2008-10-14

Brevväxla med en utomjording!

Skum rubrik va?
Men det är just det som är målet just nu.
Efter en tävling på webbsidan Bebo där folk har fått skicka in olika brev det skulle vilja skicka till eventuella grannar i rymden har ett meddelande skickats till en planet 20 ljusår från jorden.
Det skickades genom ett gigantiskt radio-teleskop i Ukraina som vanligtvis spårar asteroider.


Planeten valdes för att det tros finnas liv där.

Breven innehåller frågor om miljö och politik men även frågor om relationer och avsändarnas tankar om olika saker. De har översatts till ett binärt format.

Om allt går som det ska så kan vi vänta oss svar om sådär 40 år.
Så vi får ha lite tålamod :-)
Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Vad skulle du skriva i ett brev till en utomjording?

9 kommentarer:

Marica sa...

Jao. Har börjat på många men aldrig lyckats slutföra någon. Jag kommer till mitten och sen fastnar jag och kommer inte lös. Har skrivit i stort sett hela mitt liv och att lyckas slutföra en är min dröm.

Helios sa...

hehe snacka om att man måste ha lite tålamod!

spännande att se om vi får ngt svar!

CC sa...

svar: det låter coolt! Du kan få sy en till mig om det nånsin skulle bli aktuellt ;)

IZZAH SVARAR sa...

hihi nuh e du länkad

Carolin sa...

Ha, vad coolt! Hoppas vi får svar!
Ha en bra dag!
Kram

Ingrid sa...

Jag tror jag avstår från att skriva till utomjordingen för jag lär ju aldrig hinna läsa svaret.

Grållen hälsar och tackar!!

Kram Ingrid

Mickan sa...

Haha. Vad häftigt. Hoppas vi får något svar där uppifrån. :P

Kul att håret ditt blev bra. :) Alltid trevligt med lite förändring. Ja, precis. Mycket uppiggande.

SHORTY sa...

sv; tack tack =) ha en fin dag!

Jeanna sa...

svar: tack så mycket för kommentaren!

nej vad häftig, det där har jag aldrg hört talas om. undra vad jag skulle skriva till dem...