2009-01-01

Elementen.

Nu ska jag skriva om elementen. Ni vet: Jord, luft, vatten och eld. I Kina även metall och trä. (där räknades ej luften.) Det blir först denna sammanfattande text och sen en om varje element. Jag är grundlig som ni märker.

Elementen är symboler som hjälper oss att orientera oss i verkligheten. De grekiska filosoferna Anaximenes, Platon och Pythagoras var några av de som utvecklade idén om att världsalltet är indelat i fyra eller fem element. Det femte elementet kallades Eter och var i många kulturer platsen där andarna samlades efter döden och omgav jorden. Rymden med andra ord.
Under antiken skilde man på två uregenskaper: Aktiva och passiva.
Under dessa namn fanns ytterliga uregenskaper.
”Torrt” och ”fuktigt” räknades till de aktiva.
Till de passiva räknades ”kallt” och ”varmt”. Dessa i olika kombinationer skapade de olika elementen.
Som följande:
Jord: Torrt och kallt.
Eld: torrt och varmt.
Luft: fuktigt och varmt.
Vatten: Fuktigt och kallt.

Från dessa utgick dessa kedjor:
Luft: Våren, blodet, hjärtat, lysande färger och sangvinikerns temperament.
Eld: sommaren, den gula gallan, levern och kolerikern.
Jord: Hösten, den svarta gallan, mjälten, blyfärgen som tillsammans gav
upphov till melankolikerns ”temperament”.
Vatten: Vintern, kroppsvätskans slem, hjärnan, den vita färgen och
flegmatikern.

I de gamla läkekonsterna hade man som mål att skapa harmoni mellan dessa mänskliga komponenter.

I det gamla Kina var som sagt elementen: Vatten, trä, eld, jord och metall. Man utgick nämligen från Yin och Yang och den räknade med fem i stället för fyra väderstreck. (För att ingen ska behöva undra så var det femte väderstrecket ”mitten”). Även här utgör elementen stommen till en symbolisk indelning av världen. Dess fem planeter, de fem smakerna (salt, bittert, surt, skarpt, sött), de fem djurarterna (hårklädda, fjäderklädda, fjälliga, pansrade, nakna) och människans fem viktigaste organ.


I och med naturvetenskapens framsteg vet man att denna symboliska naturuppfattning inte stämmer överens med kemisk-fysikaliska fakta och därför inte har någon betydelse som annat än teroretiskt-filosofiska.

Så vill jag också säga att jag hoppas att alla har haft en rolig nyårsafton och får ett gott nytt år!

15 kommentarer:

Fridas favoriter sa...

Intressant läsning, som alltid! :)

Elin sa...

tack, jag giller den också! :)

Där ser med, det var mycket jag inte visste om elementen. Jag beundrar hur du kan få tag på allt och formulera det så bra :)

LINDA sa...

Bra inlägg, som alltid!

Ahlberg sa...

Sv: Jo det var ganska tråkigt men som du sa var det skönt att det inte var något alvarligare.
Tack ^^ blev riktigt nöjd med bilderna.

Jennifer på Fashioncut sa...

Oj det där var mycket som jag inte visste innan! Orkade läsa allting trots min dåliga koncentrationsförmåga :)
SV: Ja mitt 2009 kommer nog bli superhärligt, om det blir som jag vill självklart :)
Vad roligt att du skriver en fantasyroman! Du får säga till när du får den utgiven så jag kan köpa den! :)

Jennifer på Fashioncut sa...

SV: Skriv för fulla muggar jag älskar fantasyromaner och när det är en bloggare som man halft känner till som skriver den är det ju extra roligt att få läsa! Ska se till att jag har pengar nog att köpa den bara :)
Kram

Alisa sa...

hej sötnos aa vist vill man:)

Diana sa...

Tack för din söta kommentar!! =) Hoppas du har fått en bra början på det nya året! Har precis lagt ut en tävling där du kan vinna 400 kr i presentkort på coolstuff! Var gärna med i tävlingen! =) Kram// Diana

Helios sa...

Tack detsamma! hoppas du får ett jättefint 2009! =)

ja de olika elemterna är intressanta!
vi stenbockar är ju födda i jord-tecknet. lugna och harmoniska ;)

Artlover sa...

Först vill jag tacka för din kommentar på min blogg och att du tycker om den.
Intressant läsning var det här i ditt inlägg. Jag tänker utsökt på gruppen Earth, wind & Fire som var aktiva under 70 och början av 80-talet när jag läste ditt inlägg. Jag såg att du finns på MySpace. Jag finns där också:)
Hade bra

Miranda sa...

Tack! :)

Oh, intressant! Jag läste igår i en astrobok för 2009. Där var stjärntecknena uppdelade i elementen. Sådant är riktigt kul tycker jag! Visst skulle det vara otroligt spännande att få bli spådd? ;D

Tina sa...

Tack så mkt för kommentarerna :)
Din blogg ser trevlig ut, ska ta mig en titt :D

stina sa...

Du som har lite koll (detta hör inte till ditt inlägg), vet du vilken grupp det var som sa att jorden kommer att gå under år 2011 den 23 e december, för att deras kalender slutar då? Mayaindianerna? Azteker? Eller vet du något mer om det? Det var länge sedan någon skrev om det...

stina

Marra sa...

Mycket intressant! Tack för du delar med dej så vi har något intressant att läsa :)

tonje marie sa...

åh, så spennende!