lämnade kroppen" och sedan slappnades kroppen av. Jag är övertygad om att hennes själ lämnade kroppen i precis det ögonblicket.
Tack för en fantastisk blogg!
Kram

Elliranda sa...

Jo, jag har haft den upplevelsen men har inte känt så alls... Eller lite, pga tunneln. Först ser man nått gult och sedan kommer man in i en tunnel med en massa träd och det är vatten i tunneln... Man kommer in i ett paradis tror jag, jag hann inte se det! Jag kom tillbaka innan dess.. Om du vill kan jag ge dig en bild på mig själv, eftersom jag faktiskt ÄR en magisk varelse. //Elliranda

Eva sa...

Jag tror absolut på detta. Människor som står mig nära har haft sådana här upplevelser.

Anne sa...

Det vore så mycket sorgligare om själen inte levde vidare; jag tror den gör det.

Elin sa...

Jag tror attt själen lever vidare. Och att man hamnar nånstans. Jag vet inte riktigt var. Kanske i en annan värld där man få ett nytt liv eller så blir man ett 'spöke' som svävar omkring och att man efter ett tag återföds. Det är nästan som om man vill ha en nära döden upplevelse själv. Man är ju så nyfiken!