2008-10-27

Spöket på Raynham Hall.

Raynham Hall sägs vara hemsökt av ”The Brown Lady”. (Som nu får heta ”bruna damen”, detta är ju faktiskt en svensk blogg.)
Hon ska ha hållit till där sen längre än 250 år tillbaka.

Bruna damen har setts otaliga gånger genom årens lopp.
En av de mest kända historierna är från början av 1900-talet när George IV som då var regent besökte Raynham Hall. Han vaknade mitt i natten och såg en kvinna kläd i brunt stå vid sängen. Han blev så rädd och sa att han inte tänkte stanna en timme till i ”detta förbannade hus”.

Här är en bild av Raynham Hall, det förbannade huset…

Hon visade sig även julen 1835 (Bra lärdom, det är inte bara under halloween som spöken är i farten!) Då sågs hon av Colonel Loftus. Han såg henne först i korridoren. När han kom emot henne försvann hon ner för trappan. Tillskillnad från George IV så stannade Loftus kvar. Han såg bruna damen igen en kväll senare i trappan. Då bar hon en lykta.

1936 efter att ännu fler personer sett henne så anställdes en fotograf, Indra Shira som skulle ta foton av Raynham Hall. Då togs ett av det mest känd spökfoton någonsin.
Vem var modellen? Vår brunklädda vän såklart!
Shira såg spöket i trappan. Han sa åt sin assistent att ta bilden.
Hans assisten Mr. Provand. Provand såg det inte själv men tog bilden i den riktning Shira pekade.

Bilden är här under.

När bruna damen levde var hennes namn Dorothy Townshend. Dorothy gifte sig med sin ungdomskärlek när hon var 26, Lord Charles Townshend.
Enligt en legend så blev hon älskarinna till Lord Wharton. När Charles upptäckte det så höll han henne instängd i hennes hem. Det är inte känt hur hon dog men vissa säger att det var av brustet hjärta. Andra att hon dog efter en tids sjukdom eller att hon föll ner för en trappa.

Nu var det ett tag sen hon sågs. Vissa påstår att hon har flyttat och börjat spöka på Sandringham House istället.
Själv så hoppas jag att hon fått frid i själen.
Vad tror ni?


Imorgon fortsätter spökveckan!

10 kommentarer:

Ida sa...

Haha tackar! Den var faktiskt riktigt god. :P
Väldigt intressant inlägg förresten. Bilden är ju riktigt läskig! Jag hoppas också att hon har fått sin frid.

Lotta sa...

Man får väl hoppas att hon har fått frid =)
När jag jobbade natt på en herrgård så var det också en dam som "spökade" där, jag såg henne aldrig men kände av hennes närvaro och det var inte alla nätter jag var välkommen att stöka på herrgården mitt i natten, ibland kände jag ovälkomna vibbar medan andra nätter gick bra.
Jag kan tala om att det inte alltid var kul att jobba helt ensam där mitt i natten ibland

Sanna sa...

åh! Spännande historia! Älskar sånt här, kan inte låta bli att tro att det är sant. :)

Ja, jag vet. Men filmen kanske är bättre enligt dig. Vi får hoppas det. :)
Kram!

Mli sa...

Sånt här är spännande med andar och spöken..helt besatt av ghost whisperer den serien hehe. Hoppas damen har fått frid, kanske inte så roande att gå runt i ett hus själv i många år sådär hehe...

jeanna sa...

spännande att lösa :)

Emma sa...

Sv: Haha jaa, man behöver verkligen börja fundera på julklappar nu. Då kanske man har ett hum om vad man ska köpa till folk, så slipper man bli stressad över det lite längre fram..

Elin sa...

ja en extra timme är väl aldrig fel. Säskilt inte om man har något speciellt inplanerat. Det finns inte mycket som slår att inte behöva stressa
ja vi får väl verkligen hoppas att hon har fått frid isjälen nu, tänk att leva i 250 år :S

Jessica sa...

Ja, det hoppas jag också att hon fått! :) Bilden är helt galet läskig, coolt att man kan fånga sådant på bild.
Påminner mig om en spökdokumentär jag såg när jag var liten, på femman^^. Dock vet jag inte om jag ska tro på just den dokumentären direkt, men riktigt läskig var den. Typ spöken som försökte mörda människor och grejer. Tror dock inte att det finns onda spöken. Inte särskilt många iaf.
:)

CC sa...

Vilken läskig bild... jag tycker det är ruskigt intressant med spöken o andar men är inte så säker på att jag skulle vilja möta någon själv...

Happy Halloween på dig :)

hanna.wiberg sa...

åhh...vad läskig bild:Oär det värkligen en riktig bild på ett spöke:O jag skulle aldrig våga gå int i det huset...