2009-01-03

Vatten som symbol.

Vatten är i många skapelsemyter källan till allt liv. I kristendomen ses det som ett renande element och därför används det vid dop.

Men vatten är också något skrämmande som man kan drunkna och försvinna i.

Inom drömtolkning står vatten för känslor och sinnestämningar.
Vatten kan ju ta många former och vi kan känna oss bortsvepta av det vi känner men även renade.
Hur vi förhåller oss till vatten i drömmar visar hur vi förhåller oss till våra känslor i verkligheten.

Inom alkemi är vatten en symbol för vår undermedvetna kraft.
Det avbildas ofta som ett inre hav och genom att utforska det kan vi få kreativitet och glädje.
Under är en bild av de alkemistiska symbolerna för vatten:

Både inom drömtolkning och alkemi handlar vatten om att vi ska vara ärliga mot oss själva och vad vi känner och vilka vi är.

Hur känner ni för vatten?

Har ni drömt om vatten någon gång?

Vad föredrar ni, vatten eller läsk?

13 kommentarer:

Marica sa...

Du är uppe sen. Svårt att sova?

Jag har minns om vatten men minns inte riktigt vad jag drömde.

Vatten är något jag både tycker om och är rädd för. Att ta en dusch är underbart. Det känns renande och jag mår alltid bättre när jag kliver ur. Tycker även om att bada i sjöar men är fruktansvärt rädd för djupt vatten då jag nästan drunknade när jag var liten. Så kan inte bada om jag inte känner botten med mina tår eller ser den.

Humm... Beror på i vilket sammanhang. Vatten är underbart att dricka när man är så där fruktansvärt törstig men läsk är gott att dricka till mat eller snacks och så.

kram på dig. hoppas allt är bra med dig.

Ahlberg sa...

Vatten är väldigt fantastiskt.
Jag är inte rädd för vatten, jag har alltid varit simmaren in i själen så jag är inte precis rädd för att drunkna...Har aldrig drömt om vatten vad jag kommer ihåg och jag föredrar vatten före läsk.

Therése sa...

Tycker om vatten men att bada i en mörk sjö, då kommer obehags känslorna.
Drömt om vatten har jag gjort, för de mesta drömmer jag bara att jag drunknar så det är ju mindre trevligt.
Läsk eller vatten? Hmm.. för det mesta så skulle jag nog svara läsk :-)

Gott nytt år till dig också! :D

Jah Hollis sa...

Får jag vid något tillfälle välja mellan att dricka läsk och vatten, så föredrar jag normalt vatten. Läsk känns oftast konstgjort och föredrar jag av någon anledning det, så är det nog för att jag vill ha något sött. Och läsk är ju rena sockervattnet.
Jag har alltid, med ett par korta uppehåll, bott vid kusten, vid havet. Och jag föredrar det framför inlandet.
Jag har säkert drömt om vatten, men det är inget jag drömmer ofta eller återkommande om.

Jessica sa...

Vatten är intressant, men otroligt skrämmande. Jag för min del gillar inte vatten alls, då jag var nära på att drunkna när jag var cirka 8 år. Som tur var gjorde jag ju inte det, men jag fick en otrolig respekt för vatten och jag har lärt mig att det är verkligen inte att leka med! Jag undviker dock inte vatten, eftersom jag simtränar för tillfället, men jag får verkligen panik av att vara under vattenytan. Annars är det okej. :)
Jag drömde en gång att hela planeten Jorden täcktes i vatten och dränkte den och det fanns ingen atmosfär som höll allt kvar så det rann ut i rymden. Knepig dröm kanske. >_< Haha. Och jag föredrar att dricka vatten framför läsk, för det håller i längden. Det är det enda som hjälper om man är riktigt törstig. :)
Hur går det med din bok föresten?
Kram :)

Jessica sa...

Föresten. Sjukt vackra bilder! =)

Therése sa...

Jag har bara sprungit runt med en ficklampa, då kan kan få det att se ut sådär :-P

Elin sa...

hmm... vatten eller läsk. Jag skulle säga att jag föredrar att dricka läsk men att bada i vatten! :)

Veronica sa...

Jag är en vattenmänniska, som en fisk i havet. Älskar vatten, det är någor som både fascinerar och skrämmer.

Ida sa...

Hej! Vad bra skrivet. Det är väldigt intressant alltihop.
Vart hittar du alla bilderna förresten? de är så himla fina.

CC sa...

Jag har ett kluvet förhållande till vatten. Jag älskar att sitta vid havet, det ger mig lugn att se ut över det :) Men jag vill inte vara PÅ (sjösjuk) eller I (kan inte simma). Men jag skulle inte vilja bo i inlandet utan att kunna se en horisont...
Jag drömmer otroligt mkt om vatten, stormiga hav...
Jag dricker inte läsk, men litervis med vatten varje dag :)Världens bästa skönhetskur :)

Jeanna sa...

vad häftigt att läsa de här med elementen :)
cool :)

Anonym sa...

Hej!

Du verkar kunna sådant här.. behöver hjälp med en sak, har drömt konsiga och fruktansvärda drömmar.. samma saker händer varje gång och jag börjar bli lite rädd, vill förstå vad det betyder och vad jag ska göra. Kan du inte adda mig på msn och hjälpa mig? Så slipper jag skriva allt här. carro__@hotmail.com (2understräck)