2008-10-31

Halloween!

Då var vi äntligen framme vid Halloween. ”Hurrarop” ”Jubel” :D

Jag tänkte därför berätta lite om Hallloween som högtid.
Det är en gammal tradition som funnits i många länder genom tiderna.
Kelterna firade nyåret den första november. Dagen innan kallades Samhain.
Vilket betyder slutet av sommaren. Då trodde man att de döda reste sig ur sina gravar och vandrade runt bland de levande och ställde till problem. Därför klädde människorna ut sig för att spökena inte skulle förstå att de var människor och lämna dom i fred. Så där hör ni att det är viktigt att klä ut sig denna dag!!!

I Rom så hade man flera firanden under året för att blidka onda och vilsna spöken så de inte skulle ställa till det för en.

I kristendomen blev dessa firanden till alla helgons dag när man firar de kristnas helgon. Vilket vi gör i morgon 1 november.

Så genom dessa gamla högtider har Halloween bildats.
Inom paganism och wicca så firas fortfarande Samhain och de gamla traditionerna utom offring av djur som är förbjudet.

Jag vill avsluta med att tacka alla som följt min spökvecka!
Självklar så kommer jag skriva mer om spöken även om det inte är spökvecka.
Så det är bara att hålla utkik i bloggen.

Så behövs det ju ett halloween mysterium.
Så här är ett:
Vad döljer sig under lakanet? Det är inget äkta spöke!


Då önskar jag alla en läskig Halloween!

7 kommentarer:

ilhana sa...

ååh vilket fint inlägg! är det okej om jag lånar bild nr2. den var verkligen min syn på halloween alltså. riktigt snygg också :) hehe

puss

magdalena sa...

Hej!
Kul att du lämnade kommentar i min blogg! Coola bilder, du har här på din blogg! Jag får slänga typ 9 av 10 bilder, försöker tala om för fiskarna att de ska stå stilla. Men de går ju lite lagom bra... ;)
Spökis har jag varit på en del gånger genom jobb. Många är dom som upplevt att det spökar där :)
//Hej hej och trevlig Halloween
Magdalena

Miss Petite sa...

nej men vilken söt pellefant :)
lite galna ögon dock hehe

självklart att jag tipsar om din blogg, läser den nästan dagligen.

LifeStyle Sweden -inre och yttre hälsa sa...

Oj, vilka vackra bilder! Något säger mig att du gillar helgen som är på väg.
Titta gärna in igen!

Marica sa...

Hahaha, en elefant. :P

lotta sa...

Hoppas verkligen din Halloween helg blir lika kul som du önskar... Alltid så kul att läsa vad du skriver och titta på dina underbara bilder... kram kram

Jeanna sa...

det där visste jag inte...alltså varför man klädde ut sig. Vad cool nu fick jag lära mig något nytt ;)