2008-11-28

Var månlandningen en bluff?

En av de konspirationsteorier jag gillar bäst är att månlandningen skulle vara en bluff.

Enligt den så var hela månlandningen inspelad i en studio på Area 51, en hemlig militärbas i Nevadaöknen.

Här är några av argumenten för att det skulle vara en bluff:
(Plus bortförklaring)

Bevis: Om man kör filmen i dubbel hastighet så rör sig astronauterna på samma sätt som på jorden. Filmens hastighet ändrades alltså för att verka vara filmad på månen.

Bevis: Bakgrunden är samma på flera bilder, bara med olika saker i förgrunden. Något som är omöjligt om det inte är filmat i just en studio.
Bortförklaring: Om man tittar ännu närmare på bilderna så upptäcker man att bakgrunden är något förskjuten i sidled, vilket tyder på att de är fotade med en bits mellanrum.

Bevis: Skuggorna faller inte åt samma håll på vissa bilder, vilket de borde göra eftersom det bara finns en ljuskälla på månen. Det visar att Nasa hade flera lampor i sin studio.

Bevis: Det finns inga spår i dammet från landningsstället. Vilket tyder på att raketen var ditställd.
Bortförklaring: Månen har ingen atmosfär så därför föll dammet så snabbt ner på marken att det inte syntes när raketen landade.

Bevis: Så eftersom det inte finns någon atmosfär på månen, varför vajar den amerikanska flaggan i vinden som inte finns?



Dessa är några av de många teorierna. Jag tycker ibland att vissa bortförklaringar låter riktiga. Det som får mig att tro på denna konspirationsteori är att bevisen för att det skulle varit en bluff är så många.
Okej, för att det skulle finnas någon liten grej som verkade underlig, men alla dessa! Det finns ju så många att jag inte ens fick plats med alla på denna lista!

Varför denna bluff då?
Ja, alla känner väl till att det var det en hård kamp mellan USA och Sovjetunionen. Flera kritiker tror att bluffen gjordes i rent propagandasyfte för att dölja att USA egentligen låg efter Sovjetunionen.
De hade redan skickat upp både en obemannad och bemannad farkost i rymden.
President Kennedy lovade folket att inom tio år så skulle en människa resa till månen och tillbaka.
Ett löfte som många menar var orimligt eftersom det inte fanns tekniska möjligheter att genomföra det. Men trots det så lyckades man göra det. Hur då?

Vad tror ni? Var månlandningen en enorm bluff?

21 kommentarer:

matilda sa...

hmm.. jag tycker faktiskt att det är lite läskigt att man inte riktigt vet ifall man är lurad eller inte.

men jag tror faktiskt att detta är fejk, eller hur? med så många bevis och allting..

ha en bra dag"!

Mickan sa...

Oj, det är ju mycket som verkar tyda på att det är en bluff, men ändå finns det sanning i det. Jaa, det är svårt. Tänk ifall de har lurat mänskligheten om månlandningen. :O

Tack för layoutberöm. Hoppas allt är bra med dig och att du får en fin helg!

CC sa...

I filmen så vajar ju inte flaggan alls, den står bara rakt ut liksom? Hmm, inte tänkt så mkt på detta tidigare, men varför inte, det kan ju mkt väl vara fejk..

Helios sa...

I knew it! har alltid trott att månlandningen är en ren bluff. i prestigematchen mellan usa och ryssland, skys det inga medel!

=)

Sandra sa...

hehe.. jag tror också att det är bluff.. som du skrev.. varför har man i sådanafall inte åkt tillbaka dit fler gånger? :P
finns säkert många saker idag som är bluff.. med tanke på dagens teknik o så.. :)
ha det gött!

Jeanna sa...

man vet inte om det är fejk eller inte har ingen anning faktiskt :S

Lotta sa...

Tittar in och önskar dig en mysig första advent

Thai Nguyen sa...

Vet inte riktigt vad jag ska säga här, har själv 0 koll på månlandningen whatsoever, dock var det här då en riktig intressant läsning. Finns idag en hel del teorier och bortförklaringar i allt, men det här är nog ett av de intressantare, samt snurrigaste grejerna som jag läst på länge.

... Och sedan finns ingen garanti på att den där flaggbilden som är lite överrallt på nätet inte skulle vara fejk. :P

Anniizz sa...

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det. Om det är så som du har skrivit så låter det verkligen som en bluff men jag tänker på de kan våga göra det.

yasmine sa...

oh, min favoritkonspirationsteori också! jag tror att det är fejk-som du säger är det för många fel. (men å andra sidan kan man ju fundera på om de verkligen är så dumma. alltså det krävs ju enormt många förberedelser för ett sånt skådespel, borde de inte ha tänkt att folk skulle genomskåda dem och varit mer noggranna ifall de nu bluffar?)

du borde förresten skriva om déja vu på din sida, hade varit kul. tycker det finns väldigt intressanta teorier om det, bl.a. övernaturliga (hehe, jag vet att jag själv kan skriva om det men jag är för lat + att jag tycker att du är väldigt bra på att skriva)!

Anonym sa...

Detta har dem tagit upp i Mythbuster (går på Discovery Channel) där dem försökte återskapa fotografierna med hjälp av miniatyrer, intressant är det och värt att se.

Jah Hollis sa...

Konspirationsteorier är alltid kul tills man börjar kolla hur de är uppbyggda. Man kan till och med bygga filmer kring dem:
sv.wikipedia.org/wiki/Capricorn_One

Men vad gäller månlandningen så är det inte bara en gång man har varit där, utan sex gånger:
en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing#Manned_Landings

Alexandra sa...

Jag har svar på din fråga angående att flaggar fladdrar. Om du kollar högst uppe på tyget så ser du att det är en söm där? Det sitter en pinne som håller ut flaggan =)

Anonym sa...

Det där med hastigheten när man spolar filmen snabbare är ju inte så konstigt. Eftersom det går långsammare på månen så går det såklart fortare om man snabbspolar filmen, dvs att det blir i liknande hastighet som på jorden. Det är inte så konstigt, en långsam gång/hopp som sedan snabbspolas går "konstigt nog" fortare och liknande det på jorden. Inte alls konstigt.

Leslie sa...

Jätte intresant det här, hade inte hört talas om dena fråga att det skulle vara en bluff, övervägde inte ens tanken om det :P Men nu när jag läser detta så har jag sökt lite fakta och OJ. Man blir verkligen misstänksam :O

Ha en magisk dag!

Bea sa...

Ända sättet att få reda på det är ju att någon annan reser upp dit och kollar! ;) Jag själv har ingen aning.. kan gott väl vara fake! Klart, men man hoppas väl ändå att det är verkligt? Fast haha fy vad pinsamt ifall man kom på att allt var bluff! XD

THERÉSE sa...

man har ju lärt sig att det är sanning, men man undrar ju.

Finns många bevis som pekar på motsatsen. Himla löjligt tycker jag om det är bluff.

Anonym sa...

KOLLA HÄR, obestridliga bevis för månbluffen:

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/09/manbluffen-1969-1972-obestridliga-bevis-for-nasa-s-mankonspiration-dokument-och-video-analyser


Snacka om att NASA fejkade "månlandningarna"...

Snilleblixten sa...

KOLLA HÄR, obestridliga bevis för månbluffen:

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/09/manbluffen-1969-1972-obestridliga-bevis-for-nasa-s-mankonspiration-dokument-och-video-analyser


Snacka om att NASA fejkade "månlandningarna"...

Anna Munkhammar sa...

Jag ska tydligen vara släkt med Aldrin som var den andre mannen på månen (om nu inte det skett någon otrohetsaffär någonstans på vägen...). om det är fake är det inte konstigt att de fick sådanna problem de som var med...

Jag hoppas man någon gång får veta

MissMagicGirl sa...

Hej igen Anna!

Coolt att du är släkt med Aldrin! Har du släktforskat eller...? :) Häftigt hur som helst, undrar om jag är släkt med någon kändis? ^_^

Ja, jag hoppas också att vi en dag får veta. Men jag tvivlar. Om det är en bluff kommer de knappast avslöja det och om vi verkligen var på månen, ja, så kommer alla ändå fortsätta tvivla. ^_^ Lite hemskt om de faktiskt var där att ingen tror dem. Ha, ha :D

Tack för dina kommentarer! Ha det bra!