2008-08-20

Vad är ett varsel?

Har du någon gång anat att något ska inträffa innan det händer?
Hört någons steg några minuter innan de kommit?
Tyckt dig se folk komma gående som inte har kommit fören en stund senare?
I sånt fall har du fått ett varsel.
Vissa bortförklarar varselupplevelser som skrock eller övertro.
Men det går inte att förneka att många har upplevt det.
Varseltro är vanligt i stora delar av världen och räknas inom parapsykologin som ett ESP-fenomen.
ESP står för ”utomsinnlig varseblivning” (Extra Sensorisk Perception).
Det är att känna av vad som händer på en avlägsen plats utan att använda de vanliga sinnena eller logiskt uträknande.

Vad tror ni?
Är varsel riktiga framtidsglimtar eller bara inbillning?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog mest sammanträffanden, iallafall just det. Men spöken och sånt... varför inte?

david brave sa...

på min site har jag en psykologisk modell över människans mentala utveckling (från harvard university) och på de sista två stadierna är allting ett varse kan man säga.. inte alls konstigt, bara att man vågar ta in information som man inte tagit in tidigare.. check it out, den är riktigt intressant.. http://www.bravepeople.se/?cat=41

Johannes sa...

Intressanta saker du skriver om här. Jag själv har upplevt ett flertal s.k varslar. häromdan kände jag inte bara i magen utan kunde nästan se det framför mig att det skulle bli stora bråk på ett disco här i Malmö. 2 timmar senare ringer min vän och säger att det har varit de största slagsmålen och att folk blev knivhuggna m.m. Jag visste själv inte hur jag kunde veta detta därför kändes det konstigt. Ville dela med mig av lite inside info och ännu en gång berömma din blogg :)

Em sa...

Jag tror starkt å allt "övernatuligt" varsel är ngt jag själv har erfarenheter av.

Du kan ju adda min msn, för det skulle va kul att snacka lite "övernatulig"heter med ngn som faktiskt inte bara skojjar bort allt!

//Emelie

(hazardous.prizoner@live.se)

MissMagicGirl sa...

Hej Emelie!
Ja, det är så spännande med det övernaturliga. Jag tror typ på allt! Har också fått varsel många gånger. Det är roligt när det händer.

Har inte msn just nu. Kommer skaffa det snart och då ska jag adda dig!

^__^