2008-09-16

Klarar du Sfinxens gåta?

Sfinxer vaktade skatter och tempel. I en grekisk Oidipos-saga satt den utanför Thebe och frågade förbipasserande en gåta. De som inte kunde lösa gåtan rev hon sönder. Oidipos var den första att lösa gåtan, och den sista.
Sfinxen blev så arg över att någon lyckats lösa den att hon rev sönder sig själv.
Wow, tur att man inte har sådant humör…
Vad var hennes gåta då?
Jo: "Vilket djur går på fyra ben på morgonen, två på dagen och tre på kvällen?".
Ja, det är något att fundera på.
Lösningen står längst ner på detta inlägg.
Jag kan avslöja att jag inte lyckades lösa den men tyckte att jag borde det när jag hörde svaret.
Okej, tänk noga. Fel svar kan vara ödesdigert om du har en Sfinx i närheten.

Sfinxen är en symbol för rikedom, makt, visdom, mysterier, gåtor, sanning, enhet och hemligheter.
Den hör ihop med den egyptiska solguden Ra.



Den mest kända Sfinxen är Sfixen i Giza, sydväst om Kairo i Egypten.



Så då var det dags för svaret på Sfinxens gåta.
Beredd?
Har du tänkt så det knakar?
Okej, svaret är: människan går på fyra ben i sin levnads morgon, två som vuxen och tre ben med käpp på sin levnads kväll.

Ja, Oidipos var inte så dum.

11 kommentarer:

Sanna sa...

Tack så mycket. :D
Lite kul ska man väl få ha här på hösten, så då kan man ju passa på att shoppa lite hehe

Allt bra med dig då?
Jättefin klädkollektion du har lagt ut! Något du tänker sy upp eller?

Mli - With a shabby chic twist! sa...

Hehe tack,men ja gillar ej bilden..ser fjompig ut hehe..kan mycket mycket bättre! :) spännande en klädcollection :)

mimmi sa...

jo det är det:)

CC sa...

Jag gissade att det var människan :D fast inte exakt tolkat som det skulle vara haha

svar: Paris är otroligt vackert, åk dit om du inte varit där.Man vill bara fotografera hela tiden..

Jeanna sa...

den där frågan kunde jag :P har hört den förut =)

kul att du skrev om sfixen de var roligt att läsa om :D

Philip sa...

Ja, visst är de :)

:) sa...

jaså tack så mycket, kul att höra att du tyckte om dom. fin blogg du har förresten!

Mli sa...

Ja då kanske det får bli London då :D allt väl denna kväll? själv är ja super rastlös // kram

:) sa...

http://www.bettiesgalleria.com/ hittade jag den på, men den är väldigt liten men då kom jag på den smarta idén att man kanske kan sätta den på en kedja och hänga runt halsen eller bara ha som gullig prydnad :)

Anonym sa...

Ja han var smart det kunde jag inte gissa :D


Föresten......Tack du hjälpte mig med läxan

tinkis sa...

Jag är inte bra på att lösa gåtor men den här löste jag faktiskt ganska snabbt själv :D Jag tänkt ehelt enkelt att det måste vara enklare än man tror :P