2008-12-27

Det mystiska Voynich-dokumentet.

Voynich-dokumentet är en bok skriven någon gång på 1400-talet.
Vad den handlar om? Ingen vet! Den är skriven på ett underligt språk eller på en okänd kod. Än idag har ingen lyckats lösa vad som står där.

Boken har ungefär tvåhundratrettio sidor, men det kan mycket väl ha haft fler från början.
Boken är fylld med vackra illustrationer som dom ovan av okända växter och astronomiska bilder av sånt man skulle kunna se genom ett teleskop. Man skulle kunna anta att det är en vetenskaplig bok.
Den har fått sitt namn av den rysk-amerikanska bokhandlaren Wilfred M. Voynich som återfann boken 1912.

Mängder av språkexperter har försökt tyda texten i boken. Men det tycks omöjligt. De underliga tecknen liknar ibland latinska bokstäver och ibland siffror och några liknar ingenting.
Prescott Currier var en av dom som försökte tyda texten. Han fastslog att den är skriven på två olika språk. Vilka två språk vet man inte. Det verkar inte vara latin, engelska eller tyska eller något annat känt språk.
Dessutom tror han att den skrevs av två till fem olika personer.
Eller att den skrevs av en persons vars handstil ändrades…

Det finns teorier om att boken skulle vara skriven av överlevare från Atlantis eller utomjordingar.
Men vissa säger att den bara var en bluff, att texten bara är klotter gjord av någon kvacksalvare som ville imponera på sina patienter.
Jag antar att det är någon arg språkexpert som sagt det när han inte lyckades lösa koden…

Nu finns Voynich-dokumentet på Yale University i USA. Den står i deras sällsynta boksamling sorterad under MS 408. Fast jag är rätt säker på att den inte är för hemlån…. ^__^

Vad tror ni Voynich-bokens hemlighet är?

14 kommentarer:

Vida sa...

Oj, vad spännande.. ingen aning..

Fridas favoriter sa...

Spännande, det hade jag inte hört talas om innan!

Sv: reafynda på nätet är ju mycket bekvämare än att trängas på stan. Finns inget jag behöver just nu, men man kan ju alltid hitta något litet fint ändå... :)

sakura sa...

svar:hehe tack att du tycker det :D. Ingen fara jag tyckte att du förtjänade den...dessutom burkar jag läsa din blogg så ofta så inte mer än rätt att du fick denna awards också! :D

KRAM!

Miranda sa...

Oj! Wow, vad häftigt..
Jag tror inte att det är något påhittat iallafall.. :o

Svar: Ja det är det! Åh vad härligt! :)

Nina sa...

Spännande! Den boken skulle jag vilja titta i. Och naturligtvis få veta vad det egentligen står där.

Elin sa...

jajamensan! :)

nej, jag har faktiskt ingen aning, spännande är det iallafall

Anni sa...

Om experter inte har löst det så har jag själv ingen aning.

Ahlberg sa...

Experter är inte alltid de bästa på att lösa saker, de tänker för expertigt.

Sv: Jo när man nu har sett filmen blir man grymt sugen på att läsa böckerna.

Anne sa...

Hoppas du mår bättre och att du har haft en bra jul.

Bajsdagboken sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Diana sa...

Tack för din söta kommentar! =) Läs gärna mitt nya inlägg där jag svarar på läsarfrågor! =) Hoppas du haft en bra helg! Stor kram /´Diana P.s. Var gärna med i läppglans tävlingen på min blogg! =)

yasmine sa...

gott nytt år önskar jag dig!:) hoppas du har haft en bra jul också.

tinkis sa...

Det påminner lite om alviska :P

Anonym sa...

själv är jag språk/chiffer expert privat,skullle vara kul och ta sej en titt