2008-09-26

Det mytomspunna Stonehenge.

13 km nordväst om staden Salisbury i England ligger europas mest berömda byggnadsverk. En cirkelformad stensättnig kallad Stonehenge.
Det betyder: ”De hängande stenarna” på fornengelska.

Monumentet fascinerar många pågrund av dens obegripliga byggnads teknik.
Det känns föga troligt att primitiva bönderna i England på stenåldern skulle ha klarat det.
De byggdes troligen mellan 2500f.kr och 2000f.kr.
Vissa anser att det är byggt i etapper med några hundra år mellan.
Vissa tror att det byggdes av kolonister från Egypten.
Eller, som vanligt, aliens!

En stort debatt satte igång 1963 om stonehenge när astronomen Gerald Hawkins gav ut boken: Stonehenge Decoded.
Där skrev han att ett stort antal linjer och markeringar tydde på att stonehengne hade använts för att förutspå sol- och månförmörkelser.
Vilket skulle betyda att de som byggde det måste ha haft stora kunskaper om astronomi.
Mycket var mest god vilja men en hel del stämde också.
Tillexempel så ger stenarna svar på soluppgångar och solnedgångar och även månens upp- och nedgång.

Vad kan Stonehengne ha används till då?
Oj, ja där finns det många teorier.
Vissa tror att det var ett antikt observatorium. Medan andra tror att det var en landnings plats för utomjordingar.
Eller en plats för soldyrkan och en helig plats för ritualer och begravningar.
Eftersom det funnits så länge kan ju flera stämma vid olika tider.
Andra säger att det var samma byggnads mästare som bodde på Atlantis som även byggde Stonehengne. Ni kan läsa om Atlantis i denna etikett också.

I dag så cirkulerar det många ryckten om den magi som finns kvar vid denna mystiska plats.
Jag tror inte att vi ännu vet stonehenges verkliga hemlighet.
Jag hoppas att vi gör det en dag och att jag får tillfälle att åka och kolla in den någon semester.

16 kommentarer:

Amna sa...

Trevlig Helg :)

Thai sa...

Fascinerande byggnadsverk, absolut! Men att Stonehenge skulle vara gammal visste jag inte tidigare. O.O

ElinAlexi sa...

Vilken fin blogg du har, så speciell :)

Marica sa...

Hej svejs. Hoppar in en snabbis och skickar ett litet snabbt hej då och ha det bra kommentar tills vidare. Förhoppningsvis har vi internet snart i vår nya boning. Kram kram

Elin sa...

okej. :) det verkar som det gav resultat

var får du all insperation om vad du ska skriva om i bloggen. Jag lider ofta av ide torka, har du något bra tips?

Elin sa...

okej :)

jag älskar alla bilder du har. hittar du dom på google?

Cecilia sa...

Vad roligt att du tycker om bilderna, tack :) Jag tycker om hösten, vilket säkert märks. Vad roligt ifall hemligheten om stonehenges kunde avslöjas.

Lotta sa...

Väldigt intressant inlägg... Det är väldigt facinerande alla dessa stora saker som är gjorda för så många år sedan.. Hur klarade de av det?? Ser fram emot nästa inlägg. Ha en underbar helg. Kram Lotta

Elin sa...

är det du som fixar dom i photoshop eller är dom redan så när du hittar dom. Vad menar du?

Elin sa...

okej

tack. som du ser övar jag mig också. men jag har inte photoshop, använder paint.NET. har precis fixat ny design förresten, själv :) *stolt

ha en bra kväll

Ida sa...

Åh det hade verkligen varit kul och intressant att åka dit! :)
Vart hittar du all fakta förresten? Det är ju jättekul att läsa!

Maria sa...

Du som verkar gilla fantasy, har du kollat in catahya.net? :)

IZZAH SVARAR sa...

ah oki :)

Jeanna sa...

JA jag skulle vilja åka och kolla på stonehenges en dag med :D det skulle vara häftigt :D

Fröken Svår sa...

Jag har sett Stonehenge i verkligheten. Sommaren 2006.
Det var verkligen helt obeskrivligt vackert och underbart. Intressant.
Jag är helt övertygad om att det är någonting magiskt med just den platsen, för den är verkligen speciell.
Jag rekomenderar verkligen att du åker dit någon gång och tar en sån där guidad tur. Stonehenge ligger också i närheten av den underbara staden Salisbury, där de har en otroligt vacker kyrka.
Kram,
Fröken Svår

CC sa...

Fastän alla mina gånger i London har jag inte lyckats göra en avstickare dit ännu.. men en dag ska det bli av.
Canterbury Cathedral har jag varit i däremot, men annars bara London