2008-08-19

Fladdermusen. Ingen vampyr!


När man börjar tänka på fladdermusens betydelser så börjar man lätt tänka på vampyrer. Visst, det finns fladdermöss som suger blod men det är bara en sort och det är knappast så brutalt och andra djuren påverkas inte av ett fladdermusbett. De flesta fladdermöss är harmlösa.

Ryktet om den blodsugande vampyr fladdermusen i Sydamerika har spridit sig över hela världen. Den har tyvärr gett alla fladdermöss dåligt rykte.
I västafrika förknippas den med död , spöken och sjukdom.
Men fladdermusen har gott rykte på många ställen också.
I Kina står den för lycka vilket delvis kan bero på att dess namn (Fu) och ordet för lycka låter väldigt lika. Fem fladdermöss står för fem olika lyckoskänkar: hög ålder, rikedom, hälsa, kärlek till dygden och naturlig död.
På gamla bilder kan man se trollkarlar som släpper ut fem fladdermöss ur en kanna. Röd fladdermöss är extra bra eftersom dess färg stöter bort demoner.
Här är fem röda fladdermöss runt symbolen för långt liv.

I afrikanska myter är fladdermusen mycket klok eftersom den aldrig flyger in i något.
Mayafolken i centralamerika, i synnerhet i zotzilstammarna, tillbad man fladdermusen under namnet Zótz. Fast enligt quiché-stammarnas mytologi så var den ett ont underjordiskt djur.

Urbefolkningen i Amerika såg fladdermusen som en symbol för lycka och långt liv. Det gjorde man även i Polen och Makedonien.

Myten om vampyren härstammar säkert en aning från fladdermusen men kommer mest från andra saker. Den ärftliga hemska sjukdomen porfyria kan i vissa fall göra den drabbade blek och känslig för solljus. Det kan dessutom göra att tandköttet dras tillbaka och tänderna ser större ut. Det är bara en version av porfyria. Jag har själv porfyria, men som tur är inte den versionen. Jag måste mest akta mig för vissa ämnen i mediciner och sånt.

Så nu vet vi att fladdermusen även är ett lyckodjur och inte bara något man hänger upp bilder av på Halloween.

9 kommentarer:

Sanna sa...

Hej! Ja, jag ska se första batman filmen ikväll och den andra var jättebra! Så den ska du helt klart se snart. :)
Ha det bra!

Lisa sa...

Det var trevlig och mycket intressant läsning om fladdermusen. Tror dock att jag hade blivit lika rädd även om jag vetat allt detta. Det är ju inte ett djur man ser varje dag direkt..

Sanna sa...

Tack så mycket :)

Jeanna sa...

tack för kommentarena på min blogg!
Fladdermöss är gulliga!
Och du har en snygg och häftig blogg btw :)

trollpackan sa...

Kul att du tittade in hos mig!
Läste din presentation och såg att du håller på att skriva! Det gör min dotter också, hon är 20 år, och går en 3-årig författarutbildning i England. Är också intresserad av mytologi, magi och annat. Kolla hennes sida: www.nighttimemagic.blogspot.com

Ha det bra!

MiNi sa...

Svar: En ny hårddisk fungerar ju också ;)

Du har säkert fått frågan många gånger och nu får du den igen. Hur fungerar det med att gå olika kurser? Var och hur går det till?

Susanna sa...

Jag älskar fladdermöss. Min närmsta kontakt med dem har jag haft 1v vid Gardasjön, Italien. På den lilla vägen ned till Lazise fanns inga gatuljus, så de flög i enorma "flockar" just där, bredvid den Italenska i typiskt stil en "marmorblock"-kyrkogården. Kan inte med ord beskriva hur vackert & stämningsfullt det var där.
Ps: Wow! Vilka vackra bilder på din blogg, verkligen.

Mattias Lenhult sa...

Intressant och kul läsning om de små flygande mössen

Anonym sa...

Jag älskar fladdermöss de är så söta.... vi har en som bor i vårat träd hemma