2009-02-10

Flygande matta. Ett miljövänligt och bekvämt resesätt!

En flygande matta skulle jag inte ha något emot att sväva över staden på.
Flygande mattor har varit omtalade sedan bibliska tider och i ”Tusen och en natt”-sagorna.
De har beskrivits på lite olika sätt i olika texter men i allmänhet så är det helt enkelt en matta man kan flyga runt på.

En känd flygande mattägare är kung Salomo som enligt Bibeln (gamla testmentet) var kung över Israel och Juda i 40 år. Han är känd för sin vishet och kunskap. Hans matta var i grönt siden och 6 kilometer lång! När han svävade fram genom luften behövde han inte bli bländad av solen för över mattan flög fåglar i formen av ett tak. Det är vad jag kallar lyx!

Då är frågan: fanns/finns det flygande mattor? Ni tror säkert att svaret är att det inte gör det men på senare tid så har det faktiskt ifrågasatts. En bortglömd bok har hittats som beskriver hur de fick mattorna att flyga.
Mattan var spunnen precis som en vanlig matta men när den skulle färgas använde de en speciell sorts lera som vid extrem uppvärmning blev en magnetisk motpol till jorden och på det sättet stöttes bort från jorden och kunde sväva ovanför.

Biblioteket i Alexandria (Egyptens näst största stad) var under antiken det största i världen. Det sägs att eftersom det var så högt i tak där så föredrog besökarna att sväva i luften på flygande mattor medan de läste.

Vad tror ni?

Har de funnits flygande mattor?

Om det fanns, skulle ni vilja ha en matta eller en bil?

16 kommentarer:

Sandra sa...

Jag tror inte de fanns, men idén är frän iaf.

Ahlberg sa...

Intressant, tror dock inte att det finns.
Men hade det funnits hade jag lätt velat ha en istället för en bil, borde vara bättre för miljön...

Vida sa...

Tveksamt men jag skulle gärna ha en flygande matta, känns verkligen som mitt fordon på nåt vis.. om man kan kalla det fordon?

Ha det underbarast!

Liv

SysterLilli sa...

Jag tror inte att det har funnits flygande mattor annat än i fantasin.
Däremot vill jag väldigt gärna ha en tjock, ulligt, gosigt mjuk. Vore praktiskt om jag bara kunde vissla på den så kom den och tog mig vart jag än önskade. :)

Jätteroligt att läsa dina inlägg om allt möjligt mystiskt. Spännande! Tack! :)

Emma sa...

Jag skulle definitivt vilja ha en matta. Miljövänligare och tar mindre plats. Coolare dessutom =P Men som om det har funnit/finns vet jag inte och är lite osäker på =P

Madonnan sa...

Njae, jag tvivlar nog.
Men roligt att läsa om i alla fall och fantisera lite om utifall att :D

sophia sa...

ja jag hoppas verkligen att det vore sant, skulle lätt ta mattan istället för bilen. slippa alla köer i rusningstrafik :)

Malin sa...

Det som slår mig är bara hur styr man?

Eva sa...

Nja, lite läskigt vore det nog. Jag är höjdrädd och skulle därför föredra att flyga i ett badkar, med rejäla kanter runt om :-))

Anni sa...

Jag tror inte på att det har funnit flygande mattor. Men om det finns skulle jag gärna åka om det var bra väder!

Leslie sa...

Väldigt fin blogg du har! jag är också väldigt intresserad av magiska grejer.

Solli sa...

hrm....jag skulle gärna velat ha en flygande matta :o)

yasmine sa...

ja visst är de grymma:D
spännande om flygande mattor, svea hälsar att hon hade velat ha en att flyga efter och jaga fåglar på:D

leslie sa...

thanx`=) ja du det kanske du har :P haha. Mystiskt passar ju dig. Du har inte själva kartongen/fodralet kvar eller någon tillhörande bok? :P hehe min tarot lek heter Toth tarot. Jätte vackra bilder =) Kramis

Nanna sa...

Självklart finns det flygande mattor ^__^

Nåja, jag tror faktiskt att sagorna kommer från verkligheten. Men de är också sagor - i berättandet har man använt metaforer redan före bibelns tid. Jag tror att de här flygande mattorna faktiskt mest syftar på någon slags "bärstolar i mattform".

Det var ju inte ovanligt att högt uppsatta personer blev burna i bärstolar av t.ex. sina slavar. Mattor är ju status-föremål och kanske hette det i folkmun att någon kom flygandes på en matta...

Anonym sa...

På något sett kan ju allt finnas.
Skulle verkilen vilja ha en. Eller kanske, har höjdskräck.