2008-09-07

Gripen.


Gripen är en blandning av lejon och örn. Den har örnens framkropp och framben och vingar och huvud. Lejonets bakkropp, bakben och svans och öron. Gripen behärskar därför både jorden och luften. Gripen var en känd skatt sökare och beskyddare. Det sades ha en fantastisk instinkt för att finna guld i bergen som de byggde sina nästen av.
På grund av det så var deras nästen väldigt lockande för tjuvar och de fick göra sitt bästa för att bevaka det dom samlat på sig.
Speciellt hotade var dom av en människoliknande, skallig, enögd varelse som så småningom fick dom att lämna bergen.
(Usch, dumma enögda typer!)

Men Griparna vaktade inte bara sitt guld utan även andra skatter som Livets Träd.
I Grekland och Rom så vaktade griparna gravar. I Grekland var den också Apollons riddjur och sades vakta hyperboréernas guld i höga norden. Samtidigt var den en inkarnation av hämndgudinnan Nemesis.

Gripen är en symbol för den blandade kraften av lejonet och örnen. Kungarna av jord och luft. Gripen står för solen, visdom, frälsning och hämnd.
Inom kristendomen står den för Kristi dubbla natur som gud och som människa.
Sedan medeltiden så används Gripen mest inom heraldiken (läran om de märken som kallas vapen) där står den för vaksamhet, snabbhet och styrka.

Myten om Gripen kan ha skapats när man första gången hittade fossila rester av protoceratops.

Gripen är min favorit av de övernaturliga djuren. (Fast som vanligt har jag ett svagt hopp om att de har funnits/finns!) De är så söta men kan också se väldigt coola och skrämmande ut. Så står den ju för bra saker.
Jag vill ha en Grip!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad tycker ni om Gripen?

10 kommentarer:

Emelie sa...

SVAR: egentligen är de ju inte mina, men tack.

Marica sa...

Jag tycker gripen är ett oerhört vacker, ståtligt och starkt djur. Men om den verkligen har funnits, det kan jag inte säga. Jag skulle gissa att någon gång eftersom den finns så långt bak i historien. Som drakar. Drakar kan också ha funnits för flera tusen år sedan men i dag bara blivit en myt för det finns inga bevis.

IZZAH SVARAR sa...

tack ska du ha det va kul att höra :)

Bimbo Boy sa...

Svar: Visst är det sjukt kul? :P

Kinga sa...

Hej vännen! nu är det tävlingsdags hos mig!

klicka in o kolla!
du kan vinna en valfri illustration denna gången! kramar Kinga

Shorty sa...

sv: ja verkligen! tack tack ha en fin dag du med! :)

Emma sa...

De ser verkligen jätte fina, coola och samtidigt lite läskiga ut. Gillar bilden längst ner och den grå när den sitter på en sten. Intressant läsning också. Mycket speciellt jämfört med andra bloggar, så jag fastnade direkt.

CC sa...

Jag har också fascinerats av Gripen :) Lejon och örn är nämligen mina favoritdjur av vilda djur (+ vargar). Jag är förresten lejon o har en örntatuering haha.
De kan ha funnits likaväl som drakar..

svar:London...jaa varit där fler gånger än jag minns, mitt andra hem :)

Anonym sa...

Gripar är också min favorit av de magiska djuren! :)

MissMagicGirl sa...

Hejsan Anonym!
Kul att du också är ett grip-fan! ^__^
Men de är ju underbart coola!
:-)