2008-10-29

De elva spökenas hus.

I Massachusetts på Old Kings Highway så finns det ett hus som kallas Barnstable huset.
Det sägs vara bebos av 11 spöken och räknas som det mest hemsökta huset på Cape cod.

Här är en bild av det från sin mest spöklika sida…

Barnstable huset har självklart haft en massa olika ägare genom sitt nästan 300 år gamla liv.
Jag ska inte tråka ut er med att berätta om alla ägare. Men det har både varit hem och värdshus. Så många människoöden har passerat förbi det.

Vad det gäller de elva spökena så känner man inte direkt till så jättemycket om vad de är för ena. En fysiker som besökte Barnstable huset sa att 11 själar var närvarande. Av det utalandet så fick huset sitt namn: ”House of eleven ghosts”.
En av de mest kända händelserna var 1973 när en brand uppstod. Brand männen såg en kvinna stå i ett av vindsfönstren. De rusade in för att rädda henne. Men när de kom in så fanns hon ingenstans. Några ögonblick senare sågs hon komma flytande över brandbilen. Hon var iklädd en vit klänning och frågat: Var finns dalmatinern? Men det bodde ingen hund i huset. I alla fall ingen levande…

En gång när ett gäng elever var där på besök så flammade en eld upp på bottenvåningen. När eleverna slutade prata så försvann den. Så tydligen vill spökena där ha lugn och ro.

Det sägs att spöket kapten Grey ska lura i källaren. Hans favorit hobby är att slänga i dörrar. Vilket förbryllar människorna på Barnstable huset. Inte för att det är en udda hobby att slänga i dörrar utan för att den ända förklaringen på att det slängs i dörrarna är just att det spökar.

Vad tror ni om de elva spökerna?

I morgon så fortsätter spökveckan!

9 kommentarer:

Sanna sa...

Jag älskar spökhistorier! Fast jag blir så rädd. haha =)

Natalie sa...

Åh vilken bra blogg. Jag gillar spökhistorier. ^_^

ida sa...

Sv: Åh, tack!

Ingrid sa...

I det huset skulle jag inte vilja bo!! Brrrrrr

Jessica sa...

Vilket läskigt hus! Där skulle inte jag vilja bo, inte ens våga besöka det... :) Haha.

Martin sa...

oh! jag älskar spökhistorier!! jag skulle vilja veta vart de huset ligger? nån som vet?
åka ditt å bo där se fall de e sant är nånting jag skulle vilja göra =)

MissMagicGirl sa...

Hej Martin!
Jag håller med! Så spännande med spökhistorier!

Om du är intresserad av att höra mer om Barnstable huset så såg jag en bok på amazon som verkade bra. Har inte läst den själv men ska.

http://www.amazon.com/Life-Haunted-House-Barnstable-Massachusetts-Genealogy/dp/1585498599

Där finns nog en hel del information.

Cornelia sa...

Din blogg är grym!
:D Jag blir skiträdd men samtidigt vill jag bara läsa mer och mer!

Och personligen tror jag att när kvinnan frågade var dalmatinern var, så menade hon brandmännens dalmatiner. Eftersom den hundrasen ofta förknippas med brandstationer.
Men vad vet jag?

MissMagicGirl sa...

Hej Cornelia!
Åh tack så mycket! Vad kul att du tycker det!

Ja, det är dragningskraften hos spökhistorier och andra mysterier. Man läser med skräckblandad förtjusning! ;)

Det där med dalmatiner och brandstationer har jag aldrig hört förut. Varför just dalmatiner? :) Intressant tolkning hur som helst, och vem vet? Den kan mycket väl stämma.

Ha det bra och tack än en gång för att du uppskattar min blogg!