2008-12-01

De tretton Kristallskallarna.

Om ni har sett den senaste Indiana Jones filmen så är ni bekanta med kristallskallen.
Men eftersom filmen inte är så noga med faktan (men det är en bra film!) så tänkte jag titta lite närmare på det hela.
Kristallskallar har hittats på flera olika ställen i världen.
Vissa falska men även några som kan vara 5000 och 35000 år gamla.
De är gjorda i kvarts kristall och har förbluffat forskare eftersom de inte har några märken efter verktyg eller något som tyder på hur de är gjorda.

Enligt en gammal Indian legend så var de gåvor från dödsgudinnan. Det skulle finnas tretton stycken. De hade hållits isär och skyddats av präster och krigare.
Maya folket ska enligt legenderna ha haft 13 skallar som tillsammans har kraften att rädda världen.
Det finns en massa fantasieggande teorier om kristallskallarnas sanna syfte.
Som att vid Maya kalenderns slut 2012 så kan jorden räddas från undergång om alla kristallskallar återförenas.
Eller att dess förening skulle skapa fred på jorden.

En annan teori säger att de användes för healing.
Eller att de faktiskt skulle vara riktiga skallar tillhörande utomjordingar, som i Indiana Jones.

Min personliga favorit är att kristallskallarna skulle vara minnesbanker för alla svar på livet, tidens och universums gåtor. Det som talar för detta är att kristallskallarna är gjorda i samma sorts kristall som vi har i data minnen.
Om man tänker på hur mycket information som får plats på ett sådant så kan man ju föreställa sig hur mycket som skulle få rum i en kristallskalle! Wow!
Men allt detta förutsätter att våra förfäder hade teknologiska kunskaper som i vår tid inte ens kan fantisera om.

Den mest kända skallen är den på bilden ovanför. (Är det fler som tycker att det ser ut som att den skrattar?) Den kallas Mitchell-Hedges skalle.
Den ska ha hittats 1924 av Anna Le Guillon Mitchell-Hedges, dotter till brittiska äventyraren författare FA Mitchell-Hedges. Den är tillverkad av klar kvarts och är cirka 13 cm hög och 18 cm lång och 13 cm bred. Så när som mekanisk slipning av tänderna så har man inte kunnat hitta några märken på den. Underkäken är lös. Vissa tror därför att den kan eller har kunnat prata (läskigt!).

Många som har träffat en kristallskalle på nära håll säger att de känt av ett starkt fält av energi runt den eller blivigt helt fångade i dess blick. Åh, jag vill också se en i verkligheten!!!!!!!!! Sugas in i dess blick, känna energin och alltihop!!!! Såååååå cooooooolt!!!!!!

Många säger såklart att alltihop bara är fusk och båg.
Att Mitchell hedges har lurat alla.
Trist i sånt fall :(
Visst finns det många skallar som visat sig vara falska.
Men kan det verkligen gälla alla?
Frågan kvarstår ju ändå, hur är de gjorda?

Vad tror ni om det hela?

21 kommentarer:

Ahlberg sa...

Svar: Ja det är riktigt mysigt med advent :)

Och dina inlägg är alltid intressanta, inte så "vanliga" och är inte något mitt i mängden. Go on, you rock :)

Vida sa...

Intressant inlägg.
Hur många kristallskallar har hittats och vart finns dem om man vill se dem i verkligheten?

/Vida- the backpacker

Nina sa...

Spännande!

Sanna sa...

Ja, men jag älskar julen och allt pynt! :)
Haha tack för tipset! Det var en bra idé. :)

Jessica sa...

Åh, fy vad häftig! Jag vill med se en i verkligheten! ^___^

Anonym sa...

Hejjj och tack för titten,ja du é så välkommen att vara med o baka här med oss * Fniss * vilka härliga bilder du har på din blogg,verkligen nått utöver det vanliga,coolt..

Lotta sa...

Häftigt, alltid lika spännande att läsa hos dig.
Ha en skön måndag

C&RR sa...

Var tvungen att kolla in din blogg då besökt min.. Helcool blogg. Jag kommer att hälsa på ofta.
C&RR

IZZAH SVARAR sa...

det låter nice juh :D
vad gör du en kväll som denna då ?

Jeanna sa...

sv: ja den är så romantisk en sådan pojkvän som han skulle man haft ^^

Ja det håller ja med om texten var inte bra översatt :S

Men jag kommer se den snart igen :)

Fridas favoriter sa...

Sv: Ja, de var superfina på, så jag är nöjd! :)

Vilken spännande blogg du har, och såå många fina fantasybilder - i like! :)

Viktoriae sa...

Vad spännande att du skrev om detta! Har nyligen sett filmen och jag började fundera om dessa skallar fanns i verkligeheten vilket de då gör tydligen, häfitgt! ;)

diana sa...

Tack för din söta kommentar!! =) Så snällt! Läs gärna mitt nya inlägg om pälsindustrin! vad tycker du, är det okej med päls? Vore roligt att höra din åsikt! =) Kram// Diana

Alisa sa...

oh tack:) jag hoppas verkligen att det blir bra resultat på den:)

CC sa...

Finns det någon skalle på museum eller så som man kan se? Skulle inte förvåna mig om de kommer från rymden..

svar: vad synd att din mamma är allergisk, katter är så mysiga :)

Solli sa...

jag säger bara en sak..jag vill ha en !

Maria sa...

Tack för kommentaren i min blogg. Jag har precis läst om kristallskallarna, mycket intressant. Din blogg är den bästa jag sett!
Maria

Carolin sa...

Oj, jag skulle nog inte vilja se dem i verkligheten. Det är läskigt med skallar!
Men fascinerande!
Ha en jättebra dag!
Kram

Anonym sa...

hejhej! har faktiskt sett en i verkligheten!!! Den hittades i Belize, i en mayaruin som heter loubantoum. :)

Ida sa...

vart fick du tag på en skalle`? vad kostade den?

Anonym sa...

Vill se i en sådan,
det vore coolt om det var utomjordingar och att när vi hittat alla så kommer dom ner på jorden.