2009-02-02

De rörliga kistorna i Chase valv.

Chase valv (Chase Vault) är ett begravningsvalv i Barbados. Men de som är begravna där får inte vila i frid.
Kistorna där inne flyttar runt och byter plats utan någon naturlig förklaring.

Valvet byggdes i början av 1800-talet av en rik familj, Walronds.
Men det var bara en familjmedlem som begravdes där 1807, mrs Goddard. Ett år efter det togs valvet över av familjen Chase. De begravde två döttrar där 1808 och 1812.
När valvet öppnades igen 1812 för deras pappa så hade något mycket underligt hänt. Döttrarnas kistor var ställda upp och ner.
Det fanns inga tecken på att någon hade brutit sig in.
Hur hade kistorna flyttat sig?!

1816 öppnades valvet igen för en släkting. Kistorna hade flyttat sig denna gång också! Pappans kista som det hade tagit 8 män att bära dit var uppställd på högkant mot väggen.
8 veckor senare när valvet öppnades för en ny kista så var valvet ommöblerat igen!
1819 förseglades dörren in till valvet.
1820 rapporterades det att ljud hörts från valvet. Försegligen var orörd. De öppnade valvet ändå och upptäckte att kistorna än en gång blivit omarrangerade.
Den enda kista som var orörd var mrs Goddards som fortfarande stod där den alltid varit.


Denna historia är fortfarande oförklarad.
Ingen vet vad som hände inne i Chases valv.
I dag är valvet för övrigt övergivet.

Vad tror du ligger bakom denna underliga historia?

13 kommentarer:

Ahlberg sa...

Sv: Tackar, fjällsemester är verkligen härligt !

Hm underligt det där med kistorna ! Kanske mrs Goddards spöke som inte trivs med de andras döda kroppar ? ;)

Alisa sa...

aa:)

Vida sa...

Ja det där är intressant, har sett en dokumentär om det...

Ha det underbarast!

Liv

Sess sa...

Tack! =D
jag har en Olympus E-510, du kan kika i min kameraväska om du klickar på väskan i menyn.
Höll mej dessvärre inte frisk =/ ligger sjuk nu och slösurfar hi hi
Oj vad spännande att kistorna flyttar sej själv, tror absolut på det där.Synd att valvet är övergivet!
kramar

Sandra sa...

mm.. det är störigt.. vet inte om man kan få ngn direkt support där jag har handlat dock :P handlade den nämligen på netto.. hehe... men visst, kanske alltid värt ett försök =) tack för tipset :)

Helios sa...

det här var väldigt intressant! hur fasen det kan komma sig att detta sker..antingen har vi några väldigt skickliga gravplundrare/skojare..eller så har dett skett ngt fuffens från d döda..

skrev en kommentar till ditt gäst-inlägg, om spökljus..så spännande!

Anni sa...

Själv tror jag inte på att kistorna flyttade på sig själv.

Soffiloffan sa...

sv : ohja, visst är det trevligt att vakna till fågelkvitter. Känns som om våren/sommaren är påväg :).

Jag har läst om dessa kistor tigigare, eller var det kanske en dokumänter jag såg ?
Tycker det är fräckt iaf :D eftersom jag tror på spöken o andar så skulle inte förvåna mig om det var dem som flyttade på kistorna, eller nåt :P


Förresten, jag har aldrig greppat hur man lägger in filmer på blogspot.com.. hur gör man ? (A)

Jennifer på Fashioncut sa...

Usch skrämmande tankar jag vill inte ens veta mer!
Sv: Ja hemligehten ligger uppe nu :)

Elin sa...

det kanske gömmer sig någon i mrs Goddars grav som flyttar kistorna. Eller så går hon igen. Det verkar lite otroligt, jag vet inte vad jag ska tro.

Solli sa...

gud vad läskigt det låter! blir alltid rädd när jag inte kan få naturliga förklaringar till varför mystiska saker sker!
kram!

S A N D Y S P L A C E sa...

ååh vilken fin blogg :D

Malin sa...

Åh det här har jag läst om, riktigt intressant! Rolig blogg du har!