2008-12-09

Silvertåget, Stockholms spöktåg.

Sent på kvällen på en öde tågstation så går en tjej på ett silverfärgat tåg.
Vagnen är fylld av en underlig stämning.
Hennes medpassagerares ansikten är bleka och uttryckslösa. Tjejen reser sig för att gå av vid T-centralen men tåget stannar inte.
Det bara susar förbi.
Tjejen blir rädd och drar i nödbromsen men inget händer.
Tåget stannar istället på en öde station vid namn Kymlinge.
Inget tåg brukar stanna där eftersom stationen är ofärdig och aldrig används. Tjejen är i alla fall lättad att komma av och följer passagerarna som strömmar av tåget.
Men utgången från stationen är igenmurad. Hon kan inte ta sig ut!
De andra passagerarna? De bara flyter genom väggen!
Det var inget vanligt tåg hon gick på. Det var Silvertåget. Ett tåg för spöken.

Kymlinge och spöktåget:

Vad tror ni efter denna historia?
Kan det verkligen ha funnits ett mystiskt silverfägat tåg som körde runt i Stockholm? Sanningen är att det fanns det!
Silvertåget eller silverpilen blev smeknamn för ett prototyptåg som var av olackerad aluminium. Det användes som tunnelbana i Stockholm i 30 år.
Mellan 1966-1996.
Detta ovanliga tåg började snart ge upphov till en massa spökhistorier. Den ovan är en av de kändaste. Stationen Kymlinge var en påbörjad station som aldrig färdigställdes och idag ligger stationen öde i skogen mellan Kista och Hallonbergen.
Tågen åker bara förbi den.
Bilden under är en bild från inne på den övergivna stationen:


Här är en bild av Silvertåget själv:

Vad tror ni?
Spökar det fortfarande på Kymlinge?
Jag vet inte, men akta er för att gå på ett silverfärgat tåg!

16 kommentarer:

Mickan sa...

Usch, läskigt. Men roligt att läsa. :P

Ja, visst är det gott med lussekatter. :) Och det var jättetrevligt och mysigt på julbordet också. :)

Marika sa...

Tack för alla dina kommentarer. Så kul! =)

Jag gillar din blogg. Älskar bilderna du lägger ut och älskar historierna. Önskar att alla är sanna. =)

Anni sa...

Det låter jätteläskigt. Det är svårt att tro på nånting sånt.

Jess sa...

Svar: Tack jag blir nog frisk snart hoppas jag :) Och kul att du gillar min krona.. Kram

Veronica sa...

Lite läskigt är det men kul me mer info, har hört många versioner av den här historien, ska berätta den här för min pojkvän, han e lättskrämd ;)

Ahlberg sa...

Uuuuh läskigt, ag gillar verkligen din blogg . Lika intressant varje gång ! Och tack för dina kommentarer ^^

Madonnan sa...

Jag blir faktiskt lite spöklikt svag av att läsa... :D

Intressant!

Kram

Fridas favoriter sa...

Var hittar du alla läskiga historier, verkar ju finnas hur många som helst... :) Är inte vidskeplig av mig, men underhållande är det! Kram

Carolin sa...

Läskigt!
Det är alltid så mycket spännande att läsa när man kommer in här!
Ha det jättebra!
Kram

Lotta sa...

Alltid så spännande att läsa hos dig, men det där har jag nog lite svårt att tro på ändå
Kramar

Jeanna sa...

Jag tror på den här berättelsen, kanske inte precis som de säger men en sägen måste ju komma från någon eller något så jo visst något slags silvertåg måste ha funnits :D

sofie sa...

sv : hihi tcyker jag med :)

scaaaary ! :O

SysterLilli sa...

Spännande och intressant. Tjejen kanske spökar där fortfarande? Vad hände med henne? :)

Jessica sa...

Fy vad läskigt! Men spännande också. :) Jättefina bilder!

Kram

CC sa...

Jo silvertåget har jag ju sett, men kan inte minnas att jag någonsin åkt med det själv, då det trafikerade en annan linje än den jag använder.

Läskig o kul läsning som vanligt :)

Artlover sa...

Hej! jag diskuterade om detta fenomen på Spårvägsmuseet när jag jobbade där. Det fanns vissa yttringar om detta spöktåg men det var ingen där som kommenterade eller dementerade om den saken rakt ut..
Jag har hört en annan historia om spöktåget, om att man stiger på tåget så kommer man aldrig av det.
Jag tycker SL ska vårda och vara stolt över sitt spöktåg:o)