2008-10-21

Har det funnits älvor?

I folktro har älvor varit kvinnliga andeväsen. Tidigt om mornarna eller sent om nätterna kan man se dom dansa över ängar, fält eller mossiga marker. Jag har själv tyckt mig se älvor vid flera tillfällen när jag har sett ut i dimman…

I skottland trodde man på älvor långt in på 50-talet. Men då var de inte de snälla älvor som man sett i böcker och på film. Onej, det var mer onda varelser som kasade förbannelser eller kidnappade folk.

En som hette Sir lain Noble sa:
There's no question that they existed. We have two fairy houses quite close by and we have records of conversations between fairies and people on the island.
Vad älvorna är för några är oklart.
Kanske var de fallna änglar eller dödas själar. Eller onda/goda naturväsen.

När jag tänker mig älvor så känns de nästan genomskinliga och inte som ett väsen av kött och blod. Men 2004 så hittades ett litet skelett som tros tillhöra en älva på en Indonesisk ö. Skelettet hittades i en grotta och såg ut som en människa fast pyttelitet. Efter denna upptäckt kom frågan om myter om älvor faktiskt har verklighetsbakgrund.
Jag vet inte om skelettet var äkta eller en bluff. Jag hoppas att det var en bluff i detta fall. Jag tycker bättre om tanken på älvor som andeväsen.
Som goda, inte sådär läskiga och onda.

Vad tror ni?

3 kommentarer:

Fröken Svår sa...

Bra post. :) Det är konstigt att älvor har framställts som onda, jag tycker att de låter så gulliga, söta och snälla. :) Det är de i alla fall i alla tecknade filmer ^____^
Ha en bra dag :)
Kram

Jeanna sa...

jag håller med dig! bra skrivit! :D

Ellivranda sa...

Dem är goda! Man kan nästan bli lite sur på att nån tror att dem är onda!