2008-08-28

Fågel Fenix.

"..and from the ashes it will be reborn, and it tears will heal.."


Jag tycker mycket om symboliken kring fågel Fenix som brinner och återuppstår ur sin egen egen aska. Den ger mig en känsla av styrka. Den är så klart en symbol för odödlighet och uppståndelse.

Fenix dyrkades i On (Heliopolis) den förkroppsligade solguden. Den sades återvända dit vart 500:e år.

Den lever 500 år innan den dör och återuppstår. När slutet, eller kanske den nya början är nära bygger den ett näste av kvistar från kanel träd. Både fågeln och nästet blir aska som den nya Fenixen reser sig ur. Tårar från en Fenix sägs ha helande krafter.

I alkemin står Fenix för materia prima som förintas och förvandlas till de vises sten.

Fågel Fenix är också en stjärnbild.

Jag tycker om myten om Fenix. Jag tolkar det som att man ur slutet kan hämta ny kraft att börja om och återuppstå.

Vad tycker ni om Fenix?

8 kommentarer:

Frida & Fabulous sa...

Jag är så okulturell så jag tänker på Harry Potter... Historien med fågeln är väldigt vacker, då Dumbledore dör.

Emma sa...

Snubblade in på din blogg och ville lämna lite fotspår efter mig :)

CC sa...

Japp jag ser samma tolkning i den..
Vackra bilder du hittade!
Lyssna på Iron Maiden låten "Flight of Icarus" :)

Mickan sa...

Jag tänker på Harry Potter när jag ser den. Men den är ju så fin. :) Hihi. Och visst är det häftigt att den återuppstår genom sin egen aska.

Ja, det var trist att den gick sönder. Jag är så klumpig! Har jag tur så finns de fortfarande kvar i butiken så jag kan köpa en ny. Min köpte jag för mer än ett år sen, men senast jag var där så såg jag dem. :P

Anonym sa...

Jag gillar iden med fågel Fenix. Underbara bilder. Letar efter en bra att tatuera - därför hamnade jag på din sida. BRA sida.

MissMagicGirl sa...

Hej anonym!
Tack så mycket! Roligt att du tycker det!
Lycka till med tatueringen!

Ellivandra sa...

Missmagicgirl! Fenixen är en snäll varelse som lever i Phoenix! Det hör man förstås på namnet.. Jaja, min fenix Mystic liknar fenixen längst ner! Hälsningar, Ellivandra! (Fen som gillar din blogg skarpt ;) ) Är 17år om nån vill veta^^ x)

Anonym sa...

¨jag har t.o.m en sida om fenixar på www.fenixsidan.se