2008-12-05

Déjá vu.

Déjá vu är en känsla av igenkännande av en plats eller situation som man vet att man aldrig varit på eller upplevt tidigare.
Men ändå så känns det så.
Undersökningar visar att 97% av människor har haft en Déjá vu upplevelse någon gång.
Det var den franska forskaren Émile Boirac (1851-1917) som bildade termen.

Vad beror då en Déjá vu på?
Vad är det som får en att starkt känna igen en situation som man garanterat aldrig varit med om?
Det har gjorts mängder av forskning kring fenomenet och lagts upp massor av teorier.
Men än har ingen ett säkert svar.
Nu tänkte jag ta upp några olika teorier.

En förklaring kan vara att Déjá vu är ett minne av en bortglömd dröm.
Att personen som upplever det egentligen är en sanndrömmare och har haft en dröm där den varit på platsen där den nu får en Déjá vu upplevelse.
Men då måste man också tro att man verkligen kan se framtiden i drömmar.
(Vilket jag tror att man kan!)

En annan teori är att det är ett minne från ett tidigare liv.
Men då förutsätter man att man lever flera gånger.
(Vilket jag mycket väl tror att man gör!)

Vissa säger att Déjá vu upplevelser är ett tecken på att man besitter övernaturliga krafter som att kunna se in i framtiden eller vad som händer på andra platser. (Jag har aldrig haft en Déjá vu och blir därför väldigt avundsjuk på dom som haft det av denna teori!)

En mer vetenskaplig (och tråkigare) teori är att det är hjärnan som helt enkelt begår ett misstag.
Hjärnan sorterar in händelsen några tusendels sekunder snabbare än vi hinner uppfatta och därför får vi en känsla av att vi varit med om det förut.

Eller så beror det på att hjärnan då och då stänger ner sig och gör en sorts omstart. När hjärnan då startat om så känner den igen händelsen eller platsen från innan den startade om.

Vad tror ni om Déjá vu?
Har ni kanske upplevt det själva någon gång?

25 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Visst är det lite tråkigt, men jag misstänker att déjá vu faktiskt är något som skapas inne i vår väldigt komplicerade hjärna.
Och jodå, jag har haft sådana upplevelser, flera gånger. Kanske är det bara en blixtsnabb kortslutning i hjärnan som gör att man tycker man upplever samma sak om igen.
Och så har jag den senaste veckan lyssnat på en skiva med ett band som heter Son Ambulance. Den heter Someone Else´s Déjá Vu, vilket ju låter ännu mer komplicerat, eller hur?

Vida sa...

Jag har upplevt det ganska ofta i vissa perioder och känslan är ju så stark och märklig så att det känns ju som om det är något utöver det vanliga och förhoppningsvis inte bara hjärnan som spelar ett trick.

Kanske ska man vara extra uppmärksam i såna situationer för att det har nåt att berätta..

Tack för intressant inlägg, nu snurrar mina tankar i spännande spiraler.

Linda sa...

Jag har haft det flera gånger, men inte så mycket längre som när jag var barn - då hade jag det någon gång i veckan. Du har kanske haft det, utan att veta hur det känns? Har ingen aning om varför man får dejá vu... Men som "Vida" här uppe skriver ska man kanske vara extra uppmärksam i sånna situationer om det har något att berätta.

Elin sa...

Ja, det är det verkligen. Nu är det snart andra advent :)

Jag får Déjá vu ganska ofta, känns det som. En gång när jag var i Egypten så var vi på en restaurang. Och helt plötsligt så kände jag: det här har jag varit med om förut! Och det var första gången jag över huvud taget jag var i Egypten. Det varar bara i någon sekund, ganska läskigt faktiskt.

SysterLilli sa...

Jo, jag har upplevt déjá vú flera gånger. Det kan vara ganska otäckt om det känns väldigt starkt. Det har hänt att när jag kommit till en ny plats, känt igen mig och vetat att jag varit där tidigare. Ibland har jag också vetat vad som kommer att hända och vem som kommer att säga vad innan det blir sagt...
Hur det kommer sig att man får den känslan... jag har ingen aning. Men jag väljer att tro att det är minnen från ett tidigare liv i en annan tid. En parallell värld kanske?

ebba sa...

Jag får ofta deja vúer i skolan, ibland kan jag sitta och snacka med kompisarna i skolan och sen bara:
- Försten snackade vi inte om detta för någon dag sen?
Då kollar alla konstigt på mig, och bara: Neej, de hände liksom igår. Jag har alltid varit fashinerad utav det här. Jag tycker det är underbart med saker som människan inte har något svar på, som man själv kan fundera på vad det är.

Anni sa...

Jag vet inte varför det är så men jag har upplevt om det. Det känns ibland som att man har varit med eller varit på den platsen förut. Jag tycker att det är ganska konstigt. Ibland känns det som att jag har drömt om det men det kanske inte jag har gjort.

Lotta sa...

hej vännen
Jodå det har upplevt ett antal gånger ganska häftigt faktiskt.
Ha en mysig fredag kväll nu :-)

Jeanna sa...

jag brukar få ibland få deja vu känslor fast det var länge sedan, men deja vu är häftigt att funderar på vad det beror på :)

Fridas favoriter sa...

Jag brukar få Déjá vu-känslor då och då, men ett tips är att åter tänka på det man kände igen efter ca 10 sekunder, då känns det inte lika igenkännande längre (tyvärr). Dina andra teorier var roligare ;)

Veronica sa...

Vilken cool blogg du har! ska rekomendera min kompis som är väldigt intresserad av onaturligt och fantasy.

Anne sa...

jo, flera gånger.

Soffiloffan sa...

jag har upplevt deja vu en massvis gånger.. gör det säkert minst en gång i månaden. Jag vet inte vad jag vill tro om det, ibland vet jag att jag har drömt det ( minns alltid mina drömmar väldigt tydliget och kan återberätta dem, kanske något o skriva om varför vissa minns dem jättetydligt och andra inte alls ? ^^).. Och ibland kan jag undra om det inte är från ett tidigare liv, när det är någon ny plats man kommer till.

mullemoose.blogg.se sa...

Jag har haft deja vu upplvelser hela livet känns det som. Mest intensivt på hösten. Vet inte vad det är, tror på alla teorier ;-)
Det är iaf häftigt ^w^
Tack för dina uppmuntringar på min bloggeligblogg!

CC sa...

Har haft det många gånger, men mer förr om åren, nu var det länge sedan. Märklig o stark känsla.
Har ingen aning om varför det blir så, men kanske är det något viktigt som händer just då...

Marra sa...

Jag får deja vu känslor ganska ofta. Det är lite läskigt. Jag har alltid hört att det är hjärnan som stannar till ett tag, men dina teroier var mer roliga :)

Jessica sa...

Jag var med om det en gång i högstadiet. Det var läskigt, jag visste att jag aldrig varit i den situationen tidigare, men ändå kändes det verkligen som om jag hade varit det. :P Usch, svårt att förklara. Det var coolt, fast läskigt också.
(: Har du varit med om det?

yasmine sa...

hehe väldigt välskrivet:D
det är riktigt spännande varför man får det, jag tror nog att det är att man känner igen sig från ett annat liv som du säger, eller att tiden gör ett glapp så att man har hoppat fram i tiden på något sätt. hursomhelst coolt!:)
hoppas du har en bra helg!

Johannes sa...

Jag har upplevt många Deja Vu's det är en extremt konstigt men samtidigt skön känsla. Det vardagliga livet blir så mycket roligare med övernaturliga saker. Kan förklara hur det känns om du vill :)


Förresten så gillar jag din blogg starkt. Bra att det finns folk som tänker så mycket som jag gör om alla dessa fenomen och saker du nämner. 10 av 10!

suss sa...

Japp det har jag..mer när jag var yngre men det händer ibland.

emmz sa...

Jag har haft det mer än 100 gånger tror ja x)

Anonym sa...

Jag har haft det någon gång, den gången var det långvarit. Faktiskt i flera timmar när jag var på utflykt som liten i skolan. En skog jag aldrig visste fanns.

Anonym sa...

jag har haft en deja vú många gånger och då minns jag det/den upplevelsen tydligt

Anonym sa...

Jag har också déja vú upplevelser ofta, mest i skolan vilket är väldigt konstigt. Då handlar det om speciella saker som jag aldrig hänt om innnan. Jag brukar inte få lika många nu, kanske 1 gång i månaden, men innan hände det nästan dagligen...Läskigt ^^

Anonym sa...

Jag har déja vú uplevelser mest hela tiden. Det är för det mesta inte platser som känns igen utan situationer. Jag vet vad nästa person ska säga som om jag varit med om disskutionen förut. Därför tror jag mest på bortglömda sanndrömmar teorin.