2009-02-27

Anden i glaset.

Anden i glaset har säkert många prövat på. Det är en metod för att få kontakt med andar.
Man ritar upp A till Ö, 0 till 9, Ja, Nej och Vet inte, samt Start och Slut.. på ett stort papper. Sen tar man fram ett glas (helst av kristall och utan fot) och värmer det upp och ner över ett ljus. Sen får en person fråga en fråga tyst in i glaset och så ställer man glaset där man skrivigt start på papperet.
Alla deltagare sätter varsitt finger på ovansidan på glaset. Sen är det tänkt att någon ande i rummet ska flytta glaset till ja eller nej eller bilda ett ord eller mening till svar. Man måste inte använda sig av ett glas. Man kan även använda en pekare av trä. Men då måste man hitta på ett nytt namn på det hela…

I stället för att rita på ett papper så kan man använda sig av en ouijabräda.
Som den på bilden ovan. Den ritades 1892 av amerikanen William Fuld.
Ouijabrädan blev snabbt efter sin skapelse väldigt populär och använd och är än i dag.
Många medier anser att de flesta som gör anden i glaset inte tar det på allvar och saknar respekt för andevärlden. Man bör ha respekt och ta det på allvar om man gör det. Annars känner andarna att man är oseriös och skojar med en tillbaka. Eller så lockar man till sig demoner och onda makter.
Därför bör man rena rummet efteråt eller innan man börjar ”slå en cirkel”.
Alltså tänka sig att man är omgiven av en skyddande cirkel eller sätta ut ljus i en cirkel runt sig. Som man löser upp när man är klar.

Många skeptiker säger att anden i glaset bara är inbillning. Att någon i gruppen lurar de andra deltagarna genom att själv flytta glaset eller att någon gör det undermedvetet. Många påstår att om man väldigt gärna vill få ett ja så får man det svaret eftersom man utan att förstå det puffar glaset i den rikningen.

Vad tror ni om detta?

Har ni prövat själva någon gång?

19 kommentarer:

Sandra sa...

Jag har provat detta själv och frågade rätt simpla grejer till "anden" som de andra i rummet ändå inte kunde ha en aning om, och svar fick jag. Rätt svar dessutom, så ja... jag tror lite på det.
Det jag tänker på är ouijabrädor. Var går de att köpa idag?

LINDA sa...

Jag har provat det. Men jag undviker det nu för tiden för det kan ju locka till sig "fel" energi. Man får be om en ande från ljuset och vara försiktig om man ska göra det, och verkligen be anden lämna en när man avslutar. Jag har inget emot anden i glaset alls.

tina sa...

Tack så mkt :)

har provat det där några ggr, men vet inte vad jag ska tro. om det verkligen är en ande som flyttar glaset eller om det är nån som fuskar *s* men lite läskigt är det allt.

Lotta sa...

Hoppas ni får en bra stund på stan =)
Kramis

http://itiden.blogg.se sa...

En ganska oskyldig lek. Jag var däremot på en "riktig" andeseans för en tid sedan som jag redogjort för på min blogg http://itiden.bogg.se Den kanske ni har intresse av att läsa och kommentera.

Vida sa...

Oj, anden i glaset gjorde jag i massor när jag var yngre.. och ibland häpnade man.

Kramar till dig och man ska nog vara försiktig med alla former av energier..

Miranda sa...

Sv: Tack!! :)

Anden i glaset, har jag faktiskt aldrig prövat. På ett sätt, tycker jag att just att hålla fingrarna på glaset, borde kunna undvikas, för det är därför man tror att någon kan flytta på glaset, vilket någon oxå kan, om personen luras. ;) Men jag har hört så mycket historiet om det, & jag tror på andevärlden, så joo, jag tror nog ändå. Men det känns lite läskigt bara, efter vad så många berättat. ;)

Har du prövat? :)

Viktoriae sa...

Hej! Det var längesen! Jag har bytt webbläsare och därför försvann alla mina rss flöden (inkl din blogg!) men nu är jag tillbaka igen efter ditt besök!

Anden i glaset har jag aldrig vågat mig på men jag har hört skrönor om det, att folk blivit rivna i ansiktet och sådana saker..

Jennifer på Fashioncut sa...

Har aldrig provat men skulle verkligen tycka det vore roligt :)
SV: Tackar :) Provet gick bra :)

stina sa...

Självklart, men det är snart 20 år sedan...skriver ett inlägg om det!

suss sa...

Har inte provat det ännu. Det är samma med tarot kort ställer du en fråga utan att ta den på allvar så blir svaret därefter.

Rozie sa...

Jag testade detta när jag var barn, och i nedre tonåren. Men tycker nog ändå att man ska vara försiktig, då man inte vet exakt "vad" man kan dra till sig.

Kom in en sväng till mig är du snäll. Jag har någonting där till dig! :D

Kramiz! / Rozie

Helios sa...

anden i glaset är ruggigt spännande..tror jag spelade det en gång när jag var yngre.

skulle vilja spela d igen..undrar om man skulle våga sig på d ensam..kissar manväl på sigom glaset skulle börja flytta på sig haha

det med nära döden upplevelse: så fascinerande. jag tror alla människor består utav en slags energi..det vi kallar för själen..den lever vidare efter vi dör.. :)

=)

Kinga sa...

Jag har en ouija bräda hemma som min pappa köpte för många herrans år sen i USA... visst det har hänt skumma saker i samband med den, men jag förtränger sånt.. jag har otrolig respekt o är helt enkelt rädd för det övernaturliga... samtidigt som det är så jäkla spännande!

Erika sa...

Jag har testat. många gånger va vi inte så seriösa och det funkade inta alls. men en gång var det riktigt läskigt.
En gamal kompis till mej berättade att hennes mamma hade kört det och de hade frågat om de fick se djävulen och en person hade sett honom i ett hörn av rummet...

Eva sa...

Jag tror vi testade det där på en lunchrast när jag var i 12-års åldern. Men jag minns inte att det hände något. Precis som du skriver så har jag också hört att medium avråder från att testa sånt här. Jag skulle själv inte vilja pröva. Känns lite som att utmana ödet. Något jag inte vill göra med tanke på de erfarenheter jag har...

Anonym sa...

Har kört anden i glaset några gånger. sist på en efterfest hos en kompis. Men inget hände. En rörde på glaset och alla var trötta =)

justme sa...

Hej, jag har suttit här och läst lite om anden i glaset.
När jag var liten, typ i mellan och högstadie ålder så lekte vi alltid detta.
Det som händer med glaset är att man har ju glaset upp och ner vänt ovanför värmeljuset (så jorde vi alla fall) detta gör att värmen i glaset gör att den flyttar sig automatiskt när den känner motstånd, alltså fingret.
Detta betyder inte att jag inte tror på andar för det gör jag och har sett oförklariga grejer många gånger,men jag skulle rekommendera i så fall Ouija brädan. den fungerade på ett helt annat sätt och jag måste säga att jag blev så rädd att jag aldrig gjort om det pga saker som hände den kvällen.
tack för en bra blogg.

MissMagicGirl sa...

Hej! justme!

Tack själv! Vad roligt att du gillar min blogg! ^__^
Det gör mig glad. Det där med värmeljuset låter logiskt och förklarar nog en del. Du har rätt, Ouija bräda ska det vara! Jag ska erkänna att jag faktiskt aldrig prövat för min mormor berättade så hemskt om svar hon och kamrater hade fått när hon prövat som liten. :-O Det avskräckte mig totalt. Men jag kanske testar någon gång. Om jag är med människor som tar det hela på alvar och känner en bra atmosfär i rummet. Jag vill inte stöta på någon ond ande. :)