2008-12-30

Har du haft en klardröm?

En klardröm (lucid dreaming på engelska) är när man är medveten om att man drömmer under tiden man drömmer.
Termen bildades av den tyska författaren och psykiatern Fredrik van Eeden i en artikel han skrev 1913 som kallades ”En studie i drömmar”.
Hur vida man har klardrömmar eller inte varierar från människa till människa.
Vissa har det ofta medan andra inte alls. Det finns dock sätt att öka chansen för att få det.

Här kommer några tips på hur du kan få klardrömmar:
Du kan ta för vana att skriva ner dina drömmar. Då kanske du så småningom börjar känna igen typiska drömsituationer. Som att flyga eller träffa gamla vänner. Det ökar chansen för att du ska förstå att du drömmer i drömmen.

Sätt väckarklockan så den ringer på natten.
När du då vaknar så läser du något om klardrömmar. (Detta inlägg kanske?)
Eller gör någonting annat som får dig att tänka på det. Då är chansen större att du får en klardröm när du lägger dig igen.

Innan du lägger dig så tar du en stund när du sitter och tittar på dina händer och intalar dig själv: I natt kommer jag drömma att jag ser på mina händer och inser att jag drömmer. Detta upprepar du tills du känner dig jättesömnig. Då släcker du och somnar. Detta funkar kanske inte första natten du gör det. Upprepa det varje kväll och ha tålamod!

Skriv något på din hand som du tittar på några gånger om dagen.
Tillsist så gör du samma sak i en dröm och då förstår du att du drömmer när du ser att det inte står något på din hand.

Sen kan du ju om du kommer ihåg i en dröm att nypa dig själv och se om det gör ont. Det är ju en klassiker.

Om man har mycket mardrömmar så kan detta vara bra trick för att själv kunna ta kontroll över sina drömmar.

Jag själv har väldigt ofta klardrömmar. Det är väldigt häftigt.

Har ni haft någon klardröm någon gång?

Föresten:
Följ min blogg med bloglovin

32 kommentarer:

Ahberg sa...

Hade aldrig tidigare innen ditt inlägg hört utrycket "klar drömmar". Men det låter intressant :)

Vida sa...

Jag har det med jämna mellanrum även om jag inte visste att det kallades så. Det är en märklig känsla på många sätt.

Vilka fantastiska bilder du har till det här inlägget... som vanligt.

Ha nu ett gott nytt år!

Liv

Marica sa...

Klardrömmar är något jag också har väldigt ofta men inte visste jag att det fanns en term för det förns jag läste det här. Coolt. Jag har även på senare tid lärt mig att styra mina drömmar, försöka hålla mig sovande så jag får veta hur det går, och förändra. Dock kanske det inte är så bra för man får ju ingen riktig vila men det är ändå häftigt.

Anni sa...

Jag kommer oftast inte ihåg vad jag har drömt om.

IZZAH SVARAR sa...

tack ska du ha :D
är super nöjd me mina inköp :D
åh köpte mer saker idag :D

min bloggdesign e jag dock inte nöjd me för 5öre men den ryker juh snart så :P men tack i alla fall

Linda sa...

Bra tips det där! När jag drömmer känns det som att det är sant, så nej inga klardrömmar. Men jag brukar inte drömma mardrömmar heller...

Emma sa...

Sv: Ja det var mysigt =) Jag umgås gärna med familjen, så de var inga kul. Speciellt på juldagen när vi lyckades vara nästan alla "orginal" barn med partners. Det händer typ aldrig annars.

Vad lustigt att du skriver om sånna här drömmar. Jag har en kompis som brukar prata om att hon säger i drömmen att hon vet att hon drömmer. Jag ska visa ditt inlägg för henne.

Christina sa...

Gott Nytt År vännen med allt vad där hör till....
Kram

CC sa...

Jodå det händer mig en hel del :)
Jag lärde mig för många år sedan att gå in och styra just pga mardrömmar..
När det är en vanlig bra dröm är det en skön känsla...
Jag tror att folk med kontrollbehov (som jag) har lättare för detta?

Gott nytt år på dig gumman!!

Lotta sa...

Ville bara önska dig ett gott nytt år och hoppas att vi kan ha kan följas åt nästa år också. Älskar att läsa dina inlägg. Hoppas att du mår bättre och du får en trevlig nyårsafton hemma. Massor av kramar

sofie sa...

svar : haha ja det tycker jag du ska göra , den är obehaglig som bara den :o fast jag är ju lite extra mesig också , men endå :p

jag tror jag har gjort det nån gång minns ointe när och om vad .. gott nytt år !

Linda sa...

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Solli sa...

svar:tack detsamma:o) Hoppas du har haft en underbar jul!

Helios sa...

JÄTTESTORT GRATTIS i efterskott ;) :)

Hoppas du också hade en toppen födelsedag!

klardrömmar är grymma..en gång drömde jag om att jag var i ett rum..visste att det bara var en dröm..så jag började att slå sönder saker i drömmen..hela rummet vandaliserade jag..visste ju att jag bara drömde, så jag mosade på hehe..

sånt man aldrig får göra i verkligheten..

har haft fler klardrömmar. så coolt!

kram min Stenbocks-syster =)

Mandy sa...

Ja visst e de söta:D

Va händer i kväll?? Fest?

Fin blogg:D

Kram kram

Amna sa...

Gott nytt år :)

Artlover sa...

Hej! Nä, däremot har jag haft mardrömmar under den senaste tiden (suck). Jag tycker att drömmar förtar så mycket av själva sömnen och man är trött på morgonen. När man drömmer är hjärnan mer aktiv än vanligt.
Men jag vet en gång att jag illustrerade av en dröm efter jag hade vaknat på morgonen. Den handlade om Göran Persson och hans dåvarande utbildningsminister som var ute på en kanotfärd med en inföding som ledsagare. Uppdraget var att rädda något i världen. Den var så klar och tydlig.
Tack för din kommentar på min blogg.
Gott nytt år på dig

Ahlberg sa...

Gott nytt år !
Hoppas din start på 2009 blir suverän.

DumleMaria sa...

Gott Nytt År!
Din blogg är verkligen rolig att läsa, ser framemot ett nytt intressant år.
Kram Maria

Diana sa...

Gott nytt år! Hade du en fin nyårsafton igår? Tack för din söta kommentar! Kram // Diana

Viktoriae sa...

Själv har jag nog inte haft någon klardröm någongång.. hm, men det hade varit väldigt behändigt att kunna kontrollera drömmen om det blir för läskigt..!

Soffiloffan sa...

jag brukar oxå ha klardrömmar ! är en sån person som drömmer nästintill varje natt, och kommer ihåg drömmarna. Jag och en kompis brukar diskutera drömmar och när jag drömmer kan jag säga liknande " denna drömmen måsre jag berätta för Martina nästa gång vi pratar."
Lite spännande med sånna drömmar.. lika mycket som det är spännande med din blogg :D !

Anonym sa...

Först måste jag säga att jag är enormt imponerad av det du bloggar om. Mkt intressant o läsvärt, jag lär mig något nytt varje gång jag läser din blogg. Det känns så hemma på nåt sett.
Klardröm.... jag går i terapi, bilddrama. Det är så himla häftigt, jag drömmer i nästan vaket tillstånd. Hur häftigt som helst!!!

MissMagicGirl sa...

Hej anonym!
Tack så mycket! Det gör mig väldigt glad att höra att du gillar min blogg! ^__^
Jag har inte hört om bilddrama förut.
Verkar spännande! Du får gärna berätta lite om vad det är! :)

Kram Magic.

Johanna sa...

Har det nästan varje natt. Har även drömt sanndrömmar.. intressant blogg förresten!

Anonym sa...

Hallåj. Lucid dreaming är riktigt intressant. Köpte en bok i ämnet för några år sen, står mkt info på www.lucidity.com också.

Ha det gott
/Mats

Elin sa...

Jag tror att jag hade det i natt. Det är så förvirrande. Jag såg drömmen som i en film. Inte ur mina egna ögon. Eller jo, en gång. Det är som en film man inte kan slita blicken från. Man bara tittar. Men någonstans i bakhuvudet vet man att om man anstränger sig kan man ju utforksa drömmen, vrida vinkel. Man ser bara det som är i drömmen men vet att man drömmer. och helt plötsligt ser man allt ur sina egna ögon, hur man slår sina enorma björntassar i det hängande trädet för att inte falla. Ni kanske tror att jag är en björn men det är jag inte. Jag drömde att jag kunde förvandla mig till en. Tack för en jätte bra blogg också!

//Elin

Anonym sa...

Jo... har tränat mig till att försöka komma ihåg vad man har drömt om. Kan nu även känna smärta... :p här om natten ? Drömde jag om något hårt föll mot mitt huvud. Vaknade då upp och kände mig öm där föremålet hade landat på mitt huvud. :) Kan även övertala mig själv att vakna upp eller tänka det här är bara en dröm. Det gäller bara och ha den tanken precis innan du somnar. Har drömt många gånger när jag har varit nära och dö. Kört av vägen, drunknat, dött men kunde höra någon ropa mitt namn. Jag somnar ofta med mycket ångest... och det med elementen luft och vatten stämmer ganska så bra. Vet ofta inte vem jag är eller varför jag inte kan vara sann mot mig själv. Tornados brukar jag drömma om och då brukar allt vara i ren kaos. Tappat kontrollen över hela sitationen... och jag vill bara bli av med all ångest. Så drömmar är något som vi nog borde ta på större allvar. Dom berättar oftast saker för en som man borde lyssna på.

Anonym sa...

ja klar drömmar brukar jag ha titt som tätt.. man är medveten om att man drömmer och vad men man kan ändå inte vakna även om med är vid ett visst medvetande.. ibland kan jag inte skilja på dröm och verklighet precis i ögonblicket jag vaknar då jag varit"medveten" under drömmen..ibland kan jag undra över om jag gjort en sak eller drömt om den bafa..det är läskigt

Anonym sa...

Jag har nästan alltid klardrömmar, jag har experimenterat mycket med detta, försökte även i ungdomsåren att få namn och adress till personer som jag mötte i drömmarna. För att testa att skicka ett brev. Tyvärr vaknade jag alltid precis innan jag skulle få adressen, jag gjorde många försök men lyckades aldrig.
Jag kan även styra drömmarna medvetet, jag kan flyga och hoppa högt medvetet, fast även här funkar det ibland och ibland inte.

Anonym sa...

Tja, tror det, En drömm har liksom kommit tillbaka några år. Även om den förädrades visste jag att det var en dröm. Det värsta var la att jag inte kunde vakna.

Anonym sa...

jag har hafft inte så många klardrömmar. men det känns helt konstigt när man väl får en klardröm. men jag har aldrig vetat att det hette klardröm. jag är väl en mystisk kille det händer många saker runtomkring mej.
mvh han som älskar alkemi