2008-09-11

Drömfångare.

Många har väl en drömfångare över sängen eller åtminstone sett en hos någon annan.
Man använder drömfångaren för att sila bort mardrömmar. De dåliga drömmarna sägs fastna i nätet och försvinna i och med dagsljuset. Medan de bra drömmarna går genom nätet och följer fjädrarna ner till den sovande.

Nästan alla kulturer har lagt stor vikt vid drömmars betydelse. Inte så märkligt.
Nätet i drömfångaren står för universums ordning och skapelse. Alltså inte bara för drömmar.
Den är också sammankopplad med respekt, kärlek och heder för det levande.

Enligt en gammal legend så var en man uppe på ett högt berg när han fick träffa läraren i visdom, Iktomi, som tagit formen av en spindel.
(Lärare i visdom. Trevligt jobb)
Medan spindeln berättade visa saker för honom så gjorde den ett nät som den gav honom och sa: ”Se, nätet är en perfekt cirkel men det finns ett hål i mitten av cirkeln. Använd nätet för att hjälpa dig själv och ditt folk att nå era mål och utnyttja era idéer, drömmar och visioner. Om ni tror på den stora anden, så kommer nätet att fånga din goda idéer - och de dåliga går genom hålet.”

Alltså så är drömfångare bra till mer än att bli av med mardrömmar.

Jag tror verkligen på drömfångarens kraft.
Jag hade så pass många mardrömmar förut att nästan jag var rädd att sova.
Så skaffade jag en drömfångare och på en gång så försvann mardrömmarna.
Vissa avfärdar det som ren övertro. Men om man tror så starkt på denna manick så ens mardrömmar försvinner så tycker jag fortfarande att den funkar. ;-)

Jag har inte känt behov av att göra det själv men vissa säger att det kan vara bra att rena sin drömfångare ibland genom att tända lite torkad och smulad Salvia på ett eldfast fat. Sen sveper man drömfångaren genom röken.
Man kan också använda rökelse.

Vad tror ni om drömfångare? Fungerar dom? Har ni kanske själv en?

16 kommentarer:

Marica sa...

Drömfångare är väldigt vackra saker. Om jag direkt tror på dom vet jag inte. Har aldrig direkt funderat på saken något närmare. Men tror att det finns nog något sandkorn av sanning i dens historia.

Tess sa...

Vinn ett handgjort halsband!
Halsbandet kommer från Finasmycken.nu
Det är givetvis helt gratis att delta!

Mer information i detta inlägg:
http://egowar.blogg.se/2008/september/vinn-ett-halsband.html#comment


LYCKA TILL!

Marica sa...

Tack. Men vill gärna bli bättre. =)

Mli sa...

Saknar min drömfångare!
Borde köpa en ny får det va verkligen en bra sak att ha spec när man har problem med sömnen!

SHORTY sa...

sv: tack tack :)

mamma har haft en drömfångare vet jag, men om jag tror på de vet jag inte. fina är dom iaf :)

ha det bra

Mickan sa...

Låter spännande det där... Lyckligtvis brukar jag inte drabbas av mardrömmar så ofta. :)

Sambon blev snabbt av med sin förkylning och sen fick jag den... Jag är tyvärr fortfarande förkyld. Men febern och huvudvärken är väck i alla fall. Skönt det. Hoppas allt är bra med dig.

Kinga sa...

åh vad bra ju!!! haha de e alltid kul o kunna va till hjälp! åh.. jobbet kallar o rasten e slut.. puss på dej! Kinga

Linda sa...

Jag har provat under en period med mycket amrdrömmar men tyckte inte att den fungerade. Men jag är väldigt intressad av sådant... Kanske var din bättre gjord än min ;)

Mickan sa...

Hihi. Tack så mycket. :) Det är på bättringsvägen. :)
Trevlig helg!

Susanna sa...

Jag skulle nog behöva en sådan. Jag har nämligen sjukt ofta mardrömmar. Och om jag slapp dem skulle jag må mycket bättre :(

Lina sa...

Hmm... det är svårt, jag har haft en drömfångare i nästan halva mitt liv, vet inte om det funkar men har inte så många mardrömmar;) jag har hört att man ska blåsa bort drömmarna som fastnat, utomhus, och stänga ute domXD men din salvia version verkar trovärdigare.

bella sa...

har en som jag tycker funkar faktiskt =)
måste också passa på att säga detatt det är extremt vackra bilder du har vid sidan av din blogg =)

MissMagicGirl sa...

Tack så mycket Bella!
Kul att du gillar dom!
Jag samlar och är hela tiden på bildjakt :-)
Fina bilder ger mycket inspiration.

Anonym sa...

Jag tror ganska mycket på drömfångare. De är också jätte fina. Jag har faktist inte en drömfångare så jag har aldrig provat om de funkar.

Anonym sa...

Har en som jag gjort själv. Funkar jättebra. Visst, har en mardrömm men dom är inte så farliga.

Anonym sa...

jag har en..men har fortfarande mardömmar men inte det ofta