2008-11-24

Vampyr.

Legenden om vampyrer härstammar från Östeuropa.
Men har spritt sig till nästan alla kulturer.
Därför beskrivs dom lite olika på olika ställen.
Men de mest kända dragen är den bleka hyn, övernaturlig styrka och såklart huggtänderna.

Vampyrer sas ha magiska krafter och kunna förvandla sig till vargar, fladdermöss, råttor och till och med till dimma.
Vampyrer är väldigt tåliga och påverkas inte av det materiella.
Men det finns vissa saker som får dom ur balans. Vitlök skall stöta bort dom.
(Så där kan man säga att vampyrerna är som vi andra, usch för doften av vitlök!)
Även vissa religiösa symboler stöter bort dom. Som kors eller krucifix.

Andra sätt att lura av sig vampyrer är att strö ut riskorn eller frön för en vampyr kan då inte gå förbi utan att räkna kornen.
Om man slänger vigvatten på en vampyr så ska deras hud frätas sönder.
Enligt vissa myter så tål inte vampyrer silver heller.
Men jag måste säga att om vampyrer kan vara så gulliga som Edward i Twilight så skulle jag vilja veta lite sätt att locka till mig dom i stället….
Om hur man blir vampyr finns det lite olika teorier.
Den mest kända är att man blir vampyr efter att själv ha blivigt biten av en.
Men det ska också kunna bero på att: man tagit livet av sig, dött på ett hemskt sätt, att man levt ett kriminellt liv, ingen har bett för en när man blev begravd eller att en katt eller en varg går över ens lik.
Om man skulle stöta på en ondsint vampyr så, även om vampyrer ska vara odödliga så går det att döda dom om man gör på rätt sätt.
Man ska driva en påle genom dess hjärta, hugga av huvudet och lägga vitlök i dess mun. Man ska passa på när vampyren sover i sin kista. Där sover den ofta i flera decennier i sträck. Men man får se upp så vampyren inte vaknar.

Ett bättre sätt att upptäcka att någon är vampyr, än när dom biter än, är att se om det har någon spegelbild. Vampyrer ska nämligen inte ha det.
Enligt vissa så glittrar deras hud som diamant i solljus (I Twilight, tex) men enligt andra källor så dör vampyrer om dem kommer ut i solljus.

Myten om vampyren kan härstamma från olika saker.
Tillexempel så finns en ovanlig blodsjukdom som heter porfyri som i vissa fall kan göra den drabbade känslig för sol och blekhyad och tandköttet blottas.
Så finns ju de blodsugande fladdermössen i sydamerika.
Vad tycker ni om vampyrer?

22 kommentarer:

Vida sa...

Vilket välskrivet inlägg med fina bilder men nej, jag tror inte på vampyrer.. men det har skrivits många bra böcker om dom.

Ha det gott!

Vida

Tasha sa...

Tack. Angående vampyrer så gissar jag att du reda slukat Annie Rices böcker?

Viktoriae sa...

Bra skrivet och intressant, jag tror dock inte på vampyrer utan att det kanske beror på sjukdomen prfyri som har fått historierna om det att komma till

DumleMaria sa...

Som vanligt ett intressant och välskrivet inlägg, och vem vet, kanske finns dom?!
Myten måste ha kommit någonstans ifrån.
Maria

IZZAH SVARAR sa...

åh vad trevligt det låter då :D
vill oxå åka nån stans hehe men för mej blir det åh vara hemma åh slappa typ ska nog träffa en kompis åh ta en fika med henne men annars händer det inte alls mycke för min del. inte vad jag vet hehehe .. händer inte nå föräns lördag då jag ska på 50års fest !

Anniizz sa...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem men de verkar vara läskiga. Egentligen så har det väl aldrig funnit vampyrer?

Sanna sa...

Vad bra du skriver. Så spännande. :)
Ja, haha tur att bilden inte är hemifrån mig (hittade den på nätet nånstans) haha.
Ja, jag känner mig lite krasslig i halsen faktiskt. Ska försöka hålla mig frisk! :)

SysterLilli sa...

Oj, självaste Nesferatu har jag jobbat med för några år sedan. Hon var väldigt liten, cirka 1.40 cm lång, hade huggtänder, syntes inte i speglar och ingen visste riktigt hur gammal hon var. Detta var vad andra sade om henne i alla fall. Hon kallade sig Margareta... konstigt va? Hihi! ;)
Tur att hon aldrig fick reda på vad som sades om henne. Själv tycker jag det är mycket spännande med etnologi och gillar att titta på draculafilmer.

linda sa...

sv: jo, det var lite synd att jag inte vann! :cc hade suttit fint med ett xbox, haha.

åh, jag älskar vampyrer <3

sofie sa...

sv : tack så mkt ! :D

bra skrivet (a)

Carolin sa...

Du skriver alltid så intressant!
Hoppas du har en jättebra kväll!
Kram

CC sa...

Jag älskar vampyrer! Dessutom är de sexiga ;) Jag hade en period då jag läste alla vampyrböcker jag kom över. Såklart stort fan av Anne Rice o Poppy Z Brite. Fortfarande är Dracula med Gary Oldman o Winona Ryder en av mina favoritfilmer...

Linda sa...

Jag gillar alla myter om vampyrer.

År 1431 levde en furste som hette Vlad III Dracula Tepes i Transylvanien i Rumänien. Han var oerhört tyrannisk och brukade roa sig genom att spetsa folk levande på pålar i en hel skog, koka folk levande, skinnflå dom, stympa, halshugga, blända dom, bränna, rosta, hacka, levande begrava, dömma folk att äta sina egna eller andra stympades kroppsdelar o.s.v.

Han blev känd vida omkring. Folk var så rädda för honom att de började sprida historier; att han drack folks blod. Faderns titel, Dracul, betyder Drake och det namnet fick han när han valdes in i en Ungersk religös riddarorder. Sonen fick därför namnet Dracula. När Vlad Dracula dog år 1476, levde folk vidare i skräck att han skulle återuppstå.

Vlad Tepes anses vara grundare till vampyrmyten.

Ahlberg sa...

Svar: Tack :)

Och kommentar, väldigt bra skrivigt inlägg. Tror dock inte det finns vampyrer, finns människor som är väldigt förtjusta i smaken av blod därimot. Och förövrigt tycker jag att myterna och hela grejen med vampyrer är väldigt intressant

Mimmi sa...

Dom är coola, ska bli en;) haha näe skojja.

Anonym sa...

Du skriver väldigt bra och dock så håller jag med:Edward är ganska gullig.Det finns också vampyr myter från Philadelphia om kvinnor som suger blod med tungan istället med tänderna,och det sägs att de är väldigt vackra...

Maisha

Anonym sa...

För länge sen så fanns det en flicka som var otrolig vacker och alla män ville ha henne.Och en dag så kom en utbytes student som var på ett discotek och såg henne.Han bjöd ut henne till dansgolvet och började dansa.Men så plöstligt kände han hennes tunga på halsen.Det kittlades...så han sade inget.Det fortsatte så tills en dag så mådde han illa,han hade feber,blev blekare o.s.v.Men en dag förföljde han henne tyst till hennes hem.Där såg han att hon sminkade sig och tog ut sin...tunga.Den va' 1,5 meter lång.Och sen dess har han aldrig varit på en discotek...
en myt från sydamerika.

aNe sa...

vilka snyga biler
aNe

Elin sa...

Jätte fint inlägg. Du kan verkligen hitta fina bilder! Men jag hoppas att vampyrer inte finns. Även om man kan se roliga filmer om dom och sånt är dom ju jätte läbbiga! Jag har testat om jag är vampyr men tror inte det. Jag är absolut inte läskig, kan inte suga blod, inte skifta form och det ändå som jag tycker är jobbigt med solljus är att ibland blir man bländad.

Marie-Louise sa...

Jag är ju ett vampyr freak!!:P så de skulle ju vara trevligt om de fanns vampyrer^^ men de gör de väl inte..men om de hade gjort de så hade de varit kul^^ jag är galen i dom små blodsugarna... (\(^,..,^)/)

Louise sa...

jag är redan en vampyr!! är född till vampyr:P och nu ska jag ut och hitta ett offer som kan skänka mej lite blod :p

Anonym sa...

jag tror vampyrer finns, eller iallafall har funnits. dom är verkligen facinerande varelser. Jag har alltid velat träffa en vampyr som kan göra mig odödlig, och leva i ett mörker i flera århundraden. Finns det någon dör ute? Kliv fram, ni är vackra! / Nettan