2008-11-05

Dog verkligen Mammutarna ut?

Alla har ju någon gång hört om de jättelika Mammutarna som levde för cirka 3 miljoner år sedan. De var elefantdjur och hade långa betar och de arter som levde norr ut hade tjock päls.

Men nu har man börjat ifrågasätta om de verkligen dog ut.
Det har gjorts rapporter om folk som har hittat spår och till och med sett levande Mammutar.

I februari 1888 så hittades märkliga spår i Alaska.
En indian berättade att han blivit nyfiken på spåren och följt dem. Till sist hade han hittat en varelse som han beskrev som enormt stor och med stora gula lysande betar. Han hade skräckslagen flytt därifrån.

1899 kom en ny historia. En vid namn Henry Tukeman berättade om hur han dödat en Mammut. Senare donerade han den till The Smithsonian Institute i Washington D.C.
Detta har blivit avfärdat som en stor bluff men vissa tror att det finns ett korn av sanning i historien.

Under andra världskriget så berättade en pilot att han sett en grupp Mammutar när han flög över Sibirien.
En massa rapporter har genom åren överlämnats till ryska myndigheter från jägare och andra som sett stora lurviga elefanter i Sibirien.

Elefanter har alltid varit mina favoritdjur av riktiga djur.
Annars så är det Gripen som är min favorit ^_^

Jag tycker att Mammutar är supercoola och jag önskar verkligen att de fortfarande finns.

Vad tror ni?

14 kommentarer:

BeRKA sa...

Jag tror att de dessvärre är utdöda sedan länge. Men jag hoppas att man inom en snar framtid med genteknik skulle kunna återuppliva dem.

Emma sa...

Hm, jag tippar på att det är utdöda. Men det vore riktigt fränt om de inte var det =P

I övrigt så är det alltid lika kul att komma in i din blogg och se vad för spännande du skriver om!

Miss Muffin sa...

mammutar är coola. ja skitäckligt med hamburgarna. såg att du gillar lotta-böckerna... jag med och jag är ändå lastgammal (26 år)!

Jeanna sa...

mammutar är ståtliga djur! :)

Mli sa...

Undrar va då papputarna försvann!? ;) finns det mammutar måste det ju finnas papputar, får undersöka den biten..hihi

Ja visst är det mysigt med bubbelbad, hade dusch i förr förra lägenheten å det va ju så trist efter ett tag. Efter det letade jag bara lägenhet med badkar hehe!

Carolin sa...

Du har blivit utmanad!
http://ungkvinnas.blogg.se
Ha en jättefin kväll!
Kram

Anders sa...

De är nog tyvärr utdöda för länge sedan. Men det vore jäkligt kul om det inte var det. Gärna för mig :)
Just nu sitter jag och kollar på en film om krokodiler - de är också spännande djur.

Marica sa...

Humm..... Jag tror inte att mammutar finns kvar. Men det skulle inte förvåna mig om det finns en art av elefanter som har lite hår av just den anledningen att de lever lite mer norrut. Elefanter är ju väldigt lik mammutar då dom dock har kortare betar. Men vad vet jag. Kanske gömmer sig någon där ute. Men med dagens teknologi så borde vi väl ändå upptäckt dem tycker jag. Vi har ju upptäckt att det funnits vatten på mars för tusan. Hehe.

Anonym sa...

Otroligt fin blogg!
Tror tyvärr även jag att mammutarna är utdöda! tror dessa myter och sagor existerar omkring dem för att vi alla skulle vilja att de fortfarande lever! precis som med bigfoot, spöken mm vad vore världen utan mysterier?
ännu en gång älskar jag din blogg! blogga vidare! mig har du i alla fall som läsare!

Lenhult sa...

Vore intressant om de fanns, men knappast troligt, dessutom är de ju såpass stora att man väl inte missa dom, om de nu har överlevt några.

Jessica sa...

Jag gillar mammutar tror jag. :D Elefant är min favorit bland vilda djur och mammutarna är väldigt coola, de också. :)

Anni sa...

Att det fortfarande finns mammutar tror jag inte på. De skulle väl varit väldigt stora och de kan inte gömma sig på olika ställen som vissa andra djur kan.

Anonym sa...

Har läst i en artikel att forskare från USA o Ryssland har fått fram kromosomer från en infryst mammut och de ska föra in kromosomerna i en nu levade Elefants livmoder :P
Kanske blir det nya Mammutar XD

mercedes sa...

"Har läst i en artikel att forskare från USA o Ryssland har fått fram kromosomer från en infryst mammut och de ska föra in kromosomerna i en nu levade Elefants livmoder :P
Kanske blir det nya Mammutar"
Jag har också läst något om det. Och att de skulle starta en "mammut farm"
Du har en väldigt intressant blogg! Kul att du inte bara riktar in dig på en speciell övernaturlig händelse utan skriver om allt!