2008-11-27

Att halka tillbaka i tiden.

Det finns en hel del historier om människor som säger sig ha rest tillbaka i tiden. De beskriver det som att allt har varit som vanligt. Så plötsligt har en känsla av olust och depression kommit över dom. Omgivningen har blivit platt och färglös och ljud har låtit dova.
Så har de upptäckt att de befunnit sig i en annan tid.

Ett av de kändaste fallet var i Frankrike 1901.
Två engelska kvinnor som var rektorer på St Hugh´s college berättade hur de åkt tillbaka i tiden till Versailles vid tiden för franska revolutionen.
De berättar att de fylldes av en känsla av dysterhet och att de såg och pratade med människor som var klädda i tidstypiska kläder.
På grund av deras höga yrkesstatus så berättade dom inte om händelsen förrän flera år senare. Då gav de ut en bok under pseudonym som hette: An Adventure in 1911. Deras bok blev film under namnet: Miss Morison´s Ghosts.
Skeptiker har bortförklarat händelsen som inbillning eller bluff.
Som vanligt med andra ord…

Ett annat fall var 1979. Två gifta par, Simpsons och Gisbys, körde genom Frankrike på en resa mot Spanien. De bodde en natt på ett hotell i extremt gammal stil. Hur gammalt det än var så trivdes de tillräckligt för att vilja bo där på tillbakaresan också. Men då kunde de inte hitta hotellet. Det var som borta med vinden… Hotellet tycktes aldrig ha funnits. Foton de tagit under sin vistelse där var borta på filmrullen. Även från negativen.

Vad tror ni?
Är dessa historier riktiga?
Är det möjligt att plötsligt kastas tillbaka till en annan tid?

15 kommentarer:

eva sa...

Tack för krya på dig hälsningen! Nu känns örat bättre men inte förkylningen i sig. Får nog stå ut med att vara förkyld hela vintern verkar det som...
Ha en skön dag
//eva

Vida sa...

Jag önskar att man kunde resa i tiden för det vore så spännande att få se en annan tid med sina egna ögon.. men jag tror nog inte att det är möjligt. Men ingen vore gladare än jag om det visade sig vara fel.

/Vida

Kinga sa...

taaack! det var en UNDERBAR solnergång... varenda sekund gav en livstid av ny mystik...

Emma sa...

Tack för ditt besök i min blogg.
Vilken rolig blogg du har, här stannar jag ett tag! Och kommer gärna tillabka)

Marika sa...

Ja, han är en riktig sötnos. =) Intressant blogg du har! Ska läsa lite i den nu.
Ha en bra dag!

mullemoose.blogg.se sa...

Tack snälla. Din blogg är spännande och snygg!
Fortsätt skriva och ha det önskar
Mille och Mulle ^w^ (ja..eehhh, blev bara lite inspirerat)

Anniizz sa...

Jag tror inte på det. Det känns inte verkligt att något sånt händer.

Viktoriae sa...

Vad spännande att åka tillbaka i tiden, men om det är sant? Tyvärr tror jag inte på det, kan finnas andra orsaker bakom varför de trodde det blev så.. men vem vet?

Lotta sa...

Hej hej ville bara titta in och säga hej, har inte varit ute så mycket. Är såååå förkyld nu också,,,, Men jag berättar för alla om din fina sida!!! Stor kram din vän Lotta Potta

Frida sa...

Jag hoppas de är sanna och att jag fick göra en. Fatta så najs det skulle va.

Carolin sa...

Hej vännen! Du har fått en Award i min blogg!
Kram

Anonym sa...

Du var dagens bloggtips igår :-)

www.blogganalysen.se

Jeanna sa...

Ja kasnke det är möjligt man vet aldrig :D skulle vara ganska intressant att resa tillbaka ett litet tag :)

Dolly sa...

Jag såg de där om paris i en dokumentär för ett tag sen! Jag tror på det =) hur det funkar, ingen aning. puss/dolly

Anonym sa...

Det vore jätte coolt att åka bakot i tiden. Tänk om man kom tillbaka till då dom skrev Voynich-dockumentet, eller vad det hette. Och fick reda på allt som dom skrev. Sedan kanske man kom tilbaka och talade om vad som stogd. Alla skulle väl inte tro på det men.