2008-11-24

De rörliga stenarna.

I Racetrack Playa i Death Valley i södra Kalifornien i USA så finns ett av världens stora mysterier.
Stenar som flyttar sig över marken utan någon utomstående hjälp.
Ingen har någonsin sett dom förflyttas, plötsligt så har dom bara det.
De kallas på engelska för: moving rocks eller sliding rocks.

Racetrack Playa är en uttorkad sjö.
Den är mest känd för sina rörliga stenar och turister kommer dit varje år för att ta foton av de mystiska stenarna.
De flesta hoppas väl också att få se en sten i action men än så länge har ingen gjort det.
Forskare tror att stenarna flyttas vart andra eller tredje år och spåren de bildar ligger kvar i omkring 3 eller 4 år.

Det finns många teorier om hur de kan förflyttas.
En gammal teori är att det på något sätt har med magnetism att göra men modernare forskning har avfärdat det.
Att de skulle flyttas av djur är uteslutet eftersom många av dom väger kring 350 kilo.

Vissa säger att de kraftiga vindarna får stenarna att flyttas. Men det håller inte heller eftersom marken som spåren lämnas i är så hård. Stenen skulle stoppas av den torra jorden. Dessutom så blåser inte vindar i sicksack.
Det har även hänt att av tre stenar som stått bredvid varandra har en flyttat medan de andra stått kvar.

Vad tror ni om detta?

Vad är det för underlig kraft som flyttar dessa stenar?

28 kommentarer:

Madonnan sa...

Jag tror nog inget, måste fundera länge på sånt och gärna höra vad andra tror. Men det är fascinerande:)

Kram

Vida sa...

Hmmm.. det där lät spännande... har faktiskt inte hört talas om dem.

Ha en magisk tisdag!

Helios sa...

shit vad fascinerande!! har aldrig sett något liknande förut!

undrar vad det är för kraft som orsakat detta! jag tänkte på magnetism när jag läste det..

coolt!

inlägget om vampyrer här nedan var lovely! ääääälskar vampyrer! när jag var liten ville jag ha vassa hörntänder..ok d vill jag fortfarande haaha =)

Linda sa...

Tack så mycket :)

Christina sa...

Verkar lite kusligt men vad det är har jag ingen aning om.

Tack söta Du för din vänliga kommentar inne hos mig.

Ha det gott
Kram

Anniizz sa...

Jag har aldrig hört om det här men det verkar vara mycket intressant. Jag skulle vilja se det!

Pernilla sa...

Ja det var jättesnällt!
Du har en cool sida, fast jag tror jag sagt det förut. =)

Sanna sa...

Oj, låter jätteskumt med de där stenarna! Sjukt om det är sant.

Maten blev god efter att jag halvt bränt sönder ugnen. haha! Jag är ingen proffs-kock.
Potatisgratängen blir dock godare med grädde! :)

IZZAH SVARAR sa...

jo du han e mr bortskämd :P hehe ..
vad har du för dej nuh då ?

Sonny sa...

Svar: Kul att du lämnade en liten kommentar, samt gillade bilderna! :) Blev ärligt talat lite förvånad när jag såg kommentaren! Tack!

Angående stenarna så är det ett av de många mysterierna här i världen. Så länge de inte har ett logiskt svar så får man fortsätta att tro på det mest osannolika svaret; De flyttade sig själva! =D

Lotta sa...

Å vad spännande har jag aldrig hört talas om och har heller ingen aning om hur det går till
Ha de så bra Kram

SysterLilli sa...

Oj, det här var spännande. Jag har aldrig hört talats om dessa stenar tidigare. Härligt mystiskt så det förslår! :)
Ha en bra dag!

DumleMaria sa...

Tack för dina kommentarer i min blogg, jag blir lika glad varje gång. Och stenarna, ja vad ska man säga? Jag hoppas och tror att dom flyttar sig själva, vore ju helt underbart om det är nånting i världen som ingen riktigt förstår..
Maria

Linda sa...

Tack!

Oj, vad konstigt det där med stenarna! Jag har självklart inte en aning, hur de kan flytta sig. Kanske har att göra med jordens rotarsion, dragningskraften under jordskorpan vs. rymdens magnetism, jordplattor som rör sig, sandens beståndsdelar, stenarnas massa. Inte en aning, antagligen kan någon forskare komma med någon mattematisk förklaring. Först tänkte jag att det kanske är något djur eller koloni med insekter som bosätter sig i stenen och får den att flyttas. Spännande! Hoppas vi får svar nån dag!

Annies Fotoblogg sa...

Vilken häftig men konstig grej att stenarna rör sig själva. Det vill jag fota ;)

Emma sa...

Sv: Tack, jag hoppas också få ordning på det. Det börjar bli alldeles för snurrigt i huvudet på mig =/

...och som alltid. Lika spännande och intressanta inlägg hos dig varje gång jag tittar in. De här stenarna slår nog allt jag läst hos dig hittills. Jag har inget svar =P Men det vore ju rätt häftigt om det var stenarna själva =P

Pernilla sa...

Sv: Tack vad snällt sagt!

Carolin sa...

Läckert! Det skulle jag vilja se!
Hoppas du har en jättebra dag!
Kram

Viktoriae sa...

Vad fascinerande med stenarna, du skriver om så intressanta saker! :)

Jessica sa...

Vilka söta stenar! ^___^ Om de förflyttar sig själva så kanske stenar har liv ändå? Gulligt i alla fall, tycker jag. ^____^ Och häftigt!

Tina sa...

Tack :)

Shit coolt det där med rörliga stenar, om det nu är sant då :)

IZZAH SVARAR sa...

men vad gulligt av dej att du nominerade mej tack tack tack :D

vad gör du en kväll som denna då ?

IZZAH SVARAR sa...

ah okej trevligt trevligt

men åh så det bär av i morron visst va det me din morsa du skulle fara dit ? fan va kul lite avis ! du har inte lust att packa ner mej i en resväska hahahaha :D

sophia sa...

åh, alltid lika kul att läsa din blogg, man får hopp om att det finns saker där ute som vi fortfarande inte vet någonting om.
och jag vill inte veta heller :) mycket roligare så.

Solli sa...

svar: tack :o)

vilka häftiga stenar!

Cicci sa...

Det sägs ju att stenarna flyttas med hjälp av vatten som rör sig där lite nu och då. Eller jag såg någon video på youtube som handlade om det, men kommer inte ihåg exakt hur det var. Men sök på "moving rocks" och "Death Valley" på youtube så hittar du säkert något liknande klipp!

Elliranda♥ sa...

Hejsan! Dem stenarna är väldigt läskiga, har träffat på en... Det är osynliga demoner som flyttar dem. Hälsningar Elliranda!

Anonym sa...

Okey, vill åka dit ^^'