2008-09-24

Spegelmagi.

De allra flesta har väl en spegel hemma men jag slår vad om att få personer känner till vilken magisk pryl det är. :-)
Enligt gammal tro så står förebilden och dess avbild i spegeln i magisk korrespondens med varandra.
Därför var det vanligt att när någon dog så hängdes alla speglar undan för att den dödes själ inte skulle hållas kvar.

Man kan avslöja demoner eftersom de inte har en spegelbild.
Det sägs att om en inkarnation av djävulen skulle dö vid anblicken av sin spegelbild. Därför har speglar tjänat som skyddsamuletter.

I västerländska ikonografin (undersökningen av idéer och motiviskt innehåll i ett konstverk) så har spegeln fått en dubbel betydelse.
Man kan se speglar i händerna på människofientliga sirener och som attribut till fåfänga och vällust.

En hel spegel står för äktenskaplig lycka men en krossad spegel betyder skilsmässa och kanske hela 7 års olycka om man tror på skrock. (Vilket jag inte gör. Inget hemskt skulle hända mig om jag tappade en spegel. Peppar peppar, ta i trä…).

Likväl som man kan spå i en kristallkula så kan man spå i en spegel.
Om man vill använda sin spegel till spåning så kan det vara bra om man har den endast till det ändamålet och har den övertäckt med en svart duk när man inte använder den. Det ska vara mörkt i rummet. Det kan räcka med ett stearinljus som ljuskälla. Ha en spegel som är så stor att du kan se dig själv ner till midjan åtminstone. Sen ser du in i dina egna ögon och slappnar av. Fokusera blicken bakom spegeln. Sen kan bilder och färger framträda, förhoppningsvis.

I drömtolkning så kan en spegel betyda oro över hur man uppfattas av andra.
Eller självkärlek eller självundersökning. Men kan också betyda att man ser in i sitt omedvetna för att ta reda på vem man är.


Har ni drömt om en spegel någon gång eller sett något extra snyggt i en?

14 kommentarer:

Veronica sa...

Visst var det härliga ljus? Och dom luktar underbart :)

Thai sa...

Likaså är din. Har läst lite här och var på den här bloggen och jag må då säga att den har stil på alla möjliga vis. ;)

SHORTY sa...

sv; tack tack så mycket:) ha det trevligt du med!

IZZAH SVARAR sa...

oooh thanks :)

allt bra idag ?

Ingrid sa...

Spegel, spegel på väggen där, säg vem som skönast i landet är, och spegeln gav önskat svar ända till den valde Snövit. Sen känner vi till vad som händer.

Så även i sagornas värld spelar spegeln en magisk roll.

Tack för din titt hos mig och grattiset!

/Ingrid

IZZAH SVARAR sa...

ah vad kul att höra ?
premenurerar du på min blogg för om inte så kan du juh göra de det e bara att klicka på bilden där det står 5prenumeranter :D

aha okej det lät juh riktigt nice :D kul me en design kurs :)

Lotta sa...

Nämen huuuu jag tyckte nog att det där lät lite läskigt ;-)

Javisst är det en underbar färg på dressen

eva sa...

tack för hälsningen på min sida!
Vilka fina bilder du har här. Har du gjort/tagit dom själv?

lotta sa...

Vilken intressant blogg du har.. Jättefin. Jag är också är intresserad av allt som du beskriver..Hoppas det är okej om jag sparar din adress och länkar den... Kram lotta www.itchymelba.bloggagratis.se

CC sa...

svar: tack ang naglarna o Camelot :) Vi gillar klor ;)

jodå jag har drömt om speglar, men jag är en fåfäng jävel så det förvånar mig inte alls haha
det där med ljuset o stirra in i spegeln lät lite läskigt, tänk om någon skulle dyka upp bakom en i spegeln? Det är en hangup jag har, sett för mkt skräckfilm haha

Jeanna sa...

svar: åhh ja visst är musikaler bäst ;)

Vad spännande det där om speglar. Jag visste inte att man tog bort speglarna förr när någon dog så inte dödens själv skulle stana kvar.

Lika bra skrivit som vanligt :D

Ida sa...

Verkligen intressant skrivet om speglar! Jag diggar förresten headern jättemycket. Fin blogg du har! :)

Helios sa...

Oj! Det visste jag inte om speglar! intressant att läsa din blogg :D

du skriver om coola grejer! älskar mystik och det ockulta!

Elin sa...

svar: men om du har ritat den för hand så är du extremt duktig på att teckna. När började du egentligen, eftersom du har blivit så duktig. Du kanske går på teckningslektioner, eller något?

Ojojoj, det var en hel del jag inte visste om speglar.