2008-08-17

Magiska Ugglan.

I dag handlar det om en mystisk och vis fågel. Ugglan! Det första som kommer upp i huvet när man tänker på ugglor är klokhet. (I alla fall i mitt huvud. Finns det något annat huvud där ute som tänker annurlunda så hör jag gärna dess åsikt)
Ugglan hör, i den gekiska mytologin ihop med Athena. Den berättade inre sanningar för henne. Hon var en krigsgudinna men också vishetens gudinna. Så redan där förknippas ugglan med vishet. Som sagt i posten om korpen (under denna etikett) valde Athena ugglan framför korpen.

Det sägs att ugglans magi är kraftig och bör mötas med stor respekt. Den representerar drömmar, frihet, magi, visdom och astralprojektion. I drömtolkningar är ugglan en symbol för intuition eftersom den kan se i mörkret ser den in i det omedvetna. Den är en budbärare av dolda budskap, hemligheter och omen.
Men ugglan har i gammal folktro fått en mer negativ betydelse sorgligt nog.
I många delar av världen så förknippas ugglan med död och motgång. Förmodligen på grund av dens nattliga levnad sätt. Dens folkskygghet och ljudlösa vidslag.

Själv skulle jag inte tolka en uggla som ett dåligt omen. När jag, min mamma och några vänner var i grekland så kom vi hem till hotellet mitt i natten. Det var helt kolsvart och när jag såg upp mot himlen såg jag en stor vit uggla sväva fram genom natten. Det var en väldigt mäktig syn.

I många kulturer representerar ugglan människors andar efter döden. I andra så är de hjälpsamma andar som hjälper människor, ofta shamaner att komma i kontakt med sina övernaturliga krafter.
I det gamla Egypten, China, Japan och central och norr Amerika så är de dödens fågel. I det gamla grekland därimot så var de övernaturliga beskyddare.
I California Newuks så trodde man att efter döden så blev de goda Bubo, en sorts uggla. men de som inte skötte sig blev Tornuggla.

Torn uggla + Bubo

Personligen tycker jag att båda sorterna är jätte fina. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det skulle vara ett hemskt öde att bli en Torn uggla.

Harry Potter har en uggla vid namn Hedwig. Ugglan känns som ett bra djur för en trollkarl eller häxa. Den första magikern med uggla var den keltiska Merlin i riddarsagorna om kung Arthur. Den hjälpte honom att få tillträde till de osynliga dimensionerna.

Så nästa gång du ser en uggla så, ja… he, kanske du tänker på denna text eller något.

4 kommentarer:

Sussi sa...

Intressant och spännande det är sällan jag ser ugglor däremot hör jag dom!

Sanna sa...

Tack så jättemkt. Kul att du tycker det :)

Emma sa...

Intressant text =) Det var kul att läsa och väldigt kul att man lärt sig något nytt av att läsa en annans blogg =D

Anonym sa...

jordan maxwell kan mycket om gamla
symboler, sök i google video på
jordan maxwell. kul blogg