2008-09-05

Bigfoot / storfot. Vad är han för en?

Eftersom jag skrev om Yeti förra gången tänkte jag att jag skulle fortsätta med hans förmodade släkting bigfoot.
Bigfoot har setts på många olika platser men mest i stora skogar i USA och Kanada.
De som sett honom säger att han är 2-3 meter lång och ungefär 200 kilo tung.
Ser ut som en jätteapa med enorma fötter. Fotot under ska vara han och det ser ju ut ungefär som en apa:

Det kommer hela tiden nya rapporter om bigfoot.
Sedan 1800-talet har det rapporterats över 1600 fynd. Fotspår och andra historier.
Vissa personer som sett bigfoot har försökt skjuta honom (fy vad taskigt!) och har sedan berättat att han inte blir påverkad av gevärskulor.
Mängder av filmklipp och foton har tagits. Vissa har blivit avslöjade som bluffar medan andra tycks vara äkta.
1924 så ska en man som hette Albert Ostman (ha, ha ”ost”! Förlåt, jag är mycket lättroad) blivigt bortförd av en bigfoot och tillfångatagen i flera dagar innan han lyckats fly.
Man har även hittat många mystiska fotspår som måste till höra bigfoot eller någon annan som även han gjort sig förtjänt av namnet.

De flesta forskare avfärdar bigfoot som myt, fantasi och bluff. Men det finns ett fåtal som tror att det måste finnas något bakom historierna. Däribland George Schaller. Han säger att så många har säger sig ha sett Bigfoot genom åren. Även om man kan förkasta 95 procent som bluffar så måste det finnas någon sanning bakom resten.
I en intervju 2002 så sa Jane Goodall: "Ja nu kommer du bli förvånad när jag säger att jag är säker på att de finns ... Jag har talat med så många som alla beskriver samma ljud. Två som har sett bigfoot."
Så möjligheten finns.
En teori är att bigfoot skulle vara en kvarleva av den ”utdöda” människoapan Gigantopithecus som levde i Kina för mer än
300 000 år sedan.


Jag har i alla fall ringt alla skoaffärer och bett dom kontakta mig i fall de får en
beställning på ett par 20 cm breda och 60 cm långa skor.
Så håll utkik i min blogg. Om det händer skriver jag genast!

Vad tror ni om Bigfoot?

16 kommentarer:

Mimmi sa...

Jo jag tycker den är fin!:)

Miss Petite sa...

hej!
jag vill tro på snömannen och yeti (som jag trodde var samma sak förut). jag vill tro på spöken, andar och loch ness. men jag veeet inte, han yeti, måste ju haft föräldrar? o han måste funnits i hundra år???
tack detsamma, trevlig helg :)

Elina sa...

Ja jag vet inte riktigt... Såg ett program om det igår och då körde de t.o.m lögndetektor-test på de som sagt att de sett honom. Och de talade tydligen sanning! Men jag vet inte...

Jenny Sellsve sa...

Det är sjukt roligt, men man vågar inte iktigt tro på det.

Anonym sa...

Om man själv tror att man talar sanning märks det inte på ett lögndetektor-test. Men jag tror nog på det ändå...eller?

Marica sa...

åå vilken rolig blogg med en massa fakta. Mycket roligare att läsa än dagens outfit och vilken senaste mingel man varit på. Dessutom så lärde jag mig något nytt. :)

Och ja. Visst är isbjörnen så söt. Nästan så man bara vi krama om den och sussa där själv. Isbjörnar är så fina djur.

Marica sa...

Btw. Tack så mycket. Har jobbat ganska hårt med min nya layout och det är kul när man får positiv feedback. Då känns det mödan värt. =)

Marica sa...

Vill du göra ett länkbyte? Jag tänker länka dig i vilket fall som helst men det skadar inte att fråga.

Btw. Glömde fråga förra gången, tror du på bigfoot och så? Jag vet inte vad jag ska tro. Men jag tror inte att det är omöjligt.

Shorty sa...

haha ush läskigt ju! :P

(gästanvändarnamn + lösen: Shorty)

Marica sa...

Satt och läste lite till på din blogg här. Och så såg jag att du är 16 år. Vart måttligt förvånad. Jag trodde helt klart att du var äldre. Du skriver liksom så vuxet och inte som andra i din ålder gör.

Btw. Har länkat dig nu. =) Det är bra. Då kan jag inte tappa bort din blogg så lätt.

Shorty sa...

Hej!
jasså? åh vad glad jag blev när jag läste din kommentar! tack tack! :)

jag ska inte ha den privat länge men börjar så. Är en massa strul just nu tyvärr. Men snart kan alla se :) men delar ut mitt lösen lite här och där så folk kan få läsa lite av mig ändå ;P

hehe joo det är sant, tänk att stöta på han i skogen haha. ush.

kram Shorty!

Anonym sa...

Asså att tro på bigfoot är lika att tro på vampyrer eller varulvar

MissMagicGirl sa...

Hej Anonym!
Ja, de stämmer. De finns nog allihop! :)

Anonym sa...

Asså, jag vet int vad jag ska tro. Antagligen är Bigfoot en stor Gorilla som utvecklats att gå på två ben (teorin är baserad på bilden). Och jag tror att Bigfoot och Yetin är släkt, fast att Yetin är en lite mindre variant av Bigfoot. Tror verkligen att sånt här finns. Okej, det kanske inte finns men jag hoppas! Tänk att få se Yetin, Bigfoot, Loch Ness odjuret eller något sånt....LIVE!
Älskar din blogg!

//Ally

PS!!! Hade du inte kunnat vara snäll och skriva om spåkort och vad de betyder tex.? Jag fick en sådan kortlek i Födelsedags present, men jag fattar inte hur man ska använda den:)

MissMagicGirl sa...

Hej Ally!

Oh ja, jag skulle älska att se någon live. Det vore så häftigt. Vill verkligen tro på dessa mystiska varelser. Hoppas vi får veta sanningen bakom dem en dag. :)

På tal om spåkort, så är det mycket spännande och något vi i min familj hållit på med en del...
Håll utkik så kommer det snart ett inlägg om det!

Tack så mycket för att du gillar min blogg! Det gör mig så glad att höra!

Må god magi följa dig...

Kram Magic.

MissMagicGirl sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.